Jag har fått ett lite stopp i bygget vilket är irriterande så här inför jul där det finns lite lediga dagar att få något gjort.
Efter att kommunen var förbi så ifrågasattes att infästningen av takstolarna kommer att hålla och ville att vi inkommer med ett kontruktionsunderlag för infästningen med avseende på vindlaster.
Vi har valt lättbalkar från Hunton i taket med cc 600 och 1200 beroende på spännvidden. Enligt tillverkaren så ska dessa vid taklutningar under 15grader läggas på en kil samt skråskruvas med 2st 5x100mm på varje sida/infästningspunkt. Dvs 8 skruv per balk. (Konstruktionsexempel D21)
Skruven vi använt är Essve corrseal 5x100.
Själva balken är givetvis beräknad för att tåla snölaster och brottgränser map spännvidd men just infästningen har både jag, arkitekten och snickarna förutsatt att tillverkarens rekommendation fungerar.
Efter att ha pratat med tillverkaren, arkitekten och snickaren så kan ingen av dem erinnra sig att dom någonsin har gjort en separat beräkning på denna del.
Med en vanlig takstol brukar man väl endast köra med 2 vinklar + ankarspik sen är det ingen som funderar på om det är över/underdimensionerat?
Från tillverkaren har jag fått hjälp att utföra en beräkning på vilka laster som balkens infästning kommer att utsättas för. Dock vågade han inte garantera att skruven kommer att hålla då detta beror på vilken skruv som används osv.
Är det någon som har varit med om något liknande och har lite input ang mitt problem ?
Kanske till och med någon som kan uttala sig hur detta infästning kommer att fungera baserat på bifogad information ?
Som ni kan se på bilden så är infästningen fortfarande öppen och jag kan utan problem fästa ett vinkeljärn på varje sida för att säkerställa funktionen. Dock är ju frågan då hur jag gör med konstruktionsunderlaget till kommunen
Efter att kommunen var förbi så ifrågasattes att infästningen av takstolarna kommer att hålla och ville att vi inkommer med ett kontruktionsunderlag för infästningen med avseende på vindlaster.
Vi har valt lättbalkar från Hunton i taket med cc 600 och 1200 beroende på spännvidden. Enligt tillverkaren så ska dessa vid taklutningar under 15grader läggas på en kil samt skråskruvas med 2st 5x100mm på varje sida/infästningspunkt. Dvs 8 skruv per balk. (Konstruktionsexempel D21)
Skruven vi använt är Essve corrseal 5x100.
Själva balken är givetvis beräknad för att tåla snölaster och brottgränser map spännvidd men just infästningen har både jag, arkitekten och snickarna förutsatt att tillverkarens rekommendation fungerar.
Efter att ha pratat med tillverkaren, arkitekten och snickaren så kan ingen av dem erinnra sig att dom någonsin har gjort en separat beräkning på denna del.
Med en vanlig takstol brukar man väl endast köra med 2 vinklar + ankarspik sen är det ingen som funderar på om det är över/underdimensionerat?
Från tillverkaren har jag fått hjälp att utföra en beräkning på vilka laster som balkens infästning kommer att utsättas för. Dock vågade han inte garantera att skruven kommer att hålla då detta beror på vilken skruv som används osv.
Är det någon som har varit med om något liknande och har lite input ang mitt problem ?
Kanske till och med någon som kan uttala sig hur detta infästning kommer att fungera baserat på bifogad information ?
Som ni kan se på bilden så är infästningen fortfarande öppen och jag kan utan problem fästa ett vinkeljärn på varje sida för att säkerställa funktionen. Dock är ju frågan då hur jag gör med konstruktionsunderlaget till kommunen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "ankarspik"
Ankarspik
Ankarspik är speciellt designade för infästning av beslag, vilket gör dem till ett utmärkt verktyg för att säkra och förstärka byggkonstruktioner.
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Boverkets konstruktionsregler (EKS) innehåller detaljerade regler för hur man beräknar vindlast. Till parametrarna hör bl a läge i landet, höjd över havet samt en formfaktor som beror på takets typ. Med hjälp av dessa regler kan man räkna sig fram tlll den maximala lasten (i det här fallet en lyftkraft) per balkinfästning. Sedan får man jämföra denna lyftkraft med vad infästningsbeslagen klarar. Den bästa typen av beslag borde vara en form av gaffelankare. Jag tror inte sådana finns i den aktuella bredden, men borde vara lätta att tillverka med hjälp av plattjärn.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Sedan kan man fråga sig om hammarbandet sitter fast i stolparna?
Jag blir ju lite orolig för taket på mitt jättegarage som sitter med två femtum, visserligen i kors, för varje takstol/hammarband.
Protte
Jag blir ju lite orolig för taket på mitt jättegarage som sitter med två femtum, visserligen i kors, för varje takstol/hammarband.
Protte
Måste ni lämna in och få underlag godkänt innan ni får fortsätta eller gjorde de en anteckning i protokollet som säger att beräkningen krävs för att få slutbevis?
Fyra skråskruvade 5x100 ger ju god fästkraft, essve borde ha siffror för hållfasthet på just sina skruvar. Har du lasterna i olika led från hunton borde det väl gå att räkna ut och jämföra med skruvarna?
Fyra skråskruvade 5x100 ger ju god fästkraft, essve borde ha siffror för hållfasthet på just sina skruvar. Har du lasterna i olika led från hunton borde det väl gå att räkna ut och jämföra med skruvarna?
Är nog mer att beräkning krävs för att det ska bli godkänt. Dock är det ju nu innan jag nästa vecka plastar igen taket som jag har chans fixa det.Kallebo skrev:Måste ni lämna in och få underlag godkänt innan ni får fortsätta eller gjorde de en anteckning i protokollet som säger att beräkningen krävs för att få slutbevis?
Efter en sen konsultation med konstruktören så trodde han att det ska hålla. Men att räkna ut det att det stämmer blir lika stor kostnad som att sätta dit vinkeljärn.
Så det blir att skruva vinkeljärn i helgen och då får jag ett intyg från konstruktören utan beräkning att jag ligger långt över behovet. Low tech lösning men troligen den vettigast i detta läget.
Klicka här för att svara