Byggmaterial & Byggteknik
snowjim: [citat] Jag har taget offerter från 3 olika på dessa innerdörrarna och på det stället vi valde så var de ca 400 kr billigare med 10 glas och 100 kr billigare för 12 glas. På övriga stället skilde det sig ca 100-200 kr mellan 10 till 12 glas. Detta är vad jag förstår enkelglas, de e nog bara på ytterdörrar man har 3 glas? Jag försökte sälja in helglasad dörr här hemma men man
twoody: På golvspån är inget problem men på en uppreglad vägg hur gör man då
Timotheos: Vad kan vara rimligt för två putsningar med armeringsnät emellan? De två större mer etablerade firmorna ska ha 160000 för jobbet. De två andra ska ha ca 75000. Den ena firman påstår att det inte behövs armeringsnät eftersom de putsar så tunnt,3-4 mm som slipades bort som en del av saneringen i källaren. Kan det vara korrekt? Att skippa armeringsnätet alltså? Någon som fått
Othahaiti: Vi fick in ett rör till vår kakelugn. Tror att det bara är 150mm då det var en träng kanal. Då, för 7 år sedan kostande ca 1100/m och vi hade ca 7m till toppen. Detta var före Rotens tid. Och ja, det var vitt. Möjligen fick ett paketpris då de gjorde om två pipor på samma gång.
buggarn: Efter att ha gjutit en bänkskiva och fönster brädor i betong så har jag nu fått blodad tand. Funderar på att gjuta stolparna till mitt glasräcke i betong. Fyrkantprofil 50X90 mm. Monteras utanpåliggande. Höjden på stolparna ca 20 cm kortare än glasen. Glasen sticker alltså upp högre än stolparna. Glasen kläms fast med rostfria fyrkantiga brickor ca 50x50mm. fäster med M8 skruv som
MagHam: Det går alldeles utmärkt! Blir naturligtvis inte samma slaghållfasthet som ett hårdare underlag men det är inget problem på en så liten yta.
GoForIt: Ledsen, men lösningen är ju konstruerad för att det ska sitta en taklist där för att täcka övergången mellan materialen. Väldigt mycket arbete att göra som du beskriver och ändå hög risk att det inte kommer att se snyggt ut.
sblixten: 1. Ta bort fönstret. 2. Ta bort de horisontella reglarna. 3. Isolera och sätt dit ytterpanel. Nummer två är valfri. Tigersåg kan vara bra att ha till hjälp.
Bagarn79: Någon som har tilläggsisolerat sitt hus med deras produkter? Var det enda företaget som lämnar systemgaranti vid icke användande av diffusionsspär, resterande isoleringstillverkare förespråkade plast på insidan som jag aldrig skulle sätta på ett hus från 40-talet med en redig plankstomme
Myhran: underlags duk diffusion ska lägga direkt på takstolarna sedan läktning o plåt för att slippa lägga spont skiljer dryga 800.- imellan de två
GoForIt: Jag har svårt att se att du inte skulle kunna ha tejpen kvar. Framledningstemperatur på 80 grader låter extremt. Varför så hög temperatur? Det lär nog inte plastlisterna gilla långsiktigt.
MathiasS: Låter helt rimligt och att borra in armering är nästan för bra tror jag. Fyll med rörgravsgrus ("sand") runt och över röret. Fixera brunnen med betong innan du gjuter resten.
Anders243: Jag ska så småningom lägga parkettgolv över allt. (Åldersbeständig plast + Lumppapp + parkett) Nu fick jag ändrade planer idag, så jag har inte varit iväg och letat efter spackel, så det lutar åt att jag testar med lite tjockare blandning av flytspacklet jag redan har hemma. Jag återkommer med hur det blev! :)
Peter2400: Använder bara skruv, klart att det finns självhäftande som håller men om man någon gång skulle behöva ta bort listerna så är det ett h-vete. Jag hjälpte en kompis att ta bort kabellister efter en hembioinstallation. Listerna satt främst i tak/vägg vinkel och hörn på målad gips, antingen så satt allt skum kvar eller så följde pappen på gipsen med. Tog orimligt lång tid att få
pelpet: Vad är det för ventilerat golv du har? Det kanske går att dra kablar där?
fgo: Fick mig ett gott skratt på kvällskvisten. Barkspade var smidigt när man tar ner putsen. Och köp mask för dammet. Det låter som en bra plan. Jag hoppade nätet. Min maestro tyckte inte det behövdes. Silikat?
thomas33: [citat] Fegt att inte satsa på något större, nu när du har chansen! :D
blygarn: Du kan antingen måla direkt, men säkert krävs det 3 målningar och väggen är ju skrovlig då efteråt. Bredspackla är inte så jobbigt som det låter då väggen är liten och ger säkert ett hyffsat bra resultat - billigt och snabbt. Renoveringstapet funkar ju också - snabbt och dyrt. Gipsa / spackla. Ger säkert bäst resultat. På hörnen sätter du kantskydd av papp som spacklas över.
Matti_75: Norgips har 2600 gips men inga byggvaruhus har den på lager men kan ta hem i hela buntar (42st) om du beställer.
Gavel: Falu rödfärg eller liknande slamfärg är överlägset tycker jag, beror ju lite på hur huset är byggt, så länge fasaden är under tak och får möjlighet att torka ut emellanåt så funkar det väldigt bra, lätt att måla om också, bara att borsta av det lösa och på med ny färg. Folksams test är gjord så att man målar en yta som sen exponeras i 45 graders vinkel mot himlen och då
Oldboy: Tja, en relativt enkel och praktisk lösning borde vara att spiklimma t ex en 45x95 x 1500-2000 regel längs skadan på varje bjälke. Borde återskapa ursprunglig hållfasthet, samtidigt som det ger stöd och finns ngt rejält att spika/skruva i uppifrån om det behövs.
Siouxsic: Jag har fortfarande ej hittat någonstans att köpa bilad panel i stockholm... någon som har / vet ?