14 179 läst ·
28 svar
14k läst
28 svar
Är detta acceptabelt vid dörrkarms-montering av erfaren snickare?
Medlem
· Västra Götaland
· 17 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har haft en snickare hemma som monterade 2 dörrkarmar på 6 timmar. Detta är resultatet.
Han tvingade in en distans mellan karmen och öppningen vilket gjorde att gipsen sprack på bägge sidor samt att han gjort åverkan på överliggaren.
En av karmskruvarna har han gett upp med och inte ens monterat.
Den ena dörren är sned i förhållande till väggen, den sticker ut olika mycket på olika sidor av dörrkarmen. Det kommer bli svårt att fästa dörrfodret på ett tillfredställande och snyggt sätt.
Snickaren hävdar att funktionen är det viktiga, att det går att öppna och stänga dörren.
Hade ni betalt 525kr/h för detta jobb?
Produkter som diskuteras: "karmskruvarna"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 516 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 516 inlägg
Att dörren är sned i förhållande till väggen är inget ovanligt. Det viktigast med en dörr är att den sitter i våg, ingen vill ha en dörr som öppnar eller stänger sig själv med hjälp av tyngdlagen.
Skadorna i gipsen ser inte heller jätteallvarliga ut, det döljs väl nästan helt med foder sen?
Att han inte fick i en av karmskruvarna kan ha att göra med att han fått dörren på plats precis som han vill ha den, men i just ett av karmskruvhålen hamnade precis mitt för en kvist eller befintligt hål eller annat problem, vilket omöjliggör användning av just det hålet.
Är väggen i våg men inte dörren, då är det däremot riktigt kasst.
Skadorna i gipsen ser inte heller jätteallvarliga ut, det döljs väl nästan helt med foder sen?
Att han inte fick i en av karmskruvarna kan ha att göra med att han fått dörren på plats precis som han vill ha den, men i just ett av karmskruvhålen hamnade precis mitt för en kvist eller befintligt hål eller annat problem, vilket omöjliggör användning av just det hålet.
Är väggen i våg men inte dörren, då är det däremot riktigt kasst.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Har både snickaren och du en dålig dag?
Först gipsningen och nu detta.
Skadorna på gipset täcks av vanlig 70 mm foder. Samma gäller nog även karmöverstycket. Färgen på dessa ser ganska oskadad ut, var dom oskadade ur förpackning?
Karmarna kan sitta snett, men inte ovanligt att väggen är sned. Då får man ibland göra kompromisser vid monteringen. Omöjligt att veta utifrån bilder utan att kolla med vattenpass. Snickaren har rätt att funktionen är viktigast. Men oftast går det att kombinera med ett snyggt arbete (listerna döljer ganska mycket).
Skadorna på gipset täcks av vanlig 70 mm foder. Samma gäller nog även karmöverstycket. Färgen på dessa ser ganska oskadad ut, var dom oskadade ur förpackning?
Karmarna kan sitta snett, men inte ovanligt att väggen är sned. Då får man ibland göra kompromisser vid monteringen. Omöjligt att veta utifrån bilder utan att kolla med vattenpass. Snickaren har rätt att funktionen är viktigast. Men oftast går det att kombinera med ett snyggt arbete (listerna döljer ganska mycket).
Medlem
· Västra Götaland
· 17 inlägg
Jag hade haft mer förståelse om det tagit honom 30 minuter men nu la han nästan en hel dag på detta.
Dörrkarmen är jämn med gipsen på vänster sida men sticker ut utanför gipsen säkert 1 cm på höger sida.
Dörrkarmen är jämn med gipsen på vänster sida men sticker ut utanför gipsen säkert 1 cm på höger sida.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Varför låter du snickaren fortsätta om du är missnöjd?
6 timmar är lång tid för att få in 2 karmar om allt var borta och öppningarna ok.
6 timmar är lång tid för att få in 2 karmar om allt var borta och öppningarna ok.
Medlem
· Västra Götaland
· 17 inlägg
Haha, nä han fick såklart inte fortsätta.
Nu försöker jag reda ut vad jag skall betala ett skäligt pris för och vad som inte kan accepteras alls.
Nu försöker jag reda ut vad jag skall betala ett skäligt pris för och vad som inte kan accepteras alls.
