Har fått K ritningar från konstruktören. Tänkte först kolla era tankar kring takbalkarna innan jag ringer och snackar lite med honom. limträbalk 56x270 gl28cs cc 400, jag reagerar på det korta cc måttet. Om jag slår in det i dimensioneringsguiden i svenskt trä så får jag 25%nyttjandegrad.

Det är ett pulpettak med spännvidd 5400mm och taklutning på 5 grader och pappat tak.

Går jag upp till cc600 hamnar nyttjandegraden på 37%.
Vad är normerande att gå på? Känns som 37% absolut är inom alla rimligheter eller vad missar jag?

1781163178321.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är väl snölasen som är dimensionerande. Då beror det på var i landet det är och om intilliggande byggnader kan orsaka snöfickor. Håller med om att det verkar rejält.

• Gilla
olofh
  • Laddar…
F Forza MoDo skrev:
Det är väl snölasen som är dimensionerande. Då beror det på var i landet det är och om intilliggande byggnader kan orsaka snöfickor. Håller med om att det verkar rejält.
Sydvästra Skåne, zon1 alltså. Ev snöfick bara precis vid nedre vänstra hörn

Det är inte för att inte få för stor nedböjning?

K
Precis. Nyttjandegrad är en sak, nedböjning är en annan. Även där finns riktvärden som lätt överstigs på längre avstånd trots låg nyttjandegrad

Om jag gör rätt i svenskt trä guiden så får jag deformation till 8 mm med cc 400 och 12 mm med cc 600.

Vi kommer ha inneväggar. De är inte bärande men de lär väl vara någon form av mothåll iaf
1781189421007.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Längdmåttet är 9500 så känns inte aktuellt att försöka förändra nu och lägga in en balk på mitten.)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.