Funderar på hur ja ska göra med skorstenseländet..
Invändigt har några kanaler rasat in. Tror jag kan dammsuga ur dessa och få ventilationen att lira men utsidan måste fixas.
Håller på att lägga om taket så ja tänker att jag ser till att fixa detta i samma veva.
Ska man fylla bruk mellan stenarna eller putsa hela skorstenen? Alt klä den i plåt?
Vill gärna behålla orginalutförandet men jag vill ju inte ha samma problem om några år igen...
Och kanske man ska sätta dit en riktig skorstenshuv samtidigt..
Invändigt har några kanaler rasat in. Tror jag kan dammsuga ur dessa och få ventilationen att lira men utsidan måste fixas.
Håller på att lägga om taket så ja tänker att jag ser till att fixa detta i samma veva.
Ska man fylla bruk mellan stenarna eller putsa hela skorstenen? Alt klä den i plåt?
Vill gärna behålla orginalutförandet men jag vill ju inte ha samma problem om några år igen...
Och kanske man ska sätta dit en riktig skorstenshuv samtidigt..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Jättesvårt att säga via bilder på ett forum, men så länge den inte lutar eller har spruckna stenar så tror jag att det räcker med att foga om den och sätta på en huv. Då lär den klara 10-15 år till.
Att mura om den helt efter takomläggningen är inget problem. Man tar bort nockpannorna, skruvar ihop 2x4" som man lägger i en V-form över nocken så att dem vilar på pannorna.
Jag hade nog sett det ur ett ekonomiskt perspektiv. Kan du få med det i budgeten utan problem (20-30000:-?) så mura om den. Då vet du att taket är tipptopp.
Är det snävt i budgeten så foga om den och kolla så det är tätt runt beslaget/plåten.
Att mura om den helt efter takomläggningen är inget problem. Man tar bort nockpannorna, skruvar ihop 2x4" som man lägger i en V-form över nocken så att dem vilar på pannorna.
Jag hade nog sett det ur ett ekonomiskt perspektiv. Kan du få med det i budgeten utan problem (20-30000:-?) så mura om den. Då vet du att taket är tipptopp.
Är det snävt i budgeten så foga om den och kolla så det är tätt runt beslaget/plåten.
Vill helst undvika det pga att det sitter rostfritt rör o ligger värmekulit i en av kanalerna..
Samt att det är lite tight om tid annars hade jag gjort det då det ser bra ut under nock..
Vad tror ni en murare hade tagit för ett sånt jobb om man skulle anlita?
Samt att det är lite tight om tid annars hade jag gjort det då det ser bra ut under nock..
Vad tror ni en murare hade tagit för ett sånt jobb om man skulle anlita?
Vi eldarven hel del o en huv ska ja fixa. Men resten då, vore det inte nästan enklare att putsa hela? Behöver ju inte va perfekt rent estetiskt då taket är så högt att man inte ser så mkt av skorsten..
Frågan är hur skicket är rent funktionellt. Jag har bara varit med en gång och murat om en skorsten, men i det fallet var det bara mög kvar av bruket hela vägen in. Bara att plocka ner allt för hand utan ansträngning. Och det såg på ytan betydligt bättre ut än din bild.
Sotaren tyckte murstocken såg bra ut under nock och trodde att man kunde få kanalerna nog fria med en dammsugare.
Men självklart hade det optimala varit att mura om den, men jag har inte riktigt tiden för det iaf inte som det ser ut i dagsläger och att leja någon som kostar 50k+ känns inte heller så aktuellt, men vi får se vad som händer, kanske om man kan spara kanalen som har rökröret i sig
MVH/
Men självklart hade det optimala varit att mura om den, men jag har inte riktigt tiden för det iaf inte som det ser ut i dagsläger och att leja någon som kostar 50k+ känns inte heller så aktuellt, men vi får se vad som händer, kanske om man kan spara kanalen som har rökröret i sig
MVH/
100kg torrbruk gick det åt
Har bit för bit murat om det som var dåligt vilket va det mesta.. Nu ska ja klä den i plåt och sedan glidgjuta kanalerna om nått år, det borde räcka för att få den att hålla min livstid...
Har bit för bit murat om det som var dåligt vilket va det mesta.. Nu ska ja klä den i plåt och sedan glidgjuta kanalerna om nått år, det borde räcka för att få den att hålla min livstid...
Nej självklart inte, utan lagade väldigt mkt, det resterande kändes stabilt att jag som sagt tänkte glidgjuta insidan.
Mm har stormat nått kopiöst idag och den står kvar va lite orolig för allt tegel som ligger staplat på taket men de klarade sig bra