Byggmaterial & Byggteknik
Smajla88: Yes nocken på huset går vågrätt i bilden. Tusen tack för snabbt svar 👍🏽
P-plats: [citat] Nop, det är omdränerar och nyputsade väggar i källaren. Nu var det nog värre i mitt fall dör det rann i princip vatten ur väggen... Alla som kollade på det trodde att det gick ett vattenrör i väggen dom läckte.
Jonatan79: Håll koll på vad som händer, ta bilder, prata med platschef och hussäljaren så det inte blir missförstånd.
Vermilion: Ringde Beijer bygg idag och killen där trodde även han att det bara var att riva väggen.
Nizztos: Tolkade det som ett nej :) Konstruktör kommer användas men för 1000kr / påbörjad timma vill man ju ha lite koll själv först.
mexitegel: Jag är bara lekman på området och detta är ju ingen bärande konstruktion, men jag hade nog kört på 12mm stål. Det är ingen fara med för mycket armering men avstånd mellan stålen måste ha god marginal för största ballasten i betongen. Betong tål tryck bra, men är uselt på att hålla för draglaster. I ditt fall så finns ju risker för sättningar i stenarna som bär upp
maah: Ser ut att vara ett äldre hus. Kan vara tegelvägg med puts? Fäst reglar 45x45 på väggarna så hela skivans bakkant samt sidor vilar på reglarna. Limma med PL600 eller liknande mellan regel och betongskiva. Viktigt såklart att använda en plugg och skruv som är anpassad för väggen.
Joh_81: Eftersom du har glespanel mellan de liggande reglarna och gipsen kan du sätta plasten på insidan av all isolering. 28 mm glespanel räcker som installationsutrymme. Då slipper man även skära ur isoleringen runt alla rör/slangar och dosor.
Myhran: Blir att ersätta med nya men låta halva sitta kvar dom funkar som extra stöd i vilket fall Har byggt några hus så det bör gå bra men aldrig byggt ut o bygga om tak Så en ny utmaning denna gång Dock tror jag det blir lågt i tak med den låga vinkeln...25 grader blir ett loft för barnen då Men det är vad jag har att jobba med
KrisEne: Jag har fått ok från styrelsen förutsatt att väggens eventuellt bärande funktion tas om hand på fackmannamässigt sätt (t ex avväxling med stålbalk).
FreddeTsson: Hej! Köp en säck gipsputs 1. Knacka ner all löstsittande puts. 2. fukta väggen med en blomspruta med vatten innan du applicerar gipsputsen med spackel. 3. När det allt torkat går du på hela väggen med en tunn putsning av samma material för att få en jämn och fin yta för dina skåpstommar/kakling 4. Om det är ikea stommar så sätter du upp deras upphängningskena med t.ex blåplugg
oceanis: Ej testat men Bauhaus har formskivor i plywood 1200x2500x12 resp 15 Deras formplywood är billigare än Byggmax spånplattor som eom säljer som formskivor.
Peter2400: För att limma silikonlister så använder man sånt här, https://www.leifarvidsson.se/tatningslist/lim-till-silikonlist?gclid=Cj0KEQiAwMLDBRDCh_r9sMvQ_88BEiQA6zuAQ48elxAb7tCAf3NyQ8VDuTyX0unTHJgQNdgeSlf6CT4aArwb8P8HAQ Till vanlig gummilist borde väl vanlig byggsilikon fungera bra, men jag har inte provat.
Raskus: Update: Använde mig av Roofingsuperstores eminenta chatt. Denna billiga duk funkar ner till 6 grader men har inte inbyggda klisterkanter, så man måste komplettera med butyl tape. Förtjänsten borta med andra ord. De rekommenderade Tyvek supro duk istället.
SandmanNet: [citat] Ja, jag var inne på någon polyuretan-lack till att börja med själv. Den är inte för blank och ska ge ett bra skydd, men jag visste bara inte om det var tillräckligt skydd :)
Mikael_L: [citat] I teorin borde du kunna erhålla jämförbar bärighet, men i praktiken är det stor risk att du förlorar en del bärighet.
munge: Det är knappast tegel. Det brukar vara enkelt att borra i. Vad kan det då vara, putsad plankvägg?
slacker: Absolut ingen tät plast - Vindduk är det du skall ha och är enkelt att jobba med och kostar heller inte skjortan. Har använt mycket av modellen "T-Vind" från T-Emballage själv och finns på de flesta större byggvaruhus.
justusandersson: Om vi talar om riktiga stenhus, dvs sådana som har massiva murade ytterväggar, så byggs det väl inte så många idag. Det hantverkskunnande som en murare hade förr finns nästan inte idag. I varje fall inte i Sverige. Väggarna i ett stenhus, oavsett om man använder tegel, lecasten eller lättbetong, skall ha en tryckhållfasthet som klarar de vertikala laster som uppstår, vilket nog är
PatrickL: Dels för att masoniten inte utgör ett bra underlag för tapet, för stora rörelser gör att det blir sprickor och framför allt behöver jag städa upp tidigare ägares synder med att koppla in sig på infällda uttag och sedan dra i väg per lampsladd till utanpåliggande uttag. tänkte sätta upp fler dosor för infällda uttag och dra ny kanalisation.
saiter: Det där kommer hålla, jag lovar. Men som sagts... öva vidare så blir det bättre... //AA
pelpet: Jag tror det kvittar, det blir ju en spackelklump hur som helst.
mykee2: Jag har en del sågat virke som jag har staplat uppe och ströat upp ute som har legat några år och torkat. Nu är problemet att jag har t.ex. gjort en stapel med 1" och en annan med 2", bredden på virket är dock lite blandat i staplarna med oftast så har det en tendens att det jag ska ha ligger längst ner eller i mitten. Det är helt omöjligt att försöka dra ut det man ska ha. Att
Oldboy: [citat] Färgaffären har FEL! Aldrig plastfärg på källarväggar. Silikatfärg. Om det blir för "hårt" ljud eller mkt efterklang med bara källarväggar så borde tjocka tygdraperier kunna åtgärda/mildra detta.
mexitegel: [citat] OK, du föredrar alltså min första bild där listen "går ner i mosaiken"? Lägga listen på mosaiken tror jag inte blir lika bra i så fall eftersom det blir ett öppet avslut på listen nertill.
danpih: beror på vad du menar med fall. är det in mot mitten i rummet och från alla håll, så skulle jag lagt små klinker eller flytspacklat (kan bli dyrt om det är tillskjutande markfukt, som jag förstått det, då dom spacklena är rätt dyra) är det bara 1 cm fall mot innerväggen från ytterväggen, så är det inga konstigheter. antar att du menar fall på 1 cm/m in mot mitten av rummet.
Keld: Var är resten av fakturan? Det där blir inga 145000.