Byggmaterial & Byggteknik
Krokkodriljo: Har nu satt den en bit ovanför spångolvet och hoppas det blir någorlunda rätt när jag trär under frigolit, golvvärmeslang och parkett. [bild]
justusandersson: Du kan använda exteriörlimmad plywood. Det är det enda träbaserade skivmaterial jag känner till som duger för den uppgiften.
ArneTW: [citat] Jag lämnar inga garantier för dem som följer mina råd ;). Kan ju vara värt att fundera en stund av nyttan av nåt emellan trä och plåt. Det är nog inte omöjligt att jag petat dit nåt ändå. /ATW
Ivan_GVSDK: Tack för återkopplingen :-). Jag kollade med dimensioneringsprogrammet på byggbeskrivningar.se innan jag ställde min fråga här på forumet och enligt de beräkningarna skulle det räcka med 10 mm upplag för främre bärlinan för de yttre stolparna. Var dock lite osäker då det programmet begränsade cc-måttet mellan yttre och inre stolparna till 600 mm men min stomme har 445 mm. När
Visionw1994: Borde funka med lättbetongskruv men borra bara igenom regeln och inte genom väggen.
KnockOnWood: [citat] OK, jag läste lite slarvigt.
Sir Duke: Denna modell av kamin är det: Nordpeis N-36A [bild]
Andreas_kalmar: Inte hela trappan bara runt vagnstycket dvs det som står på golvet
Boholmen: Frågorna fortsätter hagla... :) Luftspalten mot yttertaket i princip färdigbyggd nu, men vi har lite funderingar på hur vi löser ventilationen i nock. Vi kommer ha öppet upp i nock. Isoleringen blir cellulosa och istället för plastfolie på insidan blir det diffusionsöppen vindpapp. Taket består av, utifrån sett: tegelpannor, bär- och ströläkt, papp, 3mm board, stickspån, läkt. En
Spidertotz: [citat] Skruv kommer variera i längd då jag behöver sätta distanser på många ställen då taket är ojämnt (gammalt hus), men kommer vara mellan 5x70 - 90mm.
Spidertotz: Hej, Jag har rivit ner en eldstad i huset som inte användes och var helt fel placerad i planlösningen. Nu hade jag tänkt regla på det som är kvar av murstocken och undrar vad jag rekommenderas att regla med. Räcker det att jag sätter 4 st stående 28*70 glespanel som jag sedan sätter OSB och gips på? Tänker att jag fäster reglarna med fasadspik. mvh Tomas
Maxwells demon: TS: Ta dit någon som kan kika är mitt råd. Finns så mycket man inte ser på bild. ( OBS: Mitt tyckande: Men, om man kollar det man ser på bilden och tänker till lite så finns det ju ingen möjlighet att det är en stödvägg/kontrefor som ska ta några laster. Om det är fallet att det är tänkt så, är det gjort helt åt helvete och gör föga nytta. OBS, tyckande på det man ser på
Vermilion: [citat] längst ner mot golvet i ett garage.
AGC: Hej, tack för era svar. Nä jag förstår att det är svårt att ge en vettig bedömning utan riktigt underlag. Har frågat efter byggritningar så förhoppningsvis kan jag komplettera med dessa snart. Trevlig kväll!
Trrttsch: En sista uppdatering, tyvärr utan bild. Har nu satt lister runtom och även en uppochnervänd golvlist under bänkskivan. Då märkte jag en lite irriterande sak jag skulle tagit tag i redan från början. Väggen under öppningen buktar ut 1 cm på mitten och det syns ganska tydligt nu när listen kommit på. Kanske hade jag kunnat dra väggen rak innan jag satte dit brädan. Tänkte att det
nunneklostret: Tack för svar! Och du får ursäkta min okunnighet, men kan det då vara så att det här "underskitet" ändå är sån där grå asbestpapp? [bild] [bild]
johan_1984: Tackar så mycket för snabbt svar! Nu blir det till att bråka med elen ikväll :)
henrymeck: Hej du Arge Tack för svar , färgen hade en förklaring i ..... " • Kontrasterande färg på skivan, vilket gör det lätt att utföra inspektion. " Logiskt men ganska fult.......
Nherlitz: Tack för tipsen. Hade tänkt loda in hörnprofilen och gå efter den, sen slipa och spackla det snyggt. Men använder jag brädan så kanske jag spar mig mycket damm och slit. Primer har jag tänkt använda, men bra att du nämnde det. Angående grunden vet jag inte hur det ser ut, så det får bli flytspackel för att vara på den säkra sidan. Trägolvet ska bort så det ska bara bli jämnt
Derbyboy: Nej balkarna ligger perfekt över köksön. Det är just tjockleken på taket som är problemet.
KnockOnWood: [citat] Hej Bengt, välkommen till Bygga Hus-forumet! Om du har bygglov har du väl också ritningar, dvs plan- och sektionsritningar för huset? Takstolskonstruktionen ordnar takstolsfabriken, det ingår i priset. Och väggstommarna är väl en ganska enkel konstruktion, och den kan du säkert få hjälp med här. Så lägg upp ritningarna här så får du nog många goda råd och tips
huggan: Tryckimpregnerat luktar när det är fuktigt så är de torra kan du inte lukta dig till det. Dock tror jag det är vanligt virke, kanske använt som formvirke till gjutning innan man spikade upp det här.
M.Kristensen: tack för svaren. nu börjar det eviga arbetet med att damskydda.
Singel43: Nu är väggarna borta och det blev kanonbra. Nu åker köket ut i väntan på elektriker som kommer på torsdag. Tack!
frma71: Lite gammal tråd, men någon annan kanske hittar den. Jag lärde mig precis att silikon inte fäster på vanlig brun kartongtejp (i mitt fall hade det varit bra om det gjort det)