Hej!
Jag håller på och renoverar mitt kök.
Kaklet som satt var s tjockt och satt så pass fast att gipset åkte med när jag försökte få bort kaklet. SÅ jag valde att såga bort delen där kaklet satt.
Men nu är jag lite fundersam här, på ytterväggen satt det ju plast mot gipsskivan. Hur gör jag när jag tänker sätta tillbaka gips i hålet nu? Även om jag sätter plast bakom skivan så kommer det väl bli luftspringor i skarvarna?

Ska väl tillägga att plasten satt fast på gipset, gick inte att undvika att ta bort plasten också..

Hur stor bit är borta då? Kan du ta bild? Om köket ligger mot en yttervägg och plast saknas kan du försöka sätta dit en liten plastbit och täta om det går, annars är det inte hela världen.

• Gilla
Lizzy78
  • Laddar…
Lizzy78 Lizzy78 skrev:
Ska väl tillägga att plasten satt fast på gipset, gick inte att undvika att ta bort plasten också..
Skarva i ny åldersbeständig plast. Det finns speciell tape för detta. Den har vulkaniserande effekt, dvs den sitter som FN. Det blir tätt.

• Gilla
Lizzy78
  • Laddar…
P Per i Hamrånge skrev:
Skarva i ny åldersbeständig plast. Det finns speciell tape för detta. Den har vulkaniserande effekt, dvs den sitter som FN. Det blir tätt.
Aha, men hur tejpar jag från insidan när plasten sitter fast i gipset?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur stor bit är borta då? Kan du ta bild? Om köket ligger mot en yttervägg och plast saknas kan du försöka sätta dit en liten plastbit och täta om det går, annars är det inte hela världen.
Ytterväggen är bara vid fönstret....kommer ta bort kakel under fönstret också..

• Renoveringsarbete i kök med delvis avlägsnat kakel och exponerad yttervägg vid fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan är om ni kanske borde ta bort alla gipsskivor så det blir enklare att få till plasten mm.

• Gilla
Lizzy78
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Frågan är om ni kanske borde ta bort alla gipsskivor så det blir enklare att få till plasten mm.
Det kommer jag inte orka med...är ensam och gör detta, har bara lite hjälp på kvällarna...orkar inte baxa hem stora gipsskivor själv..

Lizzy78 Lizzy78 skrev:
Det kommer jag inte orka med...är ensam och gör detta, har bara lite hjälp på kvällarna...orkar inte baxa hem stora gipsskivor själv..
På din bild ser det ju ut som du rivit en hel del gips redan. Antar att du måste ersätta med nytt gips ändå. De gamla bitarna kan du inte använda. Kanske lika bra att trots allt släpa hem ett gäng skivor och göra det ordentligt. Riv allt. Ny plast som tejpas mot gammal plast. Nya gipsskivor, spackla och slipa. Blir snyggt och bra. Att överväga: OSB skivor bakom gipset, så blir upphängning av skåp och annat mycket enklare. Bygger ju 13mm, men får det plats är det att föredra (tycker jag).

• Gilla
Lizzy78
  • Laddar…
P Per i Hamrånge skrev:
På din bild ser det ju ut som du rivit en hel del gips redan. Antar att du måste ersätta med nytt gips ändå. De gamla bitarna kan du inte använda. Kanske lika bra att trots allt släpa hem ett gäng skivor och göra det ordentligt. Riv allt. Ny plast som tejpas mot gammal plast. Nya gipsskivor, spackla och slipa. Blir snyggt och bra. Att överväga: OSB skivor bakom gipset, så blir upphängning av skåp och annat mycket enklare. Bygger ju 13mm, men får det plats är det att föredra (tycker jag).
Nej, helt klart måste jag ersätta med nytt gips, men jag har små skivor gips hemma redan som jag hade tänkt använda till det. Jag funderar ändå på den tejpen du nämnde, ska in till bygghandeln idag och be om ytterligare råd och se vad jag får med mig hem..:)

Tack för alla svar! Det är skönt att höra andras tankar så man har att bolla med!

Uppdatering..
Efter att ha tejpat och lappat med plast och satt igen med gips så kunde jag ändå inte sova gott om natten...Känner mig helt enkelt för osäker på att jag gjort ett bra jobb.
Så idag ringer jag runt till byggfirmorna för att anlita professionella för detta...bäst att inse sina begränsningar...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.