Har lite äldre fönsterbänkar av marmor (Estremoz) som jag tänkte fräscha upp med dekorplast (med Carrara marmor mönster), undrar om det påverkar stenen negativt?

Hemmakatten
Går det inte att slipa och polera marmorbänkarna? Det vore mycket snyggare. Dekorplast kommer tyvärr att se ut som just plast och vid hönorna där plasten måste vikas runt blir det aldrig snyggt.

Förstår att det kostar mer pga att man nog måste ta bort bänken och återställningskostnaderna som följer, men ta en bänk i månaden och sedan målar/tapetserar du om rummet.

Huruvida plasten skadar stenen (som var din egentliga fråga) vågar jag inte svara på.

Jag rev av någon vit plast som tidigare ägare satt på mina marmorfönsterbrädor, de var jätte fina under. De hade förmodligen satt dit plasten för att de ville ha vita fönsterbrädor... Det var inte snyggt med vitt tyckte jag. Nu är jag nöjd. Inga skador på mina av plasten iaf. Äkta Marmor från -53 är snyggare än fusk:)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Plasten kommer nog inte påverka stenen men utseendemässigt blir det nog katastrof tyvärr.

OK jo det var nog kostnadsfråga som spela in här. Tänkte byta ut alla marmor-fönsterbänkar av Estremoz till Bianco Carrara förut (vi bor i en villa med upp till 20 fönsterbänkar), men det blev mycket dyrare än dekorplasten (och vad ska man göra med gamla utbytta Estremoz fönsterbänkarna? Spara dem?) Därför tänkte vi den banan där vi både sparar pengar o bevarar gamla värdefulla marmorstenar och fräscha upp utseendet (kanske blir det sämre resultat än riktig Bianco Carrara men kostnaden spela in här). Kanske efter några år då har vi tröttnat på Carrara plasten kommer vi att ta bort plasten igen nu när vi fick bekräftat att marmorstenen inte kommer att få stryk av dekorplasten.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.