Hejsan! Vi behöver mer boyta och har planerat att göra om vårt ute rum till ett sorts arbetsrum. Idag så sitter rummet över ett källarrum som används för lagring av ved för eldning i pannan. Uterummet har följande:

• Betong golv.
  • Oisolerat tak.
  • Oisolerade väggar.
  • Innersidan av väggen är panel.
  • Taket är ett plåttak på vad som ser ut att vara plywood.

Det jag vill göra är att lägga ett nytt golv ovanpå betongen. Isolera tak och väggar så att rummet blir behagligt och användbart som kontor för att sedan bygga en ute altan istället för detta uterum.

Min fråga är då vad jag behöver tänka på. Behövs en luftspalt i taket tex? Eller kan jag isolera och sedan köra plast följt av innertak?

Källarrummet under är inte kallt men det finns heller inga element i det. Jag är inte så orolig för att det skulle uppstå fukt där ifrån.

Ni som är kloka hur ska jag gå till väga? Jag har försökt googla och söka men hittar inte rätt svar.

Mvh, Walle

Väldigt svårt att säga vad du ska tänka på och se om nått blir ett hinder när man inte är på plats och kollar. Kan vara vissa saker som måste ändras från befintlig konstruktion, tack vare att det nu fungerar som uterum. Luftspalt måste du nog ha för du kan inte isolera direkt mot plywooden då den i det här fallet agerar som diffensionspärr. Eftersom plywood andas så är den diffensionöppen således kan fukt vandra igenom skivan och in i isoleringen. Men som sagt allt sånt är svårt att svara på när man som sagt inte är på plats och kollar.

Mitt tips är att du tar dit din lokala hantverkare ber han fakturera dig för konsulationstid. Tar väl Max 2 timmar. Han går då igenom allt med dig och hur du ska gå tillväga i dom olika momenten. Glöm inte att anteckna bara :)

Ha de gott! Mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.