J
T Thomas_Blekinge skrev:
Gasfjädrar är väl bra att hålla upp och trycka upp men att dämpa nedfarten? Du hade lika gärna kunnat montera linor eller nylonband där.
Du borde kunna använda dessa: 373.66.611-HE från samma företag. Då får du ett tydligt anslag samt bromsfunktion.
Undrar bara varför dina gasfjädrar inte stoppar klaffen i nedfällt läge.
Det ända jag kan hitta om bromskraften är följande:

Max. bromskraft 7,5 kg vid luckhöjd 70 cm och 2 st luckbeslag.
http://www.theofils.se/produkt/Luckbeslag-7001--22281.aspx

J
F fredrik.johansson skrev:
Jag skulle ju tolka den näst nedersta tabellen att du med en 500mm lucka kan låta luckan väga 2.1 kg om du har 12kg-varianten av gasfjäder. Alltså en femtedel av din luckvikt.
Då behöver jag hitta någon annan gasfjäder som klara mer vikt.
Har du några förslag?

En gasfjäder som Julas klarar max 30kg men det kanske blir alldeles för mycket och man kommer få kämpa att öppna luckan?

L
Gå dit och prova att dra i den och jämför med den du har , den ska ju inte fjädra emot utan bara se till att den inte kommer med smäll , kan iof vara lite trög

F
Visst kan man ju provdra, men det kan ju inte vara allt för komplicerad matematik att räkna ut vilken kraft som behövs i dämparen.
Nu var det länge sen jag räknade trigonometri, men kikar man på Lesjöfors AB hemsida så finns en formel att räkna på. Tittar på din skiss, och förutsatt att du kan fästa en kraftigare dämpare på samma plats som den andra klena satt, så får vi en vinkel på 51 grader mellan gasfjädern och luckan. Utifrån det kan vi beräkna W i Lesjöfors formel. Om luckan väger 12 kg och dess tyngdpunkt finns 250 mm från kanten (halva luckbredden) och du har två dämpare så behöver dämparna vara drygt 400N + 10-15% marginal, ca 450-500N. (ca 45-50kg)
Men jag kan inte sånt här egentligen, så jag hade ringt Lesjöfors eller nån annan och bett om hjälp.
Swedol säljer gasdämpare i olika styrkor.
http://www.lesjoforsab.com/gasfjadrar/kraftberakning.asp
http://www.swedol.se/gasfjadrar.html

• Gilla
Liteavvarje och 1 till
  • Laddar…
J
Testade Julas 30kg gasfjäder. Kunde inte pressa in den för hand så jag tror det blir svårt att stänga luckan med dessa :(

Kontaktade Lesjöfors och fick svar att det är kanske oljedämpare som jag skall använda instället för gasfjäder. Det blir special beställning och dyrt som fan ca 500-600kr/styck. Inget som jag är beredd att göra.

Jag ska montera en liknande lösning och undrar vad du janerik tror? Butiken (Specialbeslag) rekommenderar 2st 8kg´s gasfjädrar. Med dina erfarenheter så känns det som om skivan kommer att falla alltför snabbt.

J janerik12 skrev:
Har ett skåp med en lucka som öppnas ner ca 90 grader.

Luckan väger ca 12 kg och just nu behöver man vara försiktig när man öppnar den.
Måste även hålla emot med sitt knä när den är helt öppen annars faller den mot golvet.

Har installerat 2 stycken gasfjädrar [länk] som skall klara 12 kg per fjäder men de klarar inte av att bromsa luckan.

Finns det några andra gasfjädrar ni kan rekommendera eller något annat jag kan prova för
att fixa denna dödsfälla :p

• Schematisk illustration av uppfällbar bordsskiva med mått och gasfjäder, vikt angiven till 6,3 kg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.