Hej !
Jag skulle behöva sammanfoga två stycken vinkeljärn.
Har gjort en liten frihandsteckning, det ser klantigt ut- men bitarna ska föreställa vara identiska.......
Det handlar om ganska tunn materialtjocklek, 2 mm. eller något mer.
Är detta något som går att genomföra med en pinnsvets ? Jag har en ganska lättsvetsad 130 amps inverter. Om detta är möjligt; hur gör ni för att det ska bli så rakt som möjligt ?
Ska man lägga de två kapade vinkeljärnsbitarna kloss kant mot-kant och sen lägga strängen över skarvlinjen ? Eller ska man lägga bitarna någon millimeter ifrån varann i ändarna och låta svetssmältan fylla denna springa ?
Någon sade att man kan svetsa ihop vinkeljärnen när den ena s.a.s. ligger innanför det andra så att man får mer yta att fästa svetsen på, men det blir ju inte så snyggt.
Hur hade ni resonerat i motsvarande läge ?
Innan förmaningarna börjar hagla; jag vet att MIG och TIG är bättre för detta finlir- men jag tänkte ge mig på att försöka fixa detta med rådande rersurser, om nu inte alla säger att det är stört omöjligt.
Vinkeljärnsskarven ska bli ett par specialkortade ben till ett flipperspel på cirka 130 kg. Dvs. om detta går att genomföra så blir det fyra stycken.
Tack på förhand/ Jörgen
Jag skulle behöva sammanfoga två stycken vinkeljärn.
Har gjort en liten frihandsteckning, det ser klantigt ut- men bitarna ska föreställa vara identiska.......
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det handlar om ganska tunn materialtjocklek, 2 mm. eller något mer.
Är detta något som går att genomföra med en pinnsvets ? Jag har en ganska lättsvetsad 130 amps inverter. Om detta är möjligt; hur gör ni för att det ska bli så rakt som möjligt ?
Ska man lägga de två kapade vinkeljärnsbitarna kloss kant mot-kant och sen lägga strängen över skarvlinjen ? Eller ska man lägga bitarna någon millimeter ifrån varann i ändarna och låta svetssmältan fylla denna springa ?
Någon sade att man kan svetsa ihop vinkeljärnen när den ena s.a.s. ligger innanför det andra så att man får mer yta att fästa svetsen på, men det blir ju inte så snyggt.
Hur hade ni resonerat i motsvarande läge ?
Innan förmaningarna börjar hagla; jag vet att MIG och TIG är bättre för detta finlir- men jag tänkte ge mig på att försöka fixa detta med rådande rersurser, om nu inte alla säger att det är stört omöjligt.
Vinkeljärnsskarven ska bli ett par specialkortade ben till ett flipperspel på cirka 130 kg. Dvs. om detta går att genomföra så blir det fyra stycken.
Tack på förhand/ Jörgen
Hade nog kapat "Halvt i halvt" så att du får lite längre kontaktyta. Alltså låt den ena delen ha kvar ryggen och den andra delen botten. Är materialet rent järn så ska du klara dig med pinnen om du har rätt pinnar förståss.
Fogbered ordentligt - det är A&O vid all pinnsvetsning. Kör med 1,6 eller 2,0mm pinne. Skaffa en bit aluminiumvinkelstång eller bocka en bit aluminiumplåt, minst 2mm tjock, i vinkel att använda som upprikting och rotstöd. Lägg aluminiumprofilen inne i stålprofilen och fäst ordentligt med tvingar. På så vis håller sig benet rakt (eller i alla fall rakare). Dessutom så verkar aluminiumprofilen som rotstöd så det inte blir hål om du är osäker att svetsa. Aluminium fäster inte i stål, så det är ingen risk att den fastnar. Gör du rätt så blir svetsfogen lika stark som omgivande material, så det finns inget behov av omlottskarvar eller dylikt.
För att undvika att det drar snett, börja med att punkta ute på respektive kant, samt i hörnet. Kolla uppriktning och förstärk de tre punkterna lite mer. Kolla uppriktning igen. Sedan är det bara att svetsa.
För att undvika att det drar snett, börja med att punkta ute på respektive kant, samt i hörnet. Kolla uppriktning och förstärk de tre punkterna lite mer. Kolla uppriktning igen. Sedan är det bara att svetsa.
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
att fogbereda 2mm plåt känns överflödigt ? Det handlar ju om vikt plåt bara? Inget vinkeljärn direkt.
Snacka om omväg!
Till ett flipperspel behövs regäla ben. Det skall stötas, slås och bankas. Flickor skall kunna sätt sig på hörnena! Ett flipperspel måste tåla hårda tag. Rock n' roll, helt enkelt!
Skaffa riktiga vinkeljärn, passa in dom, slipa till dom och kroma dom. Allt annat är dömt att förr eller senare resultera i katastrof.
Till ett flipperspel behövs regäla ben. Det skall stötas, slås och bankas. Flickor skall kunna sätt sig på hörnena! Ett flipperspel måste tåla hårda tag. Rock n' roll, helt enkelt!
Skaffa riktiga vinkeljärn, passa in dom, slipa till dom och kroma dom. Allt annat är dömt att förr eller senare resultera i katastrof.
Som här.
https://www.google.se/search?client...nSMZHRsAGll4-YDQ&q=tommy+pinball+wizard&btnG=
Och här, hela filmen för er som inte såg den på bio.
https://youtu.be/UcCXXvgzNQQ
https://www.google.se/search?client...nSMZHRsAGll4-YDQ&q=tommy+pinball+wizard&btnG=
Och här, hela filmen för er som inte såg den på bio.
https://youtu.be/UcCXXvgzNQQ
Flipperspel brukar dessutom ha ben i rostfritt.Staffan2000 skrev:Snacka om omväg!
Det är visserligen inte svar på din fråga, men jag blir nyfiken på varför du ska svetsa ihop två bitar till ett ben. När du skriver "specialkortade" antar jag att benen ska vara kortare än originalbenen. Jag hade nog kortat de rostfria originalbenen och sett till så den ställbara foten följer med. Vill man inte såga i originalbenen finns det ju gott om flipperspelsnördar som har skrotade spel för reservdelar.kinshasa skrev:
Möjligt att det finns varianter, men de spel jag ägt har haft ben i rostfritt. Tror jag ... eller, hmmm. Jag får gå och kolla!mexitegel skrev:
Edit: Mitt Bally från 1973 har alla blankdelar gjorda i rostfritt. Men det är förstås ingen garanti för att alla spel har det. Jag tar tillbaka mitt påstående eftersom jag faktiskt inte vet.
Hur som helst skulle jag nog kortat originalbenen istället.
Redigerat: