hscn
hscn: Går säkert att hitta men då ska du vara väldigt säker på att det utförs seriöst. Inte kul att fortsätta ett våtrumsjobb efter någon som slarvat med grundarbetet.
8 svar · 1,8k läst
R
ratsit: Tror ni att byggmax finbetong funkar? Den var ju bra i pris, man är ju lite snål oxå
5 svar · 3,9k läst
·
E
Edvuld: En gammal tråd, men jag kan bekräfta att dessa hyllplan bågnar i kallförråd och dessutom möglar lätt. 175kg hyllan (galvad plåt) klarar miljön sämre än 275kg hyllan med målad plåt. Jag ska nog ersätta hyllplanen med formplyfa så man kan ha lite oljiga saker på dem också.
9 svar · 12,2k läst
tottoiz
tottoiz: Tusen tack @Byggdinframtid ! då har jag lite mer koll på läget :)
2 svar · 3,1k läst
J
Jimman811: Vattenburen känns som ett stort projekt. Bila upp befintlig platta för att komma åt slingan. Nä då lägger ja nog elektrisk om de blir aktuellt med värme
4 svar · 1,1k läst
A
ArneTW: Du flyttar ju daggpunkten, vilket kan vara positivt om den hamnar utanför ditt tätskikt... det du beskriver är ju en thermisol med klimatvind... vilket är ju bra. Sen vet jag en del som oroar sig för brandrisk mm. /ATW
1 svar · 1,2k läst
useless
useless: Lägger man på läkt så riskerar plåten att bli randig med tiden.
3 svar · 992 läst
S
Stefan1972: Tretex är för övrigt lika tjockt som vanligt gips men jag skulle aldrig ta bort det, varför det? Då kan man ju lika gärna ta bort foder och annat och gipsa direkt på med vanligt gips.
5 svar · 2,0k läst
·
J
jonaserik: Med en fixtur av trä så kommer det att gå H-E efter bara två hål, borren kommer att vilja gräva sig nedåt då vagnstycket inte är plant mot fixturen, mät och och rita upp alla mått och ev vinklar du behöver, sen går du till smed eller plåtfirma och köper en fixtur av metall och rör för styrning av borren, vid början av borrning så får man inte trycka för hårt, borren måste
6 svar · 5,4k läst
·
P
Pgam: Hej, Vi planerar att bygga nytt badrum med golvvärme, och firman rekommenderar en lättbetong i golvbjälklaget för att det skall vara enkelt att gjuta in golvvärme och få golvet stabilt. Huset är från sent 1800-tal, byggt i trä och timmer och nuvarande isolering i golvbjälklaget är sågspån. Riskerar vi något genom att förbättra isoleringen i golvbjälklaget? Jag tänker på ökad
0 svar · 2,8k läst
A
andersanders123: Nu har jag rivit allt. Riktigt bra tips att använda chucken! Nu ska jag sätta upp andra reglar på samma plats. Men vet ni om man kan använda dem gamla borrhålen i betongväggen? Min plugg verkar passa. Men jag tänkte kolla med någon bättre vetande först. Eller behöver jag "täta hålet" med någon massa?
11 svar · 2,3k läst
·
Skåneskutan
Skåneskutan: Står inför inför att jämna till väggar till en blivande toalett och inser att jag måste bredspackla, 5 mm cirka, innan jag kaklar. Men är lite villrådig kring vilken produkt jag ska använda. Det vanliga är väl en hink med grovspackel, men varför inte använda Finja laga vägg? Jag har jobbat med den förut och tycker den är väldigt lättarbetad och det blir ju billigare än att
0 svar · 1,9k läst
L
Loff1: Hej Har funderat lite på bästa lösningen för mina trösklar. På första och tredje bilden tänkte jag lägger en rak platt tröskellist. Tyvärr blir det då glipor på sidan av karmen. På bild 2 tänkte jag en nivålist men tycker det blir fult i ändarna. På bild 4 och 5 (båda entrén) tänkte jag ta en urfasad platt tröskel. Finns andra lösningar? Vad hade ni valt till respektive
0 svar · 1,4k läst
·
A
AndersS: Här skulle jag välja att ta ut någon kunnig på plats och bedöma vad du ska göra. Som Justus skriver finns inget bärande i takstolen utan är stöttat underifrån.
