J
Har ett skåp med en lucka som öppnas ner ca 90 grader.

Luckan väger ca 12 kg och just nu behöver man vara försiktig när man öppnar den.
Måste även hålla emot med sitt knä när den är helt öppen annars faller den mot golvet.

Har installerat 2 stycken gasfjädrar https://www.specialbeslag.se/specialartiklar/klaffhallare/gasfjader-2 som skall klara 12 kg per fjäder men de klarar inte av att bromsa luckan.

Finns det några andra gasfjädrar ni kan rekommendera eller något annat jag kan prova för
att fixa denna dödsfälla :P

• Linjeteckning av ett öppet skåp med en nedfälld lucka markerad som 12 kg och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gasfjädrar är väl bra att hålla upp och trycka upp men att dämpa nedfarten? Du hade lika gärna kunnat montera linor eller nylonband där.
Du borde kunna använda dessa: 373.66.611-HE från samma företag. Då får du ett tydligt anslag samt bromsfunktion.
Undrar bara varför dina gasfjädrar inte stoppar klaffen i nedfällt läge.

L
Förutsätter att du vald dragtyp , för att få den funktion du vill erhålla så kanske du måste ha dom som klarar tyngre luckor , annars ingen lösning :confused: vad jag vet , det är rätt bra drag där ,
beror mycket på vilken vinkel dom har i förhållande till infästning , tror att med infästning på halva luckan gör att den väger det dubbla i arbetsättet för fjädrarna ,
Kanske med en cykelslang som fjäder , bara lite problem att fästa :)

• Gilla
janerik12
  • Laddar…
L
Ja de är nog riktiga för 12kg men den finns en hävstång i luckan som gör den fysiskt tyngre ,
tänk hur det är med ett spett , du kan lyfta en stor sten 200 kg genom att använda en kort bit närmast stenen , och lång bit ovanför , hävstång är kraftigt ,
Det är nog det som ställer till det för dig .
Om cylindern fästes upptill i skåpet och i ytterkant av luckan , så väger luckan 12Kg
på mitten kanske 20 kg i dragkraft

J
Med andra ord behöver jag gasfjädrar som klara mer än 12kg styck?

Hittade denna sidan men tyvärr visar den inte en nedfälld lucka konfiguration där gasfjädrarna är på insidan av luckan
https://www.gasfjadershop.se/gasfjaderberakning/

L
Troligtvis är det nog det du måste ha , ett tips för att inte köpa fel igen , ring dom och fråga så får du rätt grejer , det är det bästa , dom kan allt , mät upp luckan i alla mått först innan du ringer , dom kommer säkert att fråga om det

J
Jag gjorde det med specialbeslag ;)

tommib
L Liteavvarje skrev:
Ja de är nog riktiga för 12kg men den finns en hävstång i luckan som gör den fysiskt tyngre ,
tänk hur det är med ett spett , du kan lyfta en stor sten 200 kg genom att använda en kort bit närmast stenen , och lång bit ovanför , hävstång är kraftigt ,
Det är nog det som ställer till det för dig .
Om cylindern fästes upptill i skåpet och i ytterkant av luckan , så väger luckan 12Kg
på mitten kanske 20 kg i dragkraft
Utan att svara på själva gasfjäderfrågan måste jag ändå påpeka att detta är fel. Luckan i detta fall väger 12 kg och kan inte väga mer. Det finns ingen hävstångseffekt som kan påverka här.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
En motvikt i en lina som löper över ett hjul? Har den lösningen på en taklucka på jobb. Det blir kanske knöligt med platsen kanske, linan behöver ju vara längre än skåpet är högt inser jag.

J
Ja det blir nog lite bökigt för denna applikation

J
Redigerat:
L
tommib tommib skrev:
Utan att svara på själva gasfjäderfrågan måste jag ändå påpeka att detta är fel. Luckan i detta fall väger 12 kg och kan inte väga mer. Det finns ingen hävstångseffekt som kan påverka här.
Sätt fingrarna emellan högst upp och tryck med 1 kg , du säger AJ AJ , flytta sedan fingrarna till mitten och tryck med 1 kg , du säger nog inte AJ AJ utan blev av med fingrarna , på grund av hävstångseffekten

• Gilla
janerik12
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
tror att med infästning på halva luckan gör att den väger det dubbla i arbetsättet för fjädrarna
Det stämmer om luckans hela vikt är församlad vid yttersta kanten. Men så är det ju inte utan vikten är jämfördelad.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
L
T Thomas_Blekinge skrev:
Det stämmer om luckans hela vikt är församlad vid yttersta kanten. Men så är det ju inte utan vikten är jämfördelad.
Men ändock med hävstång

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.