Hej

Har monterat en 2480 x 400 hyllplan och har ytterligare 1350mm kvar att skapa hyllplan på

Köpte en 1200mm med 400mm djup. 16 mm tjock. Problemet är bara att såsom väggkonsolerna sitter idag kan man bara ha 2 väggkonsoler på den 1200mm breda hylkan förankrad i träregeln bakom

Det blir 42 cm fri hylla utan stöd bortom sista konsolen, 18cm åt andra hållet. Spontant känns det inte bra med över 40cm överskjutning från sista konsol. Vill helst inte montera ännu en väggskena då jag i så fall måste montera den i gips.

Funderar därför på några alt:
Kapa 1200mm hyllorna till ca 1000mm. Då sticker de bara ut 20cm vilket borde vara helt ok

Att köpa 1800mm hyllplan och kapa dem till 1350mm. Då kan jag sätta en väggskena. Problemet är bara att konsolerna hamnar precis vid hyllplanets ända. Kanske inte optimalt

Tredje alt att montera dessa hyllplan jag köpt men enfast ha mycket lätta föremål på de delar som saknar stöd undertill. Tyckercdockvdet kanske inter ser utseendemässigt proffsigt ut.

Vad tycker ni jag ska välja?

Alternativ fyra. Skruva och limma en lagom tjock regel i underkanten på det utskjutande hyllplanet och givetvis även vidare under resten av hyllplanet också. Då blir hyllan som en T- eller L-balk och flexar inte lika mycket, dvs du kan belasta den mer. Överkursen är att sätta regeln i bakkant, och sen skruva fast den i väggen med några gipsankare. Eftersom dessa då bara ska hindra hyllan från att röra sig rakt neråt kommer dessa att räcka.

Ett alternativ är att köpa ett tophängt system från elfa. Då borde det inte vara så svårt att kunna fäsra ordentligt i reglarna.
Topphängt är ett av sätten du kan montera Klick-in systemet på. Allt hänger då på bärlisten. Skruva fast bärlisten i väggen. Häng upp hängskenorna på bärlisten och klicka fast inredningen med hjälp av konsoler. Välj den inredning du behöver för att kunna förvara t.ex. dina kläder, dina förrådsprylar eller din tvätt. Eftersom Klick-in systemet kan måttanpassas när du topphänger det, passar det i princip i alla utrymmen där du har en vägg att skruva i. Och det enda du behöver skruva i väggen är bärlisten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.