Byggmaterial & Byggteknik
Hektor66: Jag som hantverkare hade sett till att palla upp underlaget, alternativt spackla. Sedan hade jag borrat och försänkt ett par snygga skruv
tapaza: Stort tack, blir till att testa. Nu har jag målat väggarna och tak samt de gamla källarfönstrerna. Fönstrerna har fått sig ett par järnstänger för att ev kunna skydda lite mer mot inbrott. För tillfället ser det ut som en Fritzl-källare men på sikt hoppas jag få det lite mer hemtrevligt. Nästa steg är att damsuga, prima och börja med klinkersen. [bild] [bild]
yhzs8: OK jo det var nog kostnadsfråga som spela in här. Tänkte byta ut alla marmor-fönsterbänkar av Estremoz till Bianco Carrara förut (vi bor i en villa med upp till 20 fönsterbänkar), men det blev mycket dyrare än dekorplasten (och vad ska man göra med gamla utbytta Estremoz fönsterbänkarna? Spara dem?) Därför tänkte vi den banan där vi både sparar pengar o bevarar gamla värdefulla
huggan: När jag säger flytande golv menas ett som inte spikas eller limmas utan det kan röra sig fritt. Att flytspackla menar jag flytspackel då såklart.
anders07: Jag skulle då bara fästa i väggarna för regeln tvärs över rummet och sen "kortlingar" mot bakomliggande vägg. Regeln för skjutdörren behöver ju inte hålla för någon vikt egentligen, bara rörelser utåt/inåt och de tas ju då upp av kortlingrna. På det sättet behöver du inte fästa något i taket alls... Lägger du en 45x95 regel så har du ju bara att måla den och dra en
AG A: Väggen är nästan garanterat, delvis bärande. Den väggen, tillsammans med vägg mot WC begränsar spännvidden på takstolarna. Se konstruktion och dimension av takstolarna. Kanske räcker det med väggen mot WC. Jag misstänker att det håller.
Claes Sörmland: Namnet Stucco Lustro är nog ett vanligare namn här. Marmorino verkar säljas som en färdig pulverprodukt i Sverige.
MagHam: Ahh! 27 men "täcker 21". Det var ju svar på frågan. :thumbup:
f91jsw: Med 4800 mm spännvidd och HEA160 angav vår konstruktör två ihopspikade 45x145-reglar som pelare. Det som avgör i ditt fall är nog hur mycket plats du kan tillåta att pelarna tar. Stålpelare blir ju betydligt smäckrare.
raveper: Finns ju även färdigmålade tak och väggskivor. Vspont och pärlspont tex.
nimhed: Hej Någon som har en uppfattning om vad ett snickeri skulle ta för att tillverka en karm (utan tröskel) till en gammal dörr?
Mikael_L: [citat] Man använder en kalibrerad testperson naturligtvis. :D *som gammal mättekniker kan jag bara inte hålla mig. :o ;)*
MagHam: http://www.swedhandling.se har väl en del kemikalier, men jag vet inte hur det är med försäljning till privatpersoner.
Fred vom Jupiter: Eller fylla hålet med fogskum, skära bort överflödet och putsa till samma nivå som resten av väggen.
sblixten: Har samma snickare gjort allt(tagit upp hål samt satt in dörr) så är det underligt. Fråga snickaren varför dörren inte livar med väggen och varför det tog tre timmar/dörr. Kanske karm och dörr är olika tjocka, kanske det satt en regel precis där, kanske....... Avvakta betalning till ni fått svar. Jag hade inte godtagit det utan förklaring.
Acer767: Det är samma typ av brädor som mitt gamla 30-talshus är byggt av så jag tror inte det är golv. Det är nog helt enkelt riktigt rejäla grejer bara. Men tipset om tillfälliga snedsträvor var ju riktigt bra, det ska jag absolut köra med!
bossespecial: Tar du bort teglet får du bygga på väggen minst lika mycket som teglet är tjockt + luftspalten annars kommer det se konstigt ut vid sockeln. Teglet livar väl mer eller mindre vid sockeln?
Robert63: [citat] [citat] Jag har tänkt lite på det där. Kanske att det skulle ta lite längre tid för den som är van, men det är fortfarande bara 1,5 rum per person och dag, det är inte mycket, hur mycket torktider och annat man än blandar in. För två som är vana att måla skulle en dag funka. Sedan är frågan lite illa ställd, vi pratar rum, men ska WC och kök med? Då tar det givetvis lite
Anonymiserad 156538: Finns en del här http://roomsandfloors.com/granite-sinks/ priserna ser inte så farliga ut.
Kaliz: [citat] Nu var jag lite otydlig ser jag. :) Avloppsröret ligger så nära ventilationen så jag behöver slå in avlopp och ventilation i samma paket. Så frågan är nog mera om det är några krav på brandklassning eller något annat krav då man isolerar runt till/frånluftsrör. Mvh KaliZ
ByggarenEmil: Väldigt svårt att säga vad du ska tänka på och se om nått blir ett hinder när man inte är på plats och kollar. Kan vara vissa saker som måste ändras från befintlig konstruktion, tack vare att det nu fungerar som uterum. Luftspalt måste du nog ha för du kan inte isolera direkt mot plywooden då den i det här fallet agerar som diffensionspärr. Eftersom plywood andas så är den
Norrhyttan: [citat] Samma här. Efter lite bildgooglande ser jag att det finns nyare spel med lackade ben. Det är nog bara jag som är stenålders...
mexitegel: Grattis och välkommen till 70-talet! Hoppas ni kommer trivas ! Projekttrådar med mycket bilder uppskattas alltid :)
Stefan N: Ja, det känns som att ger du det bara tid att torka så är det inga problem.
Lars48: [citat] Det verkar så, eller till annat ändamål. Kandke instoppad i karmen för vissa fönster.
ilafudi: Jag tror ändå vi kommer att smälla upp nya skivor, fast behålla de gamla. Det är springor och skit som borrhål och någon billig färg de målat med som försvinner när man torkar med en trasa.. (dvs när tex barnen har kletat snor eller banan på väggen) Så oavsett blir det väldigt mycket arbete med att leta springor och täta, speciellt när vi även måste riva ner tapeten och
anders07: Det beror lite på hur hårt de sitter men huggjärn och liten 2kg slägga brukar gå bra. Ett järnspett kan ocks fungera bra att slå bort klinker. Se till att ha heltäckande kläder, skyddsglasögon och handskar! Skärvorna som flyger kan vara MYCKET vassa! När du väl fått bort allt brukar en betongslip vara bästa alternativet för att få bort gammalt fix som klinkern har suttit med. Har
Rowah: [citat] Är nog mer att beräkning krävs för att det ska bli godkänt. Dock är det ju nu innan jag nästa vecka plastar igen taket som jag har chans fixa det. Efter en sen konsultation med konstruktören så trodde han att det ska hålla. Men att räkna ut det att det stämmer blir lika stor kostnad som att sätta dit vinkeljärn. Så det blir att skruva vinkeljärn i helgen och då får jag