Kan du inte visa bilder som visar mer av helheten? Som det är nu så ser allt rätt vinklat ut i ännu en "anklaga-hantverkaren"-tråd. Dessutom utelämnar du information och/eller ignorerar vissa frågor som är väldigt relevanta i att bedöma hur bra monterat dessa karmar är.

J
Kan du inte täcka skadorna med en väggdosa? Nej men allvarligt, jag tycker att det är bättre att du utför allt arbete själv där hemma i fortsättningen. Du verkar veta hur det ska gå till. På detta sätt slipper du alla framtida problem också.

• Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Efter isättande av massor av dörrar och fönster, i alla fall ett tjugotal, så tycker jag att du bör beakta de svar här som försvarar hantverkaren och de svårigheter som detta arbete innebär. Jag har aldrig varit med om att en vägg är exakt i våg vilket för med sig att karmen kommer att sticka fram någonstans vilket enkelt ordnas med en salning.
Gips har den fördelen att det är mycket enkelt att reparera, tar kort tid och blir alltid snyggt, titta på olika gipsspackelprodukter hos din bygghandlare och du kommer att finna mängder av olika, och bra, produkter. Själv använder jag med stor tillfredställelse Ardex A45 eller 828 som ger ett utmärkt resultat, fyller upp enormt bra och lätt att efterarbete för ett perfekt resultat. Lycka till.

Det är vi som skurit bort pappret, snickaren lämnade gipsen helt söndersmulad bakom pappen och låtsades som ingenting.
Och till saken hör att snickaren satte upp väggen också och han visste vilka mått vi hade på karmen.

Det syns på dom två första bilderna att reglarna är lite innanför gipsen, med andra ord så hade det enkelt gått att såga/skära bort lite gips innan dörrkarmen monterades.

På bild tre ser det ut som om karmen sticker ut lika mycket hela vägen, så verkar väggen vara i lod om karmen är i lod, med andra ord verkar karmen vara "slarvigt satt".

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
OveRaskopp skrev:
Efter isättande av massor av dörrar och fönster, i alla fall ett tjugotal, så tycker jag att du bör beakta de svar här som försvarar hantverkaren och de svårigheter som detta arbete innebär. Jag har aldrig varit med om att en vägg är exakt i våg vilket för med sig att karmen kommer att sticka fram någonstans vilket enkelt ordnas med en salning.
Gips har den fördelen att det är mycket enkelt att reparera, tar kort tid och blir alltid snyggt, titta på olika gipsspackelprodukter hos din bygghandlare och du kommer att finna mängder av olika, och bra, produkter. Själv använder jag med stor tillfredställelse Ardex A45 eller 828 som ger ett utmärkt resultat, fyller upp enormt bra och lätt att efterarbete för ett perfekt resultat. Lycka till.
Nu är jag läser tråden så inser jag att det kan framstå så och det var iaf inte min mening och jag tror inte någon annans heller.
Jobbet är inte ok utfört om inga speciella orsaker som inte framkommit i tråden föreligger.
Och även då är det ej ok då TS borde fått information om detta.
Däremot vill jag inte hänga ut hantverkaren p.g.a. knapphändig information.

S
Noggrann_husägare skrev:
Så om jag tolkar era svar rätt - det är alltså okej att vara brutal och skada omkringliggande material och karm bara det täcks av lister och foder i slutändan, samt att dörren sitter i våg?
Om skadorna döljs av lister så ja, vad förväntar du dig? Att han ska byta hela gipsskivan med spackling och hela kittet åt dig pga. en skada som kommer döljas av foder och aldrig mer störa dig efter det?

Redigerat:
Noggrann_husägare skrev:
Så om jag tolkar era svar rätt - det är alltså okej att vara brutal och skada omkringliggande material och karm bara det täcks av lister och foder i slutändan, samt att dörren sitter i våg?
Lite åt det hållet är nog den allmänna uppfattningen i byggsvängen, ja.

Om skadan på gipset i hörnet och klämskadan på karmen i samma hörn täcks av dörrfodret så är det ju inget att orda om. (Jag hade dock varit lika irriterad som TS på de onödiga skadorna, men väldigt nöjd när det var klart och fodret täckt skadorna...)

Att det ibland är omöjligt att liva en dörrkarm runt om med väggen, och samtidigt få dörren i våg, är nog ganska vanligt. Har själv råkat ut för både dörrkarmar och väggreglar som inte är spikraka, och som diffar upp mot 4 mm från typvärde, (t ex en 45 mm regel som endast är 41 mm). Trä är ett levande mtrl och har denna typ av "avvikelser". Vilket gör att om det är millimeterpassning på dörrkarm och väggtjocklek och/el dörrkarm och dörrhål i vägg så blir det lätt/ofta problem. Om man till detta sedan lägger gammalt hus, som ofta avviker betydligt mer i precision än nybyggda hus, så får man att det alltid behövs riktigt hantverk för att få ihop allt i slutändan till ett acceptabelt utseende.

