G
Gabbe1: Plåt (typ 0,3-0,4 tjock) i olika former/profiler kan användas som alternativ eller komplement till kortlingar. Jag har inge kortlingar i hörnen, jag har istället satt en 90ºplåtprofil (50x50mm) från golv till tak. Plåten sitter limmad och skruvad mellan väggspånet och gipsskivan.
16 svar · 40,9k läst
Göran.W
Göran.W: [citat] Samma brandklass som ett med hus med trä stomme efter gipsskivorna är på plats så det ska inte vara något hinder för att använda däck.
26 svar · 9,3k läst
·
N
MaxPax: [citat] [citat] Byggahus är så jifla roligt ibland! :D
3 svar · 1,8k läst
L
Lejon: Jag ska bygga tvättstuga i ett garage och måste bygga upp golvet ca 25 cm från den nuvarande betongplattan. När jag kommer upp i höjden som ska bli färdigt nytt golv så är jag uppe på gipsskivorna som nu sitter på väggen. I det nya golvet ska det vara vattenburen golvvärme och klinker. Hur ska man konstruera detta dels upp från den gamla plattan, frigolit ?? och hur lägger man det
0 svar · 1,2k läst
·
B
berne88: finns de något annat material än gips som man kan kakla på? som är ett dött material?
6 svar · 1,9k läst
D
Dajm: Försökte komma på hur jag skulle kunna fixa dit en bit trä utan att det skulle bli fult, men jag insåg mina begränsningar och köpte nytt istället. Får väl kapa av gamla dörren och karmen en bit i nederkant och använda i källaren när jag fixar om där. Blir nog perfekt..
6 svar · 3,9k läst
·
Locke
Locke: Det är fasadtegel eller (det finns en bärande stomme bakom - kolla hur fönsterna sitter)? Det är ganska vanligt med sättningar. Jag tror att det är väldigt ovanligt att det äventyrar viktiga delars bärförmåga däremot kan det leda till skador på takläggning eller som här i klimatskärmens yttersta skikt. Man får lappa och laga så att klimatskärmen fortsätter att fylla sin
9 svar · 4,7k läst
·
M
martinradbo: [citat] Jag har klurat mer på detta och lutar åt att det funkar utan plast i bjälklaget. Flera argument för det: 1. Den oinredda övervåningen har ingen plast över huvud taget, bara vindduken innanför luftspalten. Även taket är genomsläppligt (takduk som andas). Ev. fukt borde därmed komma ut. 2. Med vanliga tak-gipsskivor på undervåningen så kan det inte vara mycket fukt som i
17 svar · 4,7k läst
Z
ZipLock: Kolla med ett snickeri om de kan sälja lite finvirke eller tipsa om en leverantör.
2 svar · 3,0k läst
V
Vanagon: Tack för tipsen grabbar.
3 svar · 1,5k läst
·
Villa vista
Villa vista: Jag har ej sett någon statistik beträffande håligheter under grundmurar/plattor så jag vet ej hur vanligt det är. Det är normalt bättre om de inte finns där dock har ert hus stått där sen 1939 om det inte finns sättningssprickor eller andra tecken på att huset påverkas av håligheterna då bedömer jag att det inte är några problem. Passa på att mura igen dem som muraren föreslog.
1 svar · 1,5k läst
·
Locke
Locke: Hade betongen hunnit härda mellan lassen eller tog det bara längre tid att blanda än ni tänkt? Man brukar kalla det där cold joints och det är inte bra. Armeringen i ej förspänd betong tar för övrigt inte någon last förrän betongen spruckit upp. Det gör den normalt över hela tvärsnittet bland annat tack vare sprickfördelande armering, ofta nät. När man har lokala zoner där
4 svar · 4,0k läst
nanowire
nanowire: [citat] Oh, skönt att höra. Har nämligen gjort så i ett rum, dock återstår att se hur dessa fogar ser ut om ett tag med tanke på sprickor... håller tummarna.
4 svar · 9,4k läst
Stefan N
Stefan N: Jag sätter överlapp och skär mitt i med rakblad, blir fullständigt osynligt.
4 svar · 4,6k läst
C
cpalm: [citat] Tack! Min uppfattning är att det går precis lika bra med skruv och mutter i detta fall! Det behöver inte vara så starkt om balken vilar på vinkeljärnet.