Det är i regel inte ok, men vad säger vattenpasset.Noggrann_husägare skrev:
Vilken är rak, dörren eller väggen?
Medlem
· Västra Götaland
· 17 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Ser rakt ut, är den indragen 1 cm på andra sidan? I så fall är det bara att göra om (eller dra av tiden)
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 516 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 516 inlägg
Förutsatt att det inte är felmonterat så är skäligt pris tiden som snickaren har lagt på projektet. En snickare med några års erfarenhet byter karm ganska snabbt, men det räcker med ganska lite krångel för att tiden ska springa iväg.
Medlem
· Västra Götaland
· 17 inlägg
Så om jag tolkar era svar rätt - det är alltså okej att vara brutal och skada omkringliggande material och karm bara det täcks av lister och foder i slutändan, samt att dörren sitter i våg?
Det tog mig och farsan fem/sex timmar att riva befintlig dörr & sidoljus och montera nya, det var en regel mellan dörren & sidoljuset, ingen av oss är snickare.
Idag används oftast karmhylsor med extern skruv istället för karmskruvar.
Tex Swedoors ytterdörrar kommer med förmonterade karmhylsor samt att det följer med lite olika skruvar.
Idag används oftast karmhylsor med extern skruv istället för karmskruvar.
Tex Swedoors ytterdörrar kommer med förmonterade karmhylsor samt att det följer med lite olika skruvar.
Åter igen överdrifter. Man behöver inte vara brutal för att en gipsplatta skall gå sönder i kanten. sen syns det tydligt att detta inte är nybygge utan dörrkarmen har ju satts in i en "gammal" (eller åtminstone spacklad och målad) vägg och det verkar vara trångt i det hål där karmen skall sitta. Där man tagit av på karmen ser det ju väldigt trångt ut och det kanske inte enkelt gick att ta bort mer i överkanten på väggen och om det inte finns plats måste man ju ta av någonstans.Noggrann_husägare skrev:
Redigerat:
Om jag skall vara ärlig så ser hålet väldigt trångt ut.
Är det det minsta snett så måste du ha goda marginaler på alla sidor för få ett bra resultat.
Var det du eller snickaren som köpte dörr/karm?
Montering av dörrkarm kan säkert dra iväg 3 timmar om allt strular.
Anledningen till att han hoppat över en indu-prog eller karmskruv är väl för att det inte fanns något att fästa i?
Det kan även även vara anledningen till att det drog iväg i tiden ? Han kanske behövde förstärka reglar och lägga in nytt material för att dörren skulle fastna alls?
Många karmar har hål som inte matchar den vägg du skall stoppa den i. Karmskruven kan komma precis mellan regel och väggmaterial. Det är väldigt vanligt i 70-tals-hus.
Jag tycker att ni skall komma överens om något bra pris. Jag tror dock att det lätt kan dra iväg 5-6 timmar tyvärr .
Angående skador och att karmen sticker ut så är ser det OK ut tycker jag. Han har ju skurit i pappret med kniv så han har nog koll på att foder täcker.
Som sagt det ser väldigt trångt ut på de bilder du skickade. Ha detta i åtanke när du attackerar snickaren.
God JUL!
Är det det minsta snett så måste du ha goda marginaler på alla sidor för få ett bra resultat.
Var det du eller snickaren som köpte dörr/karm?
Montering av dörrkarm kan säkert dra iväg 3 timmar om allt strular.
Anledningen till att han hoppat över en indu-prog eller karmskruv är väl för att det inte fanns något att fästa i?
Det kan även även vara anledningen till att det drog iväg i tiden ? Han kanske behövde förstärka reglar och lägga in nytt material för att dörren skulle fastna alls?
Många karmar har hål som inte matchar den vägg du skall stoppa den i. Karmskruven kan komma precis mellan regel och väggmaterial. Det är väldigt vanligt i 70-tals-hus.
Jag tycker att ni skall komma överens om något bra pris. Jag tror dock att det lätt kan dra iväg 5-6 timmar tyvärr .
Angående skador och att karmen sticker ut så är ser det OK ut tycker jag. Han har ju skurit i pappret med kniv så han har nog koll på att foder täcker.
Som sagt det ser väldigt trångt ut på de bilder du skickade. Ha detta i åtanke när du attackerar snickaren.
God JUL!
