Vi planerar att måla om i vår lägenhet på 75 kvm, både innerväggar och innertak. Vi kommer ta in en målare som ska göra allt förarbete då det tidigare är väldigt dåligt gjort. Hur lång tid kan vi räkna med att det tar att måla tak och väggar?

Räkna med ca 100:- kvm med två strykningar och lite spackling

Alltså inte hur mycket det kostar, utan hur lång tid det skulle ta för oss att måla efter att målaren har gjort allt förarbete?

En dag kanske? Täck upp, spara runt lister/fönster och rolla. Tar inte så lång tid och är ni två borde ni klara det på en dag med två strykningar. Ska ni även måla fönster och lister tar det längre tid.

En hel lägenhet på en dag? Skulle nog sagt två minst.

Det som tar en jävla tid är allt maskerande och täckande av allt som inte ska få färg på sig...

Lägenheten är tom och golvet ska läggas om efter målningen, så det borde inte ta så mycket tid med allt runtomkring arbete så som täckande eller att flytta runt möbler.

Men enbart målning av tak och innerväggar på 75 kvm, kan alltså ta ca 2 dagar?

Du har ju torktider och så att ta hänsyn till också.

Stefan N skrev:
En hel lägenhet på en dag? Skulle nog sagt två minst.
De är två personer, en som sparar och en som rollar. Det går fort, dessutom är det ingen större lägenhet.

Stefan N skrev:
Du har ju torktider och så att ta hänsyn till också.
Torktiden är inga som helst problem, det är bara att börja om på varv två när man kommit runt det första. Andra varvet går dessutom betydligt fortare. Eftersom lägenheten är tom och golven inte behöver täckas så kan jag inte se att två personer skulle misslyckas med uppgiften om de har en dag på sig. Om snickerier och fönster ska med är det annorlunda.

Robert63 skrev:
De är två personer, en som sparar och en som rollar. Det går fort, dessutom är det ingen större lägenhet.

Torktiden är inga som helst problem, det är bara att börja om på varv två när man kommit runt det första. Andra varvet går dessutom betydligt fortare. Eftersom lägenheten är tom och golven inte behöver täckas så kan jag inte se att två personer skulle misslyckas med uppgiften om de har en dag på sig. Om snickerier och fönster ska med är det annorlunda.
Så länge det är samma färg genom hela lägenheten.
Ska det vara olika färger i olika rum tar det längre tid

Men jag håller med dig, man hinner på en dag.
På en lång dag hinner man på en gubbe

Fjojtmehmet skrev:
Så länge det är samma färg genom hela lägenheten.
Ska det vara olika färger i olika rum tar det längre tid

Men jag håller med dig, man hinner på en dag.
På en lång dag hinner man på en gubbe
Det spelar ingen roll om det är olika färger i rummen, man får ändå ett bryt vid dörrposter. Däremot kan det vara en god idé att ha en roller/pensel per kulör i så fall.

BirgitS
Eftersom TS frågar om tiden kan det väl betyda att TS med partner är nybörjare och det kan ta betydligt längre för en nybörjare som behöver lära sig att ta lagom mycket färg på rollern och hur man stryker ut färgen på ett bra sätt. Tänk på hur det var första gången ni målade väggar i stället för hur fort ni gör det numera.

Många tidsoptimister här ��
Skulle nog plussa på några dagar.
En dag funkar inte ens för en yrkesmålare..
Speciellt inte om taken ska målas 2 ggr.
Kan äveb rekommendera att täcka golven!
Det är betydligt enklare än att skrapa färgspillet som måste bort innan du lägger det nya golvet☺

• Gilla
ByggarenEmil
  • Laddar…
BirgitS skrev:
Eftersom TS frågar om tiden kan det väl betyda att TS med partner är nybörjare och det kan ta betydligt längre för en nybörjare som behöver lära sig att ta lagom mycket färg på rollern och hur man stryker ut färgen på ett bra sätt. Tänk på hur det var första gången ni målade väggar i stället för hur fort ni gör det numera.
Det var absolut en bra synpunkt, självklart kan det spela roll.

MangePainter skrev:
Många tidsoptimister här ��
Skulle nog plussa på några dagar.
En dag funkar inte ens för en yrkesmålare..
Speciellt inte om taken ska målas 2 ggr.
Kan äveb rekommendera att täcka golven!
Det är betydligt enklare än att skrapa färgspillet som måste bort innan du lägger det nya golvet☺
Jobbar du kommunalt :)
Du tycks helt ha glömt att förarbetet är gjort och att inget ska täckas, snickerier ingår heller inte. Det enda som tar tid är sparningen, men det är ingen större lägenhet. Kan du förklara vad det är med taken som tar så lång tid? Och varför måste färgspillet bort innan golvet läggs? Spiller man litet mer är det bara att smeta ut det.

En yrkesmålare gör det där på en dag, med förbundna ögon. Varför jag är så säker beror på att jag har ett bra referensexempel att luta mig mot.

75 m2 skulle jag kunna tänka är en 3 rummare.
Nej jag jobbar inte kommunalt. Men vill gärna efterlämna ett bra jobb! Och det lär ingen kunna göra med förbundna ögon och en dags jobb!
Om vi tar tex alcro s tak färger (som jag själv använder ),
Så är torktiden betydligt längre än en väggfärg, jag skulle aldrig chansa och måla taken 2 ggr på samma dag då det är stor risk dom blir flammiga.
Sen bör ju gärna tak vinkeln vara torr också innan man börjar spara upp med väggfärg en.
Visst kan man springa och torka allt färgspill.
Men jag anser själv att det går snabbare att täcka golven, det lär bli en del spill om man ska måla båda väggar och tak 2 ggr! Men det är upp till TS!
Golv socklar och fönsterbänkar bör också täckas in om dom sitter uppe, det blir alltid en färgdimma efter rullen.

• Gilla
ByggarenEmil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.