34 svar · 15,1k läst
·
A
andersmc: Att fylla igen ett hål när det inte finns nåt bakom kan vara lite knepigt. Ett tips är så här: Skaffa en liten bit trä, en bit list eller så, som precis går in genom hålet. Knyt ett snöre på mitten av träbiten, stryk på lim och tryck in den genom hålet så den hänger i snöret på, insidan. Sen drar du i snöret så du får press mot insidan av väggen. Behåll pressen sitta tills
28 svar · 7,0k läst
·
Östlund
Östlund: Jag hade gjort som du beskrev i sista inlägget. Formsätt med en plyfa på varje sida. Gör sedan en slas på ena sidan där du häller i betongen. Fyll upp hela slasen när du gjuter. Dagen efter när du river så slår du av den betongen som blev kvar i slasen. På så vis så fyller man upp hela håligheten.. Använd gärna expanderbruk.
5 svar · 6,8k läst
hantverkare1
hantverkare1: Hej. Behöver hjälp! Ska lägga nytt golv på övervåningen, vid avslutet till trappan är det en rejäl avrundning. Det var heltäckningsmatta innan som var nedvikt över trappnosen men nu ska ju golvet sluta där. Har letat efter någon form av rundad list men hittar inget. Helst skulle jag ha en metallist då det inte blir någon kant som man slår tårna i men trä går också bra. Har
0 svar · 1,8k läst
P
pelle242: Finns något som heter husfix som är mera lättjobbat och säljs i mindre förpackningar. Skulle jag kört på.
2 svar · 1,4k läst
·
C
cpalm: Beroende på vad man skall ha de till så finns det ju också de där fyrkantsrörsystemen med olika T- och L-stycken som man kan använda för att skarva ihop rören i olika konstruktioner.
2 svar · 1,5k läst
B
blankner: Kör jag på det! Tack Stefan för hjälpen.
5 svar · 2,4k läst
·
L
Lasse_Sand: Jag löste det genom att trycka upp en sida i taget med en garagedomkraft och en regel. [bild]
7 svar · 2,4k läst
·
F
FilipS: [citat] Hej! Ledsen att göra dig mörkrädd! Jag såg det faktiskt inte förrän jag började riva, hade redan bestämt mig för att ta bort det så att det var mögel gjorde bara mitt val ännu lättare. Förhoppningsvis ingen fara för din del!
19 svar · 6,5k läst
·
D
daugaard: man ska inte ha gipsskruv till osb, rätt val är spånskiveskruv.
6 svar · 5,6k läst
D
Dr.L: Vänster, trimventil, höger kulventil. luftning?????
3 svar · 1,2k läst
·
N
SBH: vars blir håle? kommer du ha minst en planka på varje sida? brukar vara stående reglar med en regel liggandes ovanpå och i golv nivå
2 svar · 1,1k läst
·
6
62_an: Luuugn - här går det inte såå fort :) Men jag ville ha hela bilden klar för mig i tidigt skede, för det påverkar även andra delar som görs och har gjorts i ett tidigare skede. Håller just nu på att göra klart de delar som kräver byggnadsställningen som jag fått låna. Men det är inte så lätt att måla när det kommer regn så fort man öppnar burken... :| Kommer väl till fodren
12 svar · 5,7k läst
·
mexitegel
mexitegel: Njae, ingen källa så nu fick jag anledning att djupdyka i BBR. Alltid lär man sig något :) [citat] Det står ju bör så det är ju alltså inget absolut krav. A2-s1, d0 betyder i vart fall obrännbart material. Nu kanske det här är överkurs om det inte är nybygge av garage, det vet jag faktiskt inte :)
5 svar · 2,0k läst
Locke
Locke: Nej. Momentet uppträder i balkens upplag - inte i fält. Sen har jag aldrig varit med om att man tillgodoräknat sig golvspån och annat i beräkningarna för stomstabiliteten på småhus - men jag är inte konstruktör. När det gäller betongbyggnad är det en annan sak - då räknar man exempelvis ibland på att ett antal prefabricerade bjälklagselement tack vare foggjutning fungerar som en
24 svar · 4,0k läst
·
mexitegel
mexitegel: Det blir ju perfekt. Glöm då inte pappen mellan muren och farstukvisten sen ;)
13 svar · 3,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.