N
Nico Olander: Borde funka att fästa en ribba i taket av samma tjocklek som ramen och svänga gångjärnen andra vägen..?
1 svar · 2,5k läst
·
H
Huskomling: Hej! I vår källare 50-tals hus ser det ut så här vid ytterväggar tex i tvättstuga samt annat utrymme. Vi har dränerat om huset för två år sen och har nu tänkt att åtgärda det invändigt oxå men osäker på vad som är bäst för huset. Vi bor inte i källaren, används enbart till förvaring samt tvättstuga ren kallkällare. Hur går jag bäst tillväga för att få ordning på
0 svar · 739 läst
·
S
stiohl: Tack för tipsen!
3 svar · 1,1k läst
·
T
Tykon: Det är troligtvis gran och eller tall i travarna. Tack, då vet jag hur jag ska göra med dom(y)
10 svar · 5,1k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Ja precis, en kakelugn har inredning i form av rökgångar, Men skalet kan naturligtvis muras upp utan detta. Det kallade jag för "kakelugnsskal". Men måste vara enklare att köpa en modern fejkkakelugn om man ändå inte ska ha den äkta varan.
3 svar · 2,4k läst
·
I
icho: Här kan du se måtten.
1 svar · 2,4k läst
·
P
Anonymiserad 184001: [citat] Är enkelt att lägga 6 m från ska sidan och sen byta till andra sidan. Då hamnar skarven väldigt långt ifrån varandra och 600 mm skarv är ju en liten kostnad likaså. Blir nog båda!
23 svar · 6,5k läst
·
T
thompo: Tack för alla bra svar! Till slut blev det liggunderlaget från Biltema.
15 svar · 5,3k läst
G
GuggeGrön: [citat] Tack! Hur vandrar fukten? Kan man göra ngt för att stoooa den?
2 svar · 5,4k läst
·
H
hrt: Vi har en modulskorsten av typ Rosengrens från 1973. Den är placerad ganska centralt i huset så den går genom övervåningen på ett sätt som inte är helt optimalt. Förutsättningar - Tidigare hade huset oljebrännare, men nu är det gasuppvärmning med en kondenserande gaspanna så det görs ingen traditionell sotning längre. - Total höjd från gaspannans utlopp till skorstensmynning
0 svar · 1,6k läst
·
B
billyby: Tack för era tips! Det gick fin fint. Byggde först upp med loctite epoxypasta och avslutade med snickerispackel. Det blev hur bra som helst
5 svar · 6,4k läst
·
S
sixten88: Gipsbruk är mycket smidigare än vanligt Putsbruk och härdar väldigt fort. Det går lätt att slipa med grovt sandpapper när det härdat.
4 svar · 4,5k läst
Anna_H
Anna_H: Ett trick är att sätta fästet på en större träskiva (samma format som TV men 5-10 cm större), och skruva fast skivan i väggen istället då är du mer fri att hitta ställen där skrivarna fäster. Försänkta skruvhål förståss, som spacklas igen. Skivan målas tex i samma färg som dörrkarmarna eller i nån annan trevlig färg.
37 svar · 17,6k läst
·
J
justusandersson: Bland mellanväggarna är det bara hjärtväggen. Du kan se de streckade linjerna vid de dörrlösa öppningarna (in till bad samt mellan vardagsrum och vad som verkar vara matrum idag) som indikerar att där finns någon typ av valv ovanför.
5 svar · 851 läst
·
J
justusandersson: Spånskivor, MDF och liknande material är alldeles för tungt för bredare gångjärnshängda dörrar. Det enda skivmaterial som fungerar är plywood. Det bästa är fur- eller björkplywood eftersom de består av fler fanér. Ca 12 mm tjockt tror jag behövs. Du kan gå ner till 7 mm om du förser dörren med lister på framsidan, så det ser ut som en spegeldörr. Till det kan du använda
2 svar · 2,5k läst
Rabbithole
Rabbithole: Sätt osb bakom panelen om du är orolig för köldbryggorna
1 svar · 2,0k läst
S
sinuslinus: Ceos är en grossist för träindustrin så du behöver beställa via ett snickeri eller liknande. De kan säkert hänvisa till någon i din närhet. Finns nog någon näthandlare som man kan beställa genom också.
3 svar · 1,7k läst
H
hackatall: Strunta i den lodräta listen (den stående alltså) avsluta med ett gerat ytterhörn som ”går in i” väggen eller en dekorkloss.
6 svar · 3,8k läst
·
S
stefand: Perfekt! Precis det jag behövde. Tack.
3 svar · 3,0k läst
·
Maxwells demon
Maxwells demon: Gipsputs som du drar av med dragbanor. Sen går du loss med putsbräda på ytan.
2 svar · 1,9k läst
·
K
Kristina J: [citat] Tack för tipset
14 svar · 24,9k läst
N
nyttanvändarnamn_nyköping: Ja våtrumsmatta har jag inte riktigt tänkt på, har inte jobbat med det innan men det kanske inte är så krångligt att få upp. Bara limma egentligen, måste man inte lägga en sån där skarv med värme mellan mattorna? Alla väggar står på en betongsockel 100mm, och väggen "hänger ut" några cm utanför den, så eventuellt vatten på väggen rinner ner och droppar vidare ner på golvet.
3 svar · 5,4k läst
C
C.Lundin: Nja, det beror på vad du menar med samma. Polystyren är en typ av plast och används i cellplast. Däremot kan det ju vara någonting helt annat än cellplast du köper om du nu skulle införskaffa polystyren.
2 svar · 1,8k läst
B
Babblas: Tack för input. Jag ska ta ett nytt snack med mattläggaren så att vi är överens, innan mattan kommer på plats.
3 svar · 1,3k läst
Krokkodriljo
Krokkodriljo: Har nu satt den en bit ovanför spångolvet och hoppas det blir någorlunda rätt när jag trär under frigolit, golvvärmeslang och parkett. [bild]
4 svar · 3,1k läst
·
J
justusandersson: Du kan använda exteriörlimmad plywood. Det är det enda träbaserade skivmaterial jag känner till som duger för den uppgiften.
1 svar · 2,7k läst
A
ArneTW: [citat] Jag lämnar inga garantier för dem som följer mina råd ;). Kan ju vara värt att fundera en stund av nyttan av nåt emellan trä och plåt. Det är nog inte omöjligt att jag petat dit nåt ändå. /ATW
3 svar · 3,9k läst
I
Ivan_GVSDK: Tack för återkopplingen :-). Jag kollade med dimensioneringsprogrammet på byggbeskrivningar.se innan jag ställde min fråga här på forumet och enligt de beräkningarna skulle det räcka med 10 mm upplag för främre bärlinan för de yttre stolparna. Var dock lite osäker då det programmet begränsade cc-måttet mellan yttre och inre stolparna till 600 mm men min stomme har 445 mm. När
5 svar · 3,0k läst
J
Jerrkan: Tack för hjälpen
9 svar · 2,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.