Byggahus.se

Isolera vibrationer från granne

1. D
    Medlem Nivå 5
    Flyttat in i nytt parhus och upplever tyvärr vibrationer i vardagsrummet från grannens värmeväxlare som står bakom vardagrumsväggen i deras tvättstuga.

Pratat med dem och aggregatet är gammalt, 85. Har gjort rent fläktarna men det är fortfarande ett dovt vibrerande. Värre i hörnen på vårat vardagsrum. Hörs dock inget i rummet på övervåningen eller rummet brevid vardagsrummet.

Kommer en ny vägg med stålreglar, isolering och dubbla lager gips hjälpa att få bort ljudet?

Samt hur gör man bäst vid tak och golv. Tar bort befintligt gips samt parkett?Lär väl behöva hitta regel i tak att fästa stålregeln i?

2. Hep
    Garagebyggare Nivå 4
    En annan väg att gå kan ju vara att erbjuda grannen motsvarande pengar för att byta upp sig till en ny och effektivare växlare. Det kan om du ha tur ge dig en tyst och glad granne.

• Laddar…
  3. D
    Medlem Nivå 5
    Vi har diskuterat detta men känns som att det drar iväg med pengar då. Det är förmodligen bästa lösningen. Dock har jag läst om andra som installerat nyare aggregat som fått liknande problem med just vibrationer i stomme. Tyvärr sitter ju deras aggregat skruvat i väggen som skiljer oss åt.

4. Hep
    Garagebyggare Nivå 4
    Vår är klart nyare än -85, men ger en del vibrationer och ljud i väggarna. Nu står den på en våning vi inte använder, så vi störs inte så mycket, men en firma som var här och justerade den sade att en ny motor för några tusen skulle göra att den blev tyst. Kan kanske vara ett mellanting för er. Och när någon ändå är där och byter motor kanske den kan få gummifötter om det är möjligt.

5. D
    Medlem Nivå 5
    Exakt,nya fläktar har jag kikat på och beställt hem till våran då jag måste göra något åt den också. Tror att om man lossar deras aggregat från väggen och ställer på golvet som är betongplatta så bör ljudet minska. Dock verkar aggregatet inte vara gjort med ben tyvärr utan endast upphängt.

6. D
    Medlem Nivå 5
    Om vi ändå väljer att bygga isolerande från vår sida undrar jag vad som blir bästa mot vibrationer i väggen.
    1. Slå på en gipsskiva till som är tung och styv, kanske golvgips? Det skulle betyda 3 lager gips. Eller kanske till och med 4 lager totalt. Går det att fästa upp?
    2. Bygga ny innervägg 1cm från gamla med metallreglar isolering och dubbla lager gips.

7. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    En ny separerad innervägg är klart effektivast mot ljud/vibrationer.

8. D
    Medlem Nivå 5
    Blir nog den lösning när det blir dags att göra om vardagsrummet.

9. D
    Medlem Nivå 5
    Visade sig dessutom vara både torktumlare och torkskåp som bullrar genom väggen. Har därför börjat bygget.

Vet inte om man ska fästa stående reglarna när man börjar sätta gips i fall det börjar diffar några mm och blir galet på slutet. Då kan man justera vart efter. Reglarna är bara 40mm breda så inte mycket att skruva i. Någon med tips? Gipsskivorna är kanske väldigt exakta mått, har dock inte köpt dem än.

10. slacker
    Verktygstokig · Nivå 17
    Det där blir nog bra - Själv nyper jag fast reglarna med avsedd fixertång i ena änden och låter den andra löpa fritt till gips eller plyfa kommer upp. Sätter dem med ett litet magnetpass så har man en flygande start.

Tänk på att köra rätt isolering för ljud - Isover Piano Ljudskiva är avsedd för ljudisolering.
    Skall du hänga saker på väggen skulle jag satt OSB eller K-Plywood.
    Kör du dubbla lager gips så tänk på att saxa skarvarna så båda lagren inte hamnar på samma regel.
    Ta för vana att markera ut reglarna på skivan innan montage - Det underlättar, börja även mot någon vägg för att få en rak början.

Lycka till!

11. D
    Medlem Nivå 5
    Det ända jag är orolig över är om det kan bli resonans mellan gamla skivorna och nya väggen. River den helts inte då det är en brandklassad vägg.

12. slacker
    Verktygstokig · Nivå 17
    Isoleringen borde ta död på resonansen... visst risken är som du sagt tidigare att det kan vandra i stommen - men så länge du håller lite luftspalt på nya väggen mot den gamla så bör det inte komma från väggen i vart fall.

13. D
    Medlem Nivå 5
    Ok låter bra. Får uppdatera när isolering och första skivorna sitter uppe

14. slacker
    Verktygstokig · Nivå 17
    Kämpa på!

• Laddar…
  15. D
    Medlem Nivå 5
    Kom och tänka på en sak nu när jag ska isolera. De två sista metrarna på väggen är yttervägg. Resten vätter mot deras tvättstuga. Kan det ev bli problem med kondens inne i väggen om jag har luftspalt mellan gamla gipset och nya isoleringen. . Eller ska jag fylla med isolering mot gamla gipset där?