Byggmaterial & Byggteknik
limpan78: Hej! Jag borrade fel när jag skulle fästa några bitar gängstång i en lecavägg. Normalt så borrar jag något större hål och drar i ankarmassa och sen trycker jag bara i gängstången. Men nu borrade jag helt galet och när jag äntligen fick hålen där jag skulle så slutade det med att hålen är ca 35mm i diameter... Gängstången är en M10. Det känns som om det kommer gå åt en hel
Ticco111: Ska regla för nytt innertak då de gamla är skevt, tänkte sänka taket något o låta de gamla sitta kvar under, hur regla upp och storlek på virke? Huntonit skivor ska ja sätta upp, Mvh
Oldboy: Blir ju inte mkt mäktigare vägg än så. Nästa steg är en helstens murad tegelvägg... Edit: Det är nackdelen med armerad betong. Ljud fortplantar sig effektivt och långt.
justusandersson: Räknar man på nedböjningen på grund av egenvikten bör det kunna fungera även med 9 mm k-plywood, även om 12 mm är bättre och vanligare som lagervara. Vänerply (Moelven) har plywood med fasade kanter för mer osynliga skarvar.
justusandersson: Trä måste avskiljas från betong och liknande material med hjälp av syllpapp eller motsvarande, oberoende av var det är. Du har ingen nytta av så lite extra isolering.
SueCia: [citat] Du kan inte jämföra dagens tryckta virke med 70talets, det är väl just den gamla typen av tryckimpregnering som kan börja lukta om jag förstått rätt?
Dheri: Ett alternativ är att köpa ett tophängt system från elfa. Då borde det inte vara så svårt att kunna fäsra ordentligt i reglarna. [citat]
lnilsson: [citat] Brandskyddsmässigt har jag ingen koll, men att göra så är att be om sprickor i vägg och i golv. En murstock rör sig (främst upp och ner) beroende på värme, alltså i en annan ”takt” än övriga huset. Så därför har man ofta ett annat ytskikt både på väggen och golvet som hör till murstocken.
milimani: Aah! Smart - så går ju att göra! Skönt, slipper ett skåp som rör sig när man drar ut fulla tvättkorgar men som ändå är flyttbart de gånger man måste in bakom och mecka. tackar!!
Polarfritte: Ok, tack. Inget speciellt värmebeständigt eller flexibelt för temperaturskiftningar? Nån specifik typ av sten, eller går det med kakel? Har du bilder?
Lizzy78: Uppdatering.. Efter att ha tejpat och lappat med plast och satt igen med gips så kunde jag ändå inte sova gott om natten...Känner mig helt enkelt för osäker på att jag gjort ett bra jobb. Så idag ringer jag runt till byggfirmorna för att anlita professionella för detta...bäst att inse sina begränsningar...
filip01: [citat] Fått en offert på 2850 kr, och det låter rimligt enligt dina siffror :D. Tack. :)
vectrex: Pratar vi trälim och att erforderligt presstryck används så skulle jag säga 0,05mm. Tvivlar på att det kommer ha någon praktisk betydelse öht.
nikek: Jag ska montera en liknande lösning och undrar vad du janerik tror? Butiken (Specialbeslag) rekommenderar 2st 8kg´s gasfjädrar. Med dina erfarenheter så känns det som om skivan kommer att falla alltför snabbt. [citat]
Tomture61: Finns det sådan panel (Ska vara spontad :rofl:)till tak som är 3900 mm (minmått) i asp (kvistfritt) Vet ej var man mäter bredden på sådan panel ?
petererlandsson1194: [citat] Då blir det perfekt med 16-rör och att fästa dessa i takstolarna.
Mazen: Biltemas MS polymer är ett billigare alt till Tec7 som har bra rörelse förmåga, 25%, fäster o fyller bra. Har börjat använda den mer o mer ist för Tec7 som tidigare varit det enda valet. https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ovriga-kemikalier/bt-multibond-2000028571
Myckling: Tack för svar. Jo jag har förstått problematiken med fukt/ångspärr/ingen ångspärr. Nu är det ett fritidshus som främst används vår/sommar/höst men vi har grundvärme på under vintern samt vintervatten. Men eftersom vi inte är så ofta där vintertid blir fuktbelastningen den årstiden rätt liten och övriga tider står nästan alltid en dörr eller ett fönster på glänt. Har
Carolus-rex: Jag vill ha en riktig vägg som delar av då andra delen av källaren används som förråd och till mindre snickerier, så vill inte ha in den smutsen i kontoret. Det blir en riktig vägg med en dörr till förrådet på andra sidan. Förrådet värmer jag inte heller upp lika mycket, så det kanske är bra med isolering i väggen för värmens skull. Den har ju inte någon kontakt med betongen
KnockOnWood: Och glöm inte heller musband längst ner: [bild] Men jag ser ingen vertikal 45x45-regel på bilden.
Steeldragon: Tack för tipsen! Det One Strike-spacklet som det tipades om ovan lät som ett bra och enkelt alternativ att testa.
tommib: Tja, det är ju ett icke oansenligt jobb. Dessutom riskerar du att betong"kakan" sätter sig om de inte är försiktiga när de växlar av. Mellan de två väggsnuttarna som står nära varandra och ut lite till vänster är det en betonggjutning (Bilden i #3). Frågan är hur den samverkar med lättbetongbalkarna vid sidan av den, dvs ytterligare till vänster i bild. Du kan ju roa dig med att