Hej
Jag behöver tips om vad jag ska med en källarvägg (betonghålsten) som jag slipat ren, lagt på Webers rödgrund och lagt på ett lager med puts på det. Problemet är att man ser fogarna som mörkare områden på väggen. Se bifogad bild (putsen ser röd ut, men det beror på ljuset). Kan orsaken till problemet vara att rödgrunden var väldigt lös? På förpackningen står det att den ska blandas ut med 6 liter vatten (det blir väldigt löst). Men på Webers hemsida står det 4-5 liter. Jag har aldrig tidigare haft problem med att det "lyser igenom" men då har jag blandat mer på känsla (och använt en fastare blandning). Tror ni att det kommer vara ett problem med färdig vägg efter målning, kommer det märkas? Tanken är att lägga på ytterligare ett lager puts och sedan måla med silikatfärg (vit eller i alla fall någon ljus kulör). Putsning på väggen har torkat en vecka.
Är det bara att riva ner och börja om? Eller kan man lägga på ett lager med rödgrund ovanpå putsen ni ser på bilden (så att väggen blir: hålsten - rödgrund - puts - rödgrund - puts)? Hur skulle ni har gjort?
Tack på förhand
Andreas
Jag behöver tips om vad jag ska med en källarvägg (betonghålsten) som jag slipat ren, lagt på Webers rödgrund och lagt på ett lager med puts på det. Problemet är att man ser fogarna som mörkare områden på väggen. Se bifogad bild (putsen ser röd ut, men det beror på ljuset). Kan orsaken till problemet vara att rödgrunden var väldigt lös? På förpackningen står det att den ska blandas ut med 6 liter vatten (det blir väldigt löst). Men på Webers hemsida står det 4-5 liter. Jag har aldrig tidigare haft problem med att det "lyser igenom" men då har jag blandat mer på känsla (och använt en fastare blandning). Tror ni att det kommer vara ett problem med färdig vägg efter målning, kommer det märkas? Tanken är att lägga på ytterligare ett lager puts och sedan måla med silikatfärg (vit eller i alla fall någon ljus kulör). Putsning på väggen har torkat en vecka.
Är det bara att riva ner och börja om? Eller kan man lägga på ett lager med rödgrund ovanpå putsen ni ser på bilden (så att väggen blir: hålsten - rödgrund - puts - rödgrund - puts)? Hur skulle ni har gjort?
Tack på förhand
Andreas
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det verkar som det är problem med bilden. Jag kan se den när jag är inloggad. Men annars får jag ett meddelande om att "Du angav ett ogiltigt Bifogad fil. Om du följde en giltig länk, var vänlig och kontakta administratören." Är bilden för stor? Jag såg inga regler om hur stor bilden får vara?
Är utsidan fixad? När?
Ofta har fogar och stenar olika sug som gör att putsen gärna blir aningens annorlunda. Rödgrunden ska ju motverka det men är det för stor skillnad brukar det inte hjälpa till 100%.
Jag hade lagt på det sista lagret puts och låtit det torka ordentligt och troligen kommer det bli bra då.
Ofta har fogar och stenar olika sug som gör att putsen gärna blir aningens annorlunda. Rödgrunden ska ju motverka det men är det för stor skillnad brukar det inte hjälpa till 100%.
Jag hade lagt på det sista lagret puts och låtit det torka ordentligt och troligen kommer det bli bra då.
Klicka här för att svara

