D
Skulle behöva ta ner lite råspont i taket för att dra om elen.

kan jag ta ner en ränna med råspont och lägga in någon form av skiva när jag är klar?

Råsponttak med borttagna brädor som exponerar elinstallation med plastkanaler och eldoser på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja det kan du göra. Du behöver inte ens ersätta den om du inte vill, jag antar att du ska sätta gips eller något annat som innertak?
Däremot så kommer ev kutterspån att falla ner och är det mot vinden bör det ersättas på något vis.

D
Tusen tack!

Det ligger vanliga isoleringsbitar (mellan takbjälkarna) ovanför. Huset är från 74.

tänkte sätta sådana där takplattor med liten skarv. Taket rör sig en del så gips kommer jag nog inte få till utan sprickor.

Bara riva ner spont så du får rännor att lägga dina rör i , problemet är att det troligen är 12,5 mm spont har du tur så är sjockare,
rören är 16 mm utvändigt, men går då att hacka ur några mm i takstolen, när du ska gå på tvärs skjuter du rören ovanför den bef. sponten. En annan sak är att det nu är 15 mm rör och dosor, det går bra att skarva med 16 rör och dito muff och tejpa ordentligt på 15 sidan om muffen så det inte åker isär, en 16 muff skvalpar på 15 rör

D
Tack! Råsponten är nästan någonstans mellan 19-22 m.

tack för tipset med muffen

D Derbyboy skrev:
Tack! Råsponten är nästan någonstans mellan 19-22 m.

tack för tipset med muffen
Då blir det perfekt med 16-rör och att fästa dessa i takstolarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.