1 832 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Innertak direkt på takbjälkar cc 1,2m?
Hejsan
Skall montera innertak i ett litet utrymme med väldigt lågt i tak.
Så, jag vill att innertaket bygger så lite som möjligt neråt.
Det sitter takbjälkar med ca 1,2m emellan nu.
Utrymmet är cirka 1,5 x 2,4 meter och det är snedtak. Inte så mycket alltså.
Det är tre bjälkar en i varje sida och en i mitten (av de 2,4 metrarna alltså).
Några tips material och montering? Det behöver inte vara något fancy.
Funderade på en sådan här 6mm träfiberpanel, som jag har liggande hemma. Men den lär väl hänga ner om man bara fäster in den med 1,2m mellanrum.
https://www.bauhaus.se/faspanel-trafiberskiva-obehandlad-6x620x2390mm#go-to-description
Skall montera innertak i ett litet utrymme med väldigt lågt i tak.
Så, jag vill att innertaket bygger så lite som möjligt neråt.
Det sitter takbjälkar med ca 1,2m emellan nu.
Utrymmet är cirka 1,5 x 2,4 meter och det är snedtak. Inte så mycket alltså.
Det är tre bjälkar en i varje sida och en i mitten (av de 2,4 metrarna alltså).
Några tips material och montering? Det behöver inte vara något fancy.
Funderade på en sådan här 6mm träfiberpanel, som jag har liggande hemma. Men den lär väl hänga ner om man bara fäster in den med 1,2m mellanrum.
https://www.bauhaus.se/faspanel-trafiberskiva-obehandlad-6x620x2390mm#go-to-description
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det bästa är nog någon form av konstruktionsplywood. Hur mycket lutar taket?
Hej
Jag satte för några år sedan tak i ett uthus, då stall, nu garage. cc1200 12 mm plywood. Testade innan (på låg höjd) att det klarade att gå på ovanifrån. Kändes tryggare att det skulle hålla innan jag fått dit golv på loftet. nu har det legat 4 år och ser fortfarande ok ut. Några skivor var inte perfekt plana vid montering, där vindar kanterna lite men inga förändringar synbara på dessa år.
Rätt eller fel? Det har hittills fungerat i alla fall. Skulle jag göra det i ett bostadsrum skulle jag fundera lite mer på hur man låser ihop skivorna i skarvarna på alla ledder.
Jag satte för några år sedan tak i ett uthus, då stall, nu garage. cc1200 12 mm plywood. Testade innan (på låg höjd) att det klarade att gå på ovanifrån. Kändes tryggare att det skulle hålla innan jag fått dit golv på loftet. nu har det legat 4 år och ser fortfarande ok ut. Några skivor var inte perfekt plana vid montering, där vindar kanterna lite men inga förändringar synbara på dessa år.
Rätt eller fel? Det har hittills fungerat i alla fall. Skulle jag göra det i ett bostadsrum skulle jag fundera lite mer på hur man låser ihop skivorna i skarvarna på alla ledder.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Räknar man på nedböjningen på grund av egenvikten bör det kunna fungera även med 9 mm k-plywood, även om 12 mm är bättre och vanligare som lagervara. Vänerply (Moelven) har plywood med fasade kanter för mer osynliga skarvar.
Klicka här för att svara