2 209 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Skjutdörrsvägg i tvättstugan.
Hej. Igår fyndade jag ett par skjutdörrar på blocket. Tanken är att bygga en skjutdörrsvägg i tvättstugan, som döljer centraldammsugaren, golvvärmefördelaren och frånluftsvärmepumpen.
Takhöjden är 2,50 m Skjutdörrarna är 2,40 m höga inkl. golv och tak skena. Så jag tänkte sätta en regel i gipstaket ovanför skjutdörrarna som jag bygger ner ca 10 cm för att få rätt höjd.
Nu till min fråga, jag vet att det går väldigt mycket el och vatten ovanför detta tak. Hur hade ni fäst regel i gipstaket? Hade ni använd stål eller trä reglar?
Tack på förhand.
Takhöjden är 2,50 m Skjutdörrarna är 2,40 m höga inkl. golv och tak skena. Så jag tänkte sätta en regel i gipstaket ovanför skjutdörrarna som jag bygger ner ca 10 cm för att få rätt höjd.
Nu till min fråga, jag vet att det går väldigt mycket el och vatten ovanför detta tak. Hur hade ni fäst regel i gipstaket? Hade ni använd stål eller trä reglar?
Tack på förhand.
Jag hade fäst dem på enklaste sätt, och med hjälp av det material som jag tycker är enklast att arbeta med och blir stabilt nog för skjutdörrar. Ett utlägg i plåt mot taket kanske då det är lättare att fästa genom en tunn plåt mot en tjock regel - Sen kan man avsluta med en träregel i utlägget och justera den för höjden så att det blir rakt. Utläggen brukar vara 55mm höga och en träregel 45mm, justera upp den så du får plats med gips emellan så har man en justerbar lösning helt enkelt.
Det viktigaste i kråksången i ditt läge är nog inte valet av material utan att INTE skruva i varken el eller vatten....
Det viktigaste i kråksången i ditt läge är nog inte valet av material utan att INTE skruva i varken el eller vatten....
Jag skulle då bara fästa i väggarna för regeln tvärs över rummet och sen "kortlingar" mot bakomliggande vägg. Regeln för skjutdörren behöver ju inte hålla för någon vikt egentligen, bara rörelser utåt/inåt och de tas ju då upp av kortlingrna. På det sättet behöver du inte fästa något i taket alls... Lägger du en 45x95 regel så har du ju bara att måla den och dra en sträng latex högst upp dessutom... 
OBS! Kolla först så tak/golv är rakt!!!
Jag lade in skjutdörrar en gång och det skiljde 14 mm i höjd mellan ändorna så dörrarna kilade fast ungefär på mitten när jag skulle stänga första gången...
OBS! Kolla först så tak/golv är rakt!!!
Jag lade in skjutdörrar en gång och det skiljde 14 mm i höjd mellan ändorna så dörrarna kilade fast ungefär på mitten när jag skulle stänga första gången...
Klicka här för att svara