G
SBH: skulle säga att en enskild asbestfiber skulle du inte se
3 svar · 4,4k läst
·
J
Jörgen Ö: Helt omöjligt att svara på! För att veta måste man få bort en bit av materialet för att kunna studera hur det ser ut. Ser ut som ett vanligt målat betong el putstak i mina ögon. Vi kan vända på frågan, varför vill du veta? Asbets är inte skadligt om du inte bryter i det. Har du tänkt riva i taket?
1 svar · 1,3k läst
·
H
huggan: Dom skriver inget om aremering, Finja säger armering vid 30 mm eller tjockare skikt om du vill relatera. Så du kan väl armera endast på dom djupaste ställena.
3 svar · 8,7k läst
findus42
findus42: Du kan ju hacka in stolpen i Siporexen ;) Mvh
4 svar · 4,6k läst
·
M
munspelarn: Hej, jag tänkte försöka få svar på ett nytt spörsmål i tråden igen, nu börjar planeringen för att gjuta en ny sten, jag undrar just vilket om det är någon särskild cementsort som är lämpligast att använda, jag antar att det finns lite olika sorter på marknaden? stort tack för varenda svar, Andreas
4 svar · 1,5k läst
·
Suhagg
Suhagg: [citat] Enkel variant jag inte tänkt på. Känns som jag skulle behöva åtminstone 3-4st för att fästa 10kg 210x90cm sänggavel. Kanske blir lite svårt att pilla fast den i alla dessa fästen då jag inte ser baksidan på sänggaveln när den ska fästas på väggen. Skulle nog behöva vara något som inte kräver mm precision när den ska hängas dit.
4 svar · 3,1k läst
·
nimhed
nimhed: Det blev en 19x3050x1220. Enda gebacklet är att jag måste vänta på den :(
12 svar · 3,8k läst
L
Lasson83: [citat] Jag skickar bilder om det kan hjälpa [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
12 svar · 1,6k läst
·
J
justusandersson: Lättbetong har ungefär samma termiska egenskaper som trä. 15 cm lättbetong, som i det här fallet, motsvarar en 6 tum tjock timmer- eller plankvägg. Isoleringsförmågan är en tredjedel av mineralullens, motsvarar således här 5 cm mineralull. Väggens tyngd är däremot en tillgång, den skapar en värmeutjämnande förmåga som delvis kompenserar för den dåliga isoleringen.
5 svar · 1,5k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Inte tapetklister! Då löser det blöta spacklet upp limmet och remsan lossar från underliggande material. Använd extrastarkt vävlim eller våtrumslim om remsan skall limmas.
11 svar · 7,8k läst
J
Janne79: Ja, det finns. Det var det första jag gjorde när ja flyttade hit. I somras satte jag kondensväv eftersom ventiler inte räckte. Tanken var att kondensen skulle hamna mellan plåten och väven, och sen ventileras ut med självdrag. (Har väldigt liten takvinkel)
9 svar · 3,1k läst
V
Vesslan666: Börja ta färgen till en färghantering för analys. Är det plastfärg så får du göra om och rätt. Är det redan en färg som andas kanske dränering eller utvändiga förhållanden är att se över. Då får du rådfråga en dränerings entreprenör vad som passar ditt hus bäst. Oftast funkar 2x isodrän eller pordrän. Har du mycket lutning mot huset kanske du får komplettera med även
2 svar · 23,2k läst
N
noone70: Håller på att planera för vår utbyggnad av huset. 2 våningar + källare, ca 40 kvm byggarea. Ägaren av byggfirman som vi brukar anlita har föreslagit att vi kanske ska fundera på beställa färdiga väggelement ist för att bygga utbyggnaden i lösvirke. I teorin låter det som en smart ide, men hur bra funkar det irl? Någon som har gjort det?
0 svar · 7,1k läst
MathiasS
MathiasS: Det underlättar alltid. Vanlig 45 x X regel blir bra.
13 svar · 46,8k läst
Oldboy
Oldboy: Hållfasthetsmässigt gör man ingen skillnad på fur eller gran. C24 är en högre hållfasthetsklass än C14, dvs samma dimension på regel klarar lite högre last i C24 jmfrt m C14. Lack har inget med hållfasthet att göra. Det är en ytbehandling som görs av estetiska skäl, om man tycker om det. (Ibland kan man lacka/måla ändträ för att minska risken att det spricker med tiden eller
13 svar · 5,9k läst
·
Oldboy
Oldboy: Iom mkt spik från de hålade plattorna så blir det mkt spackling. Sprickorna måste spacklas med remsa. Tror det enklaste du kan göra är att sätta upp ett nytt lager gips på det befintliga. Alt riva ner det gamla först, men oavsett så får du kanske problem med elkablar och armaturer i taket då de måste tas bort för detta.
