Jag håller på att renovera köket och så småningom hela nedervåningen i vårat hus från 1940. Planen är att ta fram murstocken som idag är putsad. Murstocken består av 6 kanaler och jag värmer huset med en pelletspanna.
Jag har tagit fram 3/4 av murstocken, den sida jag ej har tagit fram är den närmast rökgaskanalen (en av de två kanalerna längst till höger. Efter en del googlande har jag blivit lite osäker om huruvida murstocken måste vara putsad eller ej inomhus.
Ska man tro på alla svar man hittar på byggahus.se så måste murstocken vara putsad, dock har jag talat med två olika sotare som båda säger att så inte är fallet nu för tiden. (Gamla regler)
Så nu ställer jag frågan här, är reglerna ändrade eller måste murstocken vara putsad?
Eller är det helt enkelt så att den måste vara tät med eller utan puts?
Jag har tagit fram 3/4 av murstocken, den sida jag ej har tagit fram är den närmast rökgaskanalen (en av de två kanalerna längst till höger. Efter en del googlande har jag blivit lite osäker om huruvida murstocken måste vara putsad eller ej inomhus.
Ska man tro på alla svar man hittar på byggahus.se så måste murstocken vara putsad, dock har jag talat med två olika sotare som båda säger att så inte är fallet nu för tiden. (Gamla regler)
Så nu ställer jag frågan här, är reglerna ändrade eller måste murstocken vara putsad?
Eller är det helt enkelt så att den måste vara tät med eller utan puts?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ditt hus har ju ett byggår och då fanns vissa byggregler. Dessa byggregler gäller för din murstock. Förr var det en vanlig standard att mura en stock med rökgångar och putsen var en del av gastätheten. Murstocken skulle därmed putsas. Vanligen ska den heller inte byggas för så att man kan se om otätheter uppkommer.
Vill du väsentligt ändra på dina eldstäder (inklusive rökgångarna) så gör du en anmälan till kommunen om det. Då måste du följa aktuella regler för brandskyddet.
T ex så borde det vara en väsentlig ändring av brandskyddet att ta bort putsen från murstocken vid rökgångarna. Det är då anmälningspliktigt. En lösning skulle kunna vara ett insatsrör som hanterar täthetsproblematiken på ett annat sätt.
Vill du väsentligt ändra på dina eldstäder (inklusive rökgångarna) så gör du en anmälan till kommunen om det. Då måste du följa aktuella regler för brandskyddet.
T ex så borde det vara en väsentlig ändring av brandskyddet att ta bort putsen från murstocken vid rökgångarna. Det är då anmälningspliktigt. En lösning skulle kunna vara ett insatsrör som hanterar täthetsproblematiken på ett annat sätt.
Redigerat:
Brandskyddsmässigt har jag ingen koll, men att göra så är att be om sprickor i vägg och i golv.J JohanLun skrev:
En murstock rör sig (främst upp och ner) beroende på värme, alltså i en annan ”takt” än övriga huset. Så därför har man ofta ett annat ytskikt både på väggen och golvet som hör till murstocken.
Klicka här för att svara