Tjena
Rubriken är ganska talande, men,
Jag ska måttbeställa spegelglas med måtten 160x100 och runt spegelglasen ska jag limma fast dekorlister, lite som den bifogade bilden, hur tjock tycker ni då att spegelglasen ska vara? 4 mm eller 6 mm, eller kanske till och med 8 mm? "Ramen" runt spegelglasen kommer ju inte ha något med spegeln att göra förutom att det blir en dekoration.
Tycker ni att jag ska använda mig utav sättlim eller något annat för att hänga upp speglarna? Och ska speglarna vara råskurna, eller ha någon form utav kantslipning?
Tack för hjälpen.
Rubriken är ganska talande, men,
Jag ska måttbeställa spegelglas med måtten 160x100 och runt spegelglasen ska jag limma fast dekorlister, lite som den bifogade bilden, hur tjock tycker ni då att spegelglasen ska vara? 4 mm eller 6 mm, eller kanske till och med 8 mm? "Ramen" runt spegelglasen kommer ju inte ha något med spegeln att göra förutom att det blir en dekoration.
Tycker ni att jag ska använda mig utav sättlim eller något annat för att hänga upp speglarna? Och ska speglarna vara råskurna, eller ha någon form utav kantslipning?
Tack för hjälpen.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Frågan är ju då om de 160 cm höga speglar ska placeras med underkanten lägre än 60 cm över golv. För om de är lägre ska det väl vara säkerhetsglas eller laminerat glas för att hålla nere olycksrisken.KnockOnWood skrev:
Sitter de med lister så som KoW ritade så behöver väl inte glasen limmas. Vilket säkert uppskattas den dag de måste bort.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 301 inlägg
Tunnare väger mindre så 4mm.
Limma upp dom duger säkert men jag skulle montera den med beslag i över och underkant och sedan täcka beslagen med ram/list
Limma upp dom duger säkert men jag skulle montera den med beslag i över och underkant och sedan täcka beslagen med ram/list
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är ju en tanke!BirgitS skrev:
Hur stor är risken att någon knatte kastar byggklossar på eller snubblar in i spegelglaset?
Varför vill man över huvud taget ha så mycket speglar i ett sovrum (som jag antar att det är)?
Narcissism/självbespegling
Narcissism/självbespegling
Ja, om jag har förstått dig rätt så blir det så jag har tänkt mig. Se bifogad bild för dekorlist som jag nog kommer ha runt spegelglasen.KnockOnWood skrev:
Hmm, just nu har jag tänkt mig att spegelglasens nederkant "slutar" 55 cm från golvet, och där även ha en dekorlist med bredden 15.5 cm. Hade tänkt att limma fast dekorlisterna runt, tätt inpå speglarna, men detta ger ju inte något annat än att det bara blir en dekoration.BirgitS skrev:
Frågan är ju då om de 160 cm höga speglar ska placeras med underkanten lägre än 60 cm över golv. För om de är lägre ska det väl vara säkerhetsglas eller laminerat glas för att hålla nere olycksrisken.
Sitter de med lister så som KoW ritade så behöver väl inte glasen limmas. Vilket säkert uppskattas den dag de måste bort.
Har du tips på vilka beslag som är bra för detta ändamål?Johannes Carlsson skrev:
Det är en ganska liten chans, eftersom det sällan vistas barn här.KnockOnWood skrev:
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det där begriper jag inte.F filip01 skrev:
Det kan ju vara skönt med en lugn yta att vila ögonen på också.
Men det är din sak.
Jag ser ingen fals i listen där glaskanten kan döljas.F filip01 skrev:
Men du kanske skall fräsa in den själv?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 301 inlägg
Tänkte en vanlig spegelhållare eller enkel dubbelbockad plåt.
Pris bör väl vara 600-800:- per m2 så 960-1280 +- lite är väl rimligt
Pris bör väl vara 600-800:- per m2 så 960-1280 +- lite är väl rimligt
Klicka här för att svara