13 svar · 8,9k läst
·
B
basseman: Använd hårdvaxolja med halkskydd http://www.welinoco.com/produkt/osmo-h%C3%A5rdvaxolja-med-halkskydd Vi har vilplan som är hårdvaxoljat och det är lättskött, bara att slipa lätt och lägga på ny hårdvaxolja om du får en skada.
2 svar · 2,0k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Betong fäster dåligt på en svag putsyta som dessutom är målad. Verkar bättre att köpa några tegelstenar i lämplig tjocklek, t ex 50 mm, knacka ned putsen, mura på ett lager med tegel ståendes på löpytan. Det ser ut som om du borde använda kalkbruk för murningen.
1 svar · 1,5k läst
·
P
PatrickL: Det blev OSB+Gips till slut
2 svar · 2,2k läst
·
E
SBH: [citat] sätter du träskiva innan gipsen. så villa du ha mellanrum. gips sätter du tät mot varandra
11 svar · 14,6k läst
T
TuXy: Tack för dina tips! Faktiskt, så verkar det omöjligt att läsa sig till vad ett hydrauliskt bruk egentligen är, utan definitioner som restaurering och användning på äldre byggnader är mer populärt att använda istället för att direkt skriva ut vad det innebär med hydrauliskt. Men det låter ju som om det är hydrauliskt jag bör använda när det väl är dags att ta tag i väggen.
7 svar · 11,7k läst
·
G
gustav89: Jo men rätt kabel och snygga klammers med, blir säkert bra! Skönt å bli av med tretexen, den går dock under golvet och sitter hårt där så fick köpa mig ett multitool och såga av. Kanske inte orginalgolc då, lägger man inte golvet först sen skiva ovanför golvet?
8 svar · 8,4k läst
·
platon1980
platon1980: Tack för svar. Jag ska prova med det eldfasta bruket. C ska kunna användas för murning av skorstenar, men då ligger å andra sidan stenarna på varandra, i spisen "hänger" de på väggen.
6 svar · 3,8k läst
E
erix0n: nej det blir mer rustik känsla utan golv ;) skämt o sido, det kommer vara klinker golv framför och bakom listen. eller det är iaf tanken, främst för att dörrarna är måttbeställda så. osäker på om dörrarna får plats ovanpå golvet. gamla dörrarna (som förra ägarna satte dit) var skruvade i betongen dock satt dom egentligen bara fast i plastmattan som låg under
3 svar · 1,5k läst
S
smurfen72: Helt klart ska räcket vara rakt vid leveransen sen hur länge det håller sig rakt är en annan sak.
37 svar · 13,7k läst
·
Fotografen
Fotografen: Troligen inte armerade. Å andra sidan, skulle så vara så knacka rent och kapa med vinkelharry, bågfil eller stora tången.
7 svar · 1,8k läst
J
Jörgen Ö: [citat] Då skulle jag antingen spackla med gipsbruk, alt att ta bort nätet och limma/skruva dit en renoveringsgips. Sen spackla o remsa skarvarna med vanligt sandspackel.
5 svar · 1,0k läst
·
P
Pistol: Håller på att bygga ett garage med lägenhet i. Garaget är gjutet på syllbalk = ytterväggarna står på en 10 cm hög betongklack (se ritning nedan) Förrutom syllbalken är hela plattan, inomhus och utomhus (uteplats) gjuten i samma höjd. Till uteplatsen från lägenheten är det glaspartier och en dubbeldörr. Dessa står så med andra ord direkt på plattan med bara en 25x95 regel samt
0 svar · 862 läst
·
G
Gri11en: [citat] Hittade bara en jättedålig bild på en av fem. Bor inte där längre... [bild]
8 svar · 5,4k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Men i hus med mekanisk ventilation och ångspärr har man byggt i många år utan problem så det är egentligen bara ett dåligt svepskäl till att bygga energislösande hus. Olykskorp eller "noll koll det var bättre förr"?
6 svar · 32,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.