Byggmaterial & Byggteknik
Steeldragon: Tack för tipsen! Det One Strike-spacklet som det tipades om ovan lät som ett bra och enkelt alternativ att testa.
tommib: Tja, det är ju ett icke oansenligt jobb. Dessutom riskerar du att betong"kakan" sätter sig om de inte är försiktiga när de växlar av. Mellan de två väggsnuttarna som står nära varandra och ut lite till vänster är det en betonggjutning (Bilden i #3). Frågan är hur den samverkar med lättbetongbalkarna vid sidan av den, dvs ytterligare till vänster i bild. Du kan ju roa dig med att
RompisKompis: D’et borde även stå för att den är för dubbelgips, om det endast är en skiva så kommer den att sitta rätt dåligt.
Oeldling: [citat] Kanon tack för svar hur låser du fast själva planen? Kommer ligga uppdelat på 2x2 ep pall
frasen_36: Ett sent inlägg - eller snarare en resultatrapportering efter några års erfarenhet av utfört arbetet som jag blev tipsad om här. Jag högtryckstvättade betongaltanen ifråga och sen strök (rollade) den med kall-asfalt i tre lager. Det första uttunnat så det verkligen sög in betongen. Nu efter 4-5 år är det fortfarande tätt (och torrt på insidan). Till sommaren 2020 blir det (kanske)
Derbyboy: Min fråga handlar mer om hur man använder plåtreglar om man inte kommer åt att skruva från båda hållen.
topmount: Dolt fel är de ju inte om de syns. För hård puts på en skorsten som rör sig leder till sprickor. Olika mängder fukt ökar rörelsen över året.
seniorkonsult: Även om stommen är gammal (torr?), tänk på att den kan röra sig mycket i höjd. Är det inga problem med fönsterna? Beklädnader/fönster mm i timmerhus brukar monteras på s k glidreglar. Detta för att inte klämma fast enheterna. Jag har sett stående panel, där timret hängt på panelen så det var öppet i fogarna.
ByggarMartin: Hej! I dagsläget sitter fasade takskivor i huset i nått "papp-material" som jag under min renovering spacklade alla skarvar, sedan limmade papp-remsor för alla skarvar och sedan bredspacklade hela taket. En vinter senare så har dessa skarvar spruckit rätt rejält, detta var en 50/50 chansning av mig om det skulle hålla eller inte. Och nej det fungerade inte alls. Nu till min fråga, jag har
Fotografen: Sen är det murstock i rötegel, och imurat med nåt slags lättklinker där det "bara" är vägg. Varför det sedan är en skvätt tegel til vänster, jag vem vet? Man tager vad man haver, ombyggt nån gång innan genom historien?
sergeant: [citat] Nej då. De kommer endast plåt på utsidan med en droppnos i nederkant så att vatten och snö på altanen, samt solljus inte påverkar limträt. Sedan blir det en liten luftspalt mellan plåt och trä. Mvh ///Henrik
JohanLun: Vissa tar bort foder och socklar när de tapetserar, andra flyttar inte ens bokhyllor (dvs tapetserar inte bakom bokhyllor). Själv tycker jag det är snyggast när man tapetserar mot listerna och skär ute på listen så att det inte blir någon glipa. Men alla blir saliga på sin sak, så man får väl göra som man vill. I gamla hus är det dock ett jäkla jobb att lossa foder och socklar så
olofh: Vill faktiskt tips om att ta in en håltagningsfirma. De gånger jag har använt sådana har de varit oförskämt billiga kontra hur mkt slit det skulle varit att göra själv. De har liksom ordentliga verktyg så går rätt snabbt. Du kan iaf be om offerter...
Eribe: [citat] Bromma stål säljer till privatpersoner, i vart fall för ett år sedan när jag frågade. Många plåtslagare/smidesfirmor kan också ta in plåtar (och mycket annat i corten), i synnerhet om du köper en hel plåt. Om du vill ha mindre bitar kan det vara poäng att ringa runt, inte omöjligt att sådant finns på lager. Jag har använt Larssons plåt på Lidingö, kanske inte
Nygge72: [citat] Det är det jag läst med. 3 månader vissa och 2 andra enligt tillverkare. Men det brukar troligen vara under ”bra” förhållanden. Därav jag är intresserad av verkligheten
BobbyW: Hej! jag tänkte jag skