M
Jag har sökt efter kemikalieföretag och sökt på deras hemsidor och databaser, mailat dem utan svar, osv. Varför är det så svårt att få tag på rena kemikalier? Eller är jag bara kass på att finna vägen?

Jag söker aluminit (Al2SO4(OH)4·7H2O) att blanda i bruk som härdningsaccelerator och natriumnitrat/chilesalpeter (NaNO3) att använda som fryspunktsnedsättande medel, också i bruk.

Det senare går att köpa av finja för 500 spänn per 10-kilossäck under namnet "bemix köldbetongtillsats" men jag misstänker att om man köper från en kemtillverkare så har man samma produkt utan varumärke till en bråkdel av priset. Nu gör finja med natriumnitrat som knarrkvitt gör med talkpulver. Typ.

Någon som vet vart man kan maila/ringa/åka/teleportera för att införskaffa dessa grejjer?

Eller någon som vet någon som vet någon som vet någon som vet?

Redigerat av moderator:
Kan vara svårt att köpa kemikalier om man inte har företag. Sen kan dom vara ointresserade om det inte är nog stora volymer.

Ring en säljare på det företag du hittat, betydligt säkrare än att mejla.

Det är knepigt. En färgaffär brukar kunna hjälpa till.

Här kan du se länkar och telefonnummer till företag som säljer och distrubuerar kemikalier
http://www.krc.su.se/page.php?pid=136
Den är till för kemilärare så kanske någon har det du letar efter.

Efter att ha jagat pool-kemikalier på stordunk ett tag kan jag säga att det är lätt att hitta företag som säljer kem, men svårt att hitta någon som kränger till privatpersoner.

Någon som vet vart man kan finna Polyvinylalkohol (PVA)? Jag har läst att man kan använda det för att öka viskositeten på vatten, bygger mig själv en lite speciell glittervattenlampa :) Att använda något som kan ruttna/mögla m.m. är inte en så smart lösning.

Polyvinylalkohol (PVA) är samma sak som sitter runt diskmaskintabletterna som sedan löses upp i vatten.

Redigerat:
Tack! Jag antar att den där produkten är utspädd med vatten då den är i flytande form.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.