Själv är jag inte hantverkare, men agerar som sådan i mitt eget hus och ekonomibyggnader. Gammalt, renoverat, ombyggt, tillbyggt flera ggr genom tiden. Kan inte påminna mig ett enda jobb jag gjort där det inte varit tvunget att skräddarsy lösningar och försöka lura ögat för att få till det.

Som tidigare påpekats så känner vi inte till omständigheterna om vilka moment som ingått i arbetstiden, vilket kan påverka enormt mkt, men om man antar att dörrhålen funnits och det bara har varit att ta två dörrkarmar och montera så känns 5-6 tim för en snickare som orimligt. För mig som amatör första ggn jag monterar en dörr, ja, men inte en professionell snickare. (Dock kan ju även en professionell snickare måhända aldrig sysslat med dörrmontering tidigare gissar jag, och då tar det längre tid även för vederbörande, men det bör ändå inte ta så lång tid. När den första är monterad och man den hårda vägen funnit vad som fungerar och vad som inte gör det så går montering nr 2 mkt fortare.)

Skadorna som du påstår är vandalism och gud vet allt, är helt normala byggskador som uppstår i princip varje dag.
De kan beror på fler faktorer. Man har tagit en skiva som ställts ner på golvet och sen fåtthörnet tilltuffsat. Hörnet kanske stack ner förbi reglarna och man kom åt dem med karmen vid iställandet osv.
Så länge en sån skada du uppvisat täcks av fodret, och i ditt fall så täcker ett helt vanligt 56mm foder detta.
Man ser juh tydligt att väggen är inte ens klart och målad. Hade du påtalat att du helst sett att snickaren hade fyllt i med lite gipsspackel hade han säkerligen gjort det. I princip lägger man aldrig tid på sådant som aldrig kommer ses. Just för att det kostar pengar. Vilket ni som oftast gnäller om varje dag.

Du utelämnar hela tiden information och vill inte tala om om väggen är rak eller sned. Man sätter ALLTID dörr och karm i våg oavsett väggens lutning om inte annat önskas. Det är inte alls ovanligt att dörrkarm ibland sticker utanför väggen åt något håll. Det får man lösa med klackfoder om det inträffar.
Tiden 6 timmar kan vi inte heller säga något om då vi inte vet förutsättningarna. Att sätta in en dörr+karm kan ta allt från 20 min till 8 timmar eller mer. Beror helt på förutsättningarna.

Men om din hantverkare kom till ett helt färdigt hål och han "bara" skulle sätta in karmen ink dörr och inte ens montera foder osv osv ja då är en timme per dörr mer passande. Sen tiden att bära in verktygen/karmarna osv osv.

Men som sagt, när du medvetet inte vill svara på vissa detaljer så tror jag att mer ligger bakom detta.
Skadorna du påtalat är iallafall inget konstigt att de kan uppstå, och täcks de av fodren du skall ha så är det
inget att göra en stor grej av. Men med tanke på din ton redan från start så kommer detta inte nå fram till dig.
Utan du kommer tycka det är vandalism oavsett.

Det är första gången vi har en snickare hemma så vi har ingen erfarenhet om hur det skall gå till eller vad som hör till vanligheterna och vad man kan förvänta sig. Därav tråden i detta forum :)
Dörrarna är i våg, eller de stannar där man släpper dem utan att åka åt något håll.
Hantverkaren har gjort bägge dörröppningarna vid ett tidigare tillfälle och alla verktyg och karmar fanns på plats när han skulle montera dem. Gipsen var hel och fin innan karmarna kom på plats.
Vandalism har jag inte sagt något om men jag ser inte hur detta är gjort på ett omsorgsfullt sätt heller.

Skadorna på karmarna ser ut att ha uppkommit av vårdslöst montage av karmarna, där dom har slagit aldelles för hårt med en hammare/slägga.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Mja, riktigt så enkelt tycker jag inte att det är.
Det kommer troligen att bli helt ok när fodren är monterade men dörrhålet är lite för litet och dörrkarmen är våldad på plats istället för att justera hålet. Dessutom samma snickare som gjort alltihop. Att få ett dörrhål i en innervägg inom tolerans är inte svårt, rutin för en yrkessnickare.
Sen kan man ju fundera på hur man lyckas med montaget av foder, när summan av dörrhålsbygge+dörrmontage ser ut sådär...??:rolleyes::confused:

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Har samma snickare gjort allt(tagit upp hål samt satt in dörr) så är det underligt.
Fråga snickaren varför dörren inte livar med väggen och varför det tog tre timmar/dörr.
Kanske karm och dörr är olika tjocka, kanske det satt en regel precis där, kanske.......
Avvakta betalning till ni fått svar.
Jag hade inte godtagit det utan förklaring.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.