Ska sätta upp nytt kök och sänka taket vilket innebär att det blir en hel del borrande i tak och väggar men även i golvet. Hur ska man kunna veta var vattenrören och elen går? Vill ju inte riskera att borra hål i något sånt. (Huset är från 1971)

Har nämligen råkat ut för att ha borrat i en elkabel en gång, borde inte vara där för detta var mitt i en vägg utan några dosor/uttag i närheten. De verkade ha dragit kabeln "fågelvägen".

Har även varit med om att vatten rör gått väldigt ytligt.

Om du öppnar takdosan och tittar in i den borde du få en indikation på vilket håll elen kommer ifrån.
Du kanske ska ha elen avstängd för säkerhets skull , men du borde se kablar komma genom något hål i takdosan och därefter avgöra en trolig riktning.
Även i eluttag kan man titta och ev. avgöra trolig riktning.
Men pilla inte bland kablarna med strömmen på om du kan undvika det.:D

Man borde väl kunna använda en väggsökare som kan hitta reglar, strömförande kablar och metall för att slippa borra i något oönskat.

De jag länkade till på Conrad har ju en aktiv sändare, den Tony länkade till är en "vanlig" sökare utan sändare vad jag kan se.

Någon med erfarenhet om precisionsskillnader? Spontant känns det som det borde bli mer exakt med en sändare för att lokalisera rör och elkablar. Träreglar är ju en annan sak förstås :)

Ok, kan ju vara värt att investera i en sådan. Kan man ju ha nytta av mer än en gång :)

Dum fråga... Aktiv sändare, vad är det?

Man ansluter en sändare på röret/elledningen som sänder ut ett elektriskt fält som man sen pejlar in med mottagaren

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.