Jag har markerat ut rätt höjd i båda ändarna av en 4 m lång vägg och skulle behöva dra ett rakt streck mellan dessa markeringar. Jag har inget 4 m långt och rakt nog att använda som linjal och jobbar dessutom ensam så jag har ingen medhjälpare. Finns det något bra trick för att rita denna linje?

Kan du fästa en tunn tråd och dra mellan markeringarna är det bara att använda denna för att få mer markeringar och därefter rita med långpasset. Dra tråden hårt!

Varför inte en helt vanlig snörslå som du fäster i ena änden och sen håller på plats i andra änden och sedan "snärtar" till den så långt in du når?

Snörslå is the shit. En pryl som funnits sedan stenåldern som än idag fungerar fantastiskt bra i många situationer. Finns på jula att köpa.

....fast beroende på vad strecket ska användas till kanske det inte är en bra ide. Du kanske ska sätta tapeter efter väggen? Eller skruva upp en hylla?

En snörslå är väl rätt men lite tråkigt. Ta chansen att köpa dig en riktigt schysst och dyr krysslaser med stativ. Bosch GLL3-80 är vad alla brukar dregla över här på forumet.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Laser är lite över min budget för det här jobbet, tyvärr.

Jag har använt snörslå tidigare för att markera på t.ex. golv, men det känns som om det blir svårt att markera på en vägg utan att den "hänger" på mitten.

Inga problem på fyra meter.....

Snörslå borde funka bra. Annars kan ett slangvattenpass och markeringar med lagom mellanrum vara ett alternativ om strecket ska vara vågrätt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.