Hej söker lite hjälp för att få lite mer finish på mitt handfat som jag stått och filat på.
Jag har stått och slipat och huggit ut grundformen nu men behöver lite hjälp med hur man skall få till den sista finishen.

Har ingen erfarenhet av stenarbete och detta handfatet är något som jag planerar att använda i mitt nya badrum men skulle det inte bli bra så kommer jag inte bli jätte ledsen, det är en rolig grej helt enkelt.

Rustikt handfat i sten på träskiva med mätverktyg, slipat men oavslutat, ute på gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Huggen stenhandfat med vatten på en arbetsbänk utomhus, söker tips för finish.
Skapa konto

Så här ser stenen ut när den är blöt, Vill ju behålla den grova finishen på utsidan men i min dröm värld skulle man kunna få till samma färg som när den är blöt eller polerad. Läst att det finns någon vax eller sealer som man kanske skulle kunna använda sig av ? alla tipps är välkomna.

Sedan letar jag efter någon form av slipverktyg för att få i alla fall lite högre finish i själva skålen.
Har för tillfället bara jämnat till det med en väldigt billig diamant kap skiva.

Skulle jag få bättre resultat med en sådan här typ av skiva? om inte vad skall jag då använda?
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...deller/sliprondeller/diamantslipskiva-016001/

Alla tipps som gör ytan bättre än så här upskattas
Grovt utformat handfat i sten under bearbetning med synlig skålad yta och verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Har tyvärr inte så mkt hjälp att ge kanske: Skulle rekommendera ngn form av polerskiva för finishen, och kanske vax på ytan - men prova först på ngn mindre sten isf

Men kul projekt !!

Hur mycket tid har du lagt på att gröpa ur den med bara en vinkelslip !?

/K

Hej har du något förslag på polerskiva och wax? är lite det jag letar efter men de produkter jag testat (som kanske inte var direkt avsedda för sten) biter ju inte alls.

Jag har lagt kanske 10h hittills mycket av det har ju vart trial and error. Har använt vinkelslipen för at göra snitt som jag sedan högg ut med mejsel och hammare typ såhär.
Sten som bearbetats med snitt gjorda av vinkelslip, verktyg och vinkelslip syns i bakgrunden.
Skapa konto

Nu har jag snart bara de jäviga bitarna kvar att borra hålet och få till slut finish ! :D

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Kikade lite på en video för ett tag sen, där samurajen (youtube) gör ett handfat i sten. Där ser det ut som att han använder diamantskivan för att slipa det slätt också. Bifogar en länk till videon, kanske kan du få något tips:

https://youtu.be/wqBjiAJV3aQ

Det är nog att slipa upp det stegvis finare o h finare med diamant som gäller. Ungefär på samma vis som man gör med granitskivor, betonggolv osv.

Tack för alla svaren, Köpte en finare diamantskiva idag och skall se om jag kan få till någon acceptabel finish.

Bjuder på en bild på kranen som kom idag med tror det kan bli ganska ballt om man får till det här.

En grovhuggen stenho i ett verkstadsutrymme med en bronsfärgad vattenkran, skyddsglasögon och en tub i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
yonna och 4 till
  • Laddar…
Googla "rock polishing", någon körde med en dremel på en liten sten, kanske funkar för dig också, eller med en borrrmaskin med lamelltrissa på. Lär ju gå åt några trissor, men det kan det ju vara värt om resultatet blir bra. ;)

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hur har du tänkt med avlopp - har du ngn stenborr i lämplig diameter ?

Är materialet svårtjobbat annars - jag kan tänka mig att det är "sten"-hårt :)
/K

klaskarlsson skrev:
Hur har du tänkt med avlopp - har du ngn stenborr i lämplig diameter ?

Är materialet svårtjobbat annars - jag kan tänka mig att det är "sten"-hårt :)
/K
Japp diamant hålsåg är tanken, skall dock försöka höra av mig till någon lämplig firma som kanske kan göra det istället, borret kostar 400 borde kanske gå att få någon annan att göra det för samma peng.

Stenen är hårdare ju svartare den är tydligen, var rätt lättjobbad på toppen där den var röd men blivit svårare och svårare. Tycker endå inte att det har vart så jävligt som man kan tänka. Jag har endå haft billiga dimantskivor och en enkel liten 125mm vinkelslip.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Fantastiskt fint! Undrar om det går att göra med sandsten och om det håller. Denna idé kommer jag kopiera rakt av =)

Vilket härligt projekt! Jag tänkte direkt på en yrkeskår som jobbar mycket med sten, kolla med något företag som gör gravstenar, de borde ha mycket tips att komma med. Till exempel: http://www.wilastenhuggeri.se/

Så här blev det till sist i alla fall

Nyrenoverat badrum med vita väggar, grå skåp, träbänkskiva och stengolv.
Skapa konto

• Gilla
Monken70 och 4 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat :thumbup:

Var sugen på ett liknande till sommarstugan i Thailand.
Säljs där för en tusenlapp ungefär, beroende på storlek och modell.

Stenho i oval form som säljs i Thailand visad på trägolv.
Skapa konto

Ska man ta med det till Sverige blir det i.o.f.s. lite jobbigt att ta med det på planet hem.... :D

//Kepsen

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.