Hej. Har tänkt sätta panel på mitt tegelhus.
Hur går man tillväga,nånting speciellt man måste tänka på,tex nån luftspalt eller dylikt?
Hur gör man runt fönstren?
Mvh

vill du ha panel så är det nog bättre att ta bort teglet först.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Okej,varför?😐

man slipper ju bygga utåt så fasligt mycket och man kan ordna med isolering på ett bättre sätt utan mellankonstruktioner som blir konstiga. Då kan man ju isolera lite extra och ändå ha fönster och sånt på gamla ställen.

Eller hade du tänkt att panela direkt på teglet?

harry73
Stefan1972 skrev:
vill du ha panel så är det nog bättre att ta bort teglet först.
Väldigt dumt förslag:thumbdown:
Framförallt eftersom du inte vet hur TS hus ser ut. Vem säger att teglet inte är den bärande konstruktionen?

harry73 skrev:
Väldigt dumt förslag:thumbdown:
Framförallt eftersom du inte vet hur TS hus ser ut. Vem säger att teglet inte är den bärande konstruktionen?
Ja det får du väl tycka men ts har ju inte skrivit så mycket fakta och det är ett fritt forum och det står var och en fritt att ta del av den informationen som anses tillämplig.

Jag håller med Stefan här. Om man vill byta fasadmaterial till panel så bör teglet åka bort först.

Men jag måste också fråga varför du vill byta till panel?
Tegel är ju underhållsfritt och din fasad kommer se lika fin ut som idag om 100 år även utan att du behöver lyfta ett finger. Panel däremot måste underhållas med 10-15 års mellanrum för att inte se ut som skit och slutligen bli förstörd.

är det så att tegel har spruckit etc är det en bra skäll att ta bort och är det stockstomme under finns det mycket spik ��

Tar du bort teglet får du bygga på väggen minst lika mycket som teglet är tjockt + luftspalten annars kommer det se konstigt ut vid sockeln. Teglet livar väl mer eller mindre vid sockeln?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.