18 svar · 3,5k läst
·
E
e.andersson: Tjatar vidare i den här tråden och hoppas på svar, har nu efter lite tid börjat titta på det här igen. När jag tog bort en av portarna och reglade upp hålet som blev och satte in en dörr istället så upptäckte jag att den ena balken, den som är mest ivägen dessutom, verkar sitta helt löst i ena änden. Troligen blivit lös och eventuellt någon infästning borttagen när de
13 svar · 3,3k läst
·
O
Olaf3: Nu är det gjort som jag beskrev ovan och det blev mycket bra. Bjälkarna pumpade vi upp så mycket jag tror det gick utan att riskera skador på andra ställen vilket innebär att nu hänger den bara ner ~ 2-3 cm istf som tidigare 6 cm. Det är nog det rakaste taket i det här huset :) Tack för bra synpunkter
10 svar · 5,0k läst
·
A
Asse_softberg: Jag går i dessa tankar och skulle verkligen uppskatta om andra delade sina tankar/erfarenheter gällande detta.
3 svar · 1,9k läst
A
anonafsir: [citat] Vill helst slippa hjul om det går
2 svar · 933 läst
N
Notch: Var det jag var rädd för...Tack för svaret (y)
2 svar · 2,0k läst
T
trasker: [citat] Exakt! Tack, jag kunde inte riktigt förstå vad det var jag behövde, men en sån är det!
2 svar · 1,1k läst
M
-MH-: Hur har det gått knicklas, utrymmet under trappan blir inte det skräpigt där? Annars är det verkligen fint! Det har inte sprucki? Tänker på att plattan "hänger" lite i från den stora ytan överst.
80 svar · 144,0k läst
·
surris
surris: Bara slänga i betong
1 svar · 2,9k läst
·
Isakare
Isakare: Jag skulle hittat på några beslag uppe och nere på lådan/väggen som lutar snett uppåt. När lådan då hakas på hjälper tyngdkraften till att trycka den mot väggen.
2 svar · 2,8k läst
surris
surris: Måste och måste. Klarar sig säkert utan, men varför inte lägga slang när man ändå håller på... Behövs inte mer än 100mm om du inte ska ha någon värme därute.
2 svar · 2,2k läst
·
B
Berklingo: Ja, jeg mener detta(y):D Mange tack BirgitS
2 svar · 1,7k läst
B
BORNER: Tack, Luugen! Jag tror vi kommer att försöka köra med mer "klassiska" väggskenor som skruvas direkt i väggen, utan horisontell skena. På så vis kan vi ju anpassa skenorna lite mer efter vart reglarna sitter.
4 svar · 1,3k läst
C
C.Lundin: Nu har inte jag i huvudet vad max är, men det har säkerligen någon annan här. Däremot är 1:100 min. Så 15 mm lägre ska balkongen vara i framkant och det är så de är tillverkade. Balkongerna sätter sig nästan alltid lite extra när man river all stämpning, men 20 mm ytterligare på din balkong låter lite mycket. Att den är inglasad spelar dock ingen roll. Att det känns att den
1 svar · 6,1k läst
O
oskarsch: Lärdom: väldigt svårt att göra dörrar av massivt trä. Har gjort flera dörrar av plywood, men det är ju helt annat. Detta var först gången jag försökte använda stavlimmat. Nästa gång blir det noggrannare undersökning om materialet skulle passa för dörr/lucka eller inte. Tack för alla förklaringar och hjälp!
12 svar · 6,3k läst
·
S
Stabbsson: [citat] Det går att spackla och remsa våtrumsskivor som vanligt? Kanske med glasfiberremsa och våtrumspackel?
11 svar · 3,3k läst
·
H
huggan: 1. Skulle säga vilken nivå ni vill ha. Vill ni ha ett fint kontor så är kanske en gipsning att föredra men då bör ni köra med luftspalt och stålreglar (inte trä) och ventilerat vid golv och tak så luften kan cirkulera då det annars kan komma problem med fukt. Silikatfärg ska man inte måla med om det inte är det från början. 2. Se ovan angående trä och fuktiga källarväggar. 3.
1 svar · 3,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.