Byggmaterial & Byggteknik
holmberg87: Anledningen till kondens är ju plåten och att du inte har något under de såsom duk lr annat underlagstak. Panelen och luftspalten spelar ingen roll för kondensen. Har inget bra förslag på lösning dock. Det kommer droppa sålänge du inte har något under plåten
henkop: Tack för svaret! Jag kommer att isolera taket i källaren med EPS och utsidan när jag dränerar.
zachris: [citat] Helt rätt! Fastighetsägaren förbjöd oss att borra i balken av just den anledningen. Vi hittade en annan lösning, men måste nu flytta utrustningen igen och helst tillbaka till balken. Jag har därför en ny halvgalen idé om hur man kan fästa den på(!) balken snarare än i balken. Går det att "skruvtvinga" fast den på balken med några riktigt kraftiga tvingar? Se skissen nedan
justusandersson: Vad bra! Om du behöver få mer utrymme för att lägga upp bärlinan (jag kan inte riktigt bedöma hur djup den fria kanten är) så är det bättre att såga bort en del av den gamla syllem än att jacka in i bärlinan i underkant. Lägg bärlinan på syllpapp.
Fred vom Jupiter: Träullit består till 70% av betong och är helt fuktbeständig. Den sägs vara mycket motståndskraftig mot mögel. I övrigt har jag tänkt att inte ha tätskikt på den väggen eftersom den är en yttervägg och det finns en risk för tillskjutande fukt.
justusandersson: Du kan räkna med att tegel och bruk har en volymvikt på 1,8 kg/dm3. Sedan är det "bara" att räkna ut hur stor volym murstocken ovanför det borttagna staget har i dm3 och multiplicera med 1,8. Natursten, om det förekommer, har volymvikten 2,7 kg/dm3. Sedan gäller det att bedöma hur stor del av murstockens vikt om vilar på staget, men om man räknar med en fjärdedel har man nog inte
Krypstocken: Hej Limträbalkar på plats. [bild] [bild] [bild] Kristoffer
nino: Ardex a950 snabb puts, dyrt men väldigt enkelt att få till. Blir som vanligt handspackel när man blandat och lika enkelt att lägga på, sjunker inte, spricker inte. Dessutom är det lite ballast i så det blir inte en helt slät fläck som det gärna blir av vanligt spackel på en putsad yta
AndersS: Sedan är det skillnad på nytryckt virke som innehåller större mängd vätska och utifrån det krymper mera än vanligt nedtorkat byggvirke. Tar vi trall så belastas den varje gång när vi går på den så att spik kan pressas utåt vilket t.ex. bärläkt på tak inte gör. Och jag själv använder spik till panel utifrån att jag tycker det är snyggar med platt skalle som syns betydligt
FreddanKba: Efter att ha läst vidare på forumet så har jag nu ett tredje alternativ! https://www.byggahus.se/forum/tak-vind/274193-glespanel-pa-glespanel-c-c.html Alt 3. Skippa korslagd glespanel och istället lägga en 22 mm kloss vid varje fästpunkt för att på så vis göra det enkelt att dra rör för spottar, högtalare och annat som kan tänkas behövas. Dock osäker på ifall detta kan ha någon
haavard: Tänk på att söka marklov eventuellt få med markhöjningen på bygglovsritningarna. Annars riskerar du problem.
Jan271: Alltid lite lättare att fundera på lösningar när man vet vad hela problemet är och inte bara en liten del av det. Ser det ofta i mitt jobb att någon har tänkt till hälften och frågar om resten, då är det oftast bra att ta ett steg tillbaka och fundera på grundproblemet. Ingen kritik, bara ett allmänt tips. Om det är typ badkarsmattor är dom väl av gummi, och gummi är typiskt
Kalle_A: Med den typen av mätare är det nog rätt enkelt att markera ett antal punkter för att identifiera vilka väggytor som kyler mest. Siffror verkar du inte vara bekymrad över och mätningar gör att du lär dig mer om garaget. Jag har flertalet gånger konstaterat att det uppenbara eller sannolika inte alltid är rätt. Mätningar med IR/Laser brukar gå snabbt. När det gäller avfuktaren så
M_Persson: [citat] Med ett vertikalt sättsteg på min konstruktion så blir den svår att hålla ren. Tror jag nöjer mig med min tanke, annars får jag väl bygga en annan modell. Ja, jag är glatt överraskad över alla tips som kommit in :)
mexitegel: Så länge den plana delen sitter mot väggen så tror jag man får anse att det inte är fel, men det avgjort vanligaste är nog att den tunna delen sitter mot dörren.
Mattias_Jo1: [citat] Gick jätte bra! Nu är ju mitt inne i en hall och detta fönster mynnar till källaren. Men gjorde bara ramen med måtten på lister+glasen. Sedan är det bara att limma och sedan fogade jag med vanlig fog.
Byggtankar123: Okey, det är träsyll. Funderar om man skall lägga en sylltätning mellan plasten och regeln för att ta upp ojämnheterna i plattan, men satan vad dyr EPDM listen är om man inte lyckas köpa lösa några meter bara. En rulle går på ca 800 kr.
sinuslinus: Nordströms verkar ha en lik men den är 120 mm bred. http://www.nordstroms.se/wp-content/uploads/2016/09/List-o-Panel-2013.pdf Finns lite olika här: https://www.sekelskifte.se/category/dorrfoder-fonsterfoder
MagicFingers: hej. först är det Tretexskivor du menar. dom är porösa och håller inte för att sätta upp saker i, förhoppningsvis finns det något solidare bakom.... så till svaren. 1. minst renoveringsgips på 6,5mm, än hellre vanliga gipsskivor, och bäst är att regla upp nytt med extra isolering och hela konkarongen 2. vattenburet ... inte ånga, fyll på, MEN det ser ut som om du har läckage
Henrietta70: Sugande ytor ska alltid vattnas först. Primer eller inte - är väl lite smaksak. Och var du har din väggyta - inne eller ute - hur utsatt läge.
Patrik Hazard: Har du vägarna förbi Stockholm så finns Pondus Snickeri på Kungsholmen. Där har de, eller kan ta hem lite av varje.
Dracula: tack för alla svar. ska kolla på Hornbach. dimensioner inte helt klart ännu men under 1x1.
Kane: Blir inte 16 mm MDF plus 4 mm spegel orimligt tungt?
EasyCash: [citat] Såhär är tanken [bild] Såhär ser det ut nu :) kämpar på för fullt [bild]
f91jsw: När jag gjorde samma operation maskerade jag fönsterkarmen ca 2 mm över ytan på smygskivan, mjukfogade, och målade.
huggan: Har du fyllt i alla parametrar rätt så kan du lita på resultatet och att förutsättningarna verkligen är 100% samma som dom beskriver i sitt program.
kenneth5828: http://www.theofils.se/Views/Pages/TheofilsProductListPageTemplate.aspx?nc=27546#
drx: Gipsputs är även det mycket bra som klistermassa men med den negativa egenskapen att det härdar i spannen förbannat fort. Gäller att man blandar till exakt den mängden som man skall förbruka gärna inom 15 minuter då det efter dryga 30 minuter har härdat på för mycket i spannen. Kan vara svårigheter om man planerar att sätta upp ett antal skivor och måste blanda flera gånger då en
Herr Hysteres: Har nu beställt två sådana här: http://webbshop.batochtrailer.se/tillbehor/lamlas/gangjarn-artnr-1657 Håller tummarna att de passar!