Hej!

Jag undrar lite om ni som skruvar mycket har lite erfarenheter. Undrar dessa saker:

Är torx bättre i längden att arbeta med, varför?

Är torx bättre till att skruva vissa material?

Slits torx mindre om man skruvar i och ur ofta?

Tror ni det kommer att komma någon ännu bättre skruv? om nu torx är bäst. Hur skulle den se ut i så fall?

Hoppas någon har tid och ork att svara :p

Ja, svaret är enkelt.
Alla skruvskallar som har rakt axiella spår (inte "lutande"/"vinklade") går ju bra på det du skriver, För de kan inte glida ur.

Då kan man tänka sig vanlig spårskruv är lika bra (enligt påståendet ovan), men får man lite vinkelfel där så får skruvmejseln/bitsen fort väldigt liten yta att lägga kraft mot (i spåret) och man skadar skruvskallen.
Torx är förlåtande mot vinkelfel.

Vad gäller material så beror det snarare på skruvskallens (sidan mot materialet) och gängornas utformning att göra.

Din sista fråga har jag ingen bra tanke om...

• Gilla
smartcat
  • Laddar…
Tycker inte alls om torx!

Det är svårare att hålla balansen med torx skruvar om man ska skruva ett hårt material utan att förborra, tex golvspån eller plåt.

Torx skruvar använder fler olika bitsstorlekar, och jag tycker det är svårt att se skillnad på stoleken, speciellt t20 och t25 blandar jag ihop.

Men det är mindre risk att bitsen börjar slira med torx

tackar för svar!

"Är torx bättre i längden att arbeta med, varför?"

Det beror på vad man ska göra. tex: funkar inte i skruvautomat, stora skruvar typ franskskruv är ju bättre med sexkantskalle osv.

Enda egentliga nackdelen med torx är att skruven inte sitter kvar i bitsen. Men Spax har "egen" torx med en extra utskjuten rund stift som gör att skruven sitter kvar i bitsen.
Bitsen passar förstås bara deras egna skruvar. Men skruvarna går att skruva med vanliga torx bitsar också.
En klar förbättring gentemot vanliga torx.

Torx är outstanding.

Man lär sig snabbt vilka av ens olika skruvar som har vilken storlek.

Det faktum att torxen aldrig slinter eller hoppar ur övervinner vida att det är något sämre balans.

Det finns dock en torx-liknande variant som påstås ha bra balans också där man ska kunna sätta skruven på bitsen och skruva i helt utan att hålla i skruven. Kommer inte på namnet nu men den finns både hos Beijer och Bauhaus. T-Tap eller nåt liknande tror jag.

Det är den "End" menar.
Jag har sett den på fler märken än Spax.

Men nu blev jag osäker, torx-tap verkar vara den som man brukar se på diverse elapparater, "tamper proof"...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.