1 134 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Kommer stugan rasa om jag river plankväggarna?
I en gammal tråd frågade jag om orsaken till tjärlukt i min gäststuga.
Jag har nu avsatt lite tid till att gå vidare med problemet - byte av brädor på innerväggar.
Frågan är bara om jag vågar riva ut alla brädor på en gång.
Gäststugan är uppbyggd av stående reglar (ca 45x70) c-c ca 600 med fjällpanel på utsidan och rejäla spontade brädor (liggande) på insidan. Ca 35 mm tjocka.
Taket är ett sadeltak med betongtegel på.
Jag skulle behöva ha lite råd här. Vågar jag riva ut de spontade brädorna på väggarna?
Jag tänker att de är såpass grova av en anledning? Betongtaket är ju rätt tungt, vore synd om jag har lagt om det i onödan om huset hade tänkt kollapsa.
Nån med liknande erfarenhet får gärna svara - så jag vet hur jag ska gå vidare under julledigheten.
Jag har nu avsatt lite tid till att gå vidare med problemet - byte av brädor på innerväggar.
Frågan är bara om jag vågar riva ut alla brädor på en gång.
Gäststugan är uppbyggd av stående reglar (ca 45x70) c-c ca 600 med fjällpanel på utsidan och rejäla spontade brädor (liggande) på insidan. Ca 35 mm tjocka.
Taket är ett sadeltak med betongtegel på.
Jag skulle behöva ha lite råd här. Vågar jag riva ut de spontade brädorna på väggarna?
Jag tänker att de är såpass grova av en anledning? Betongtaket är ju rätt tungt, vore synd om jag har lagt om det i onödan om huset hade tänkt kollapsa.
Nån med liknande erfarenhet får gärna svara - så jag vet hur jag ska gå vidare under julledigheten.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Jag skulle inte tveka att riva. Är det golvbräder? Det är antagligen så att den som byggt stugan råkat ha ett överlopps 35mm golv liggandes nånstans som han hittat en annan användning för. Men du kan ju pröva med att riva en vägg åt gången, lägg några tillfälliga snedsträvor om det behövs.
Det är samma typ av brädor som mitt gamla 30-talshus är byggt av så jag tror inte det är golv. Det är nog helt enkelt riktigt rejäla grejer bara.
Men tipset om tillfälliga snedsträvor var ju riktigt bra, det ska jag absolut köra med!
Men tipset om tillfälliga snedsträvor var ju riktigt bra, det ska jag absolut köra med!
Klicka här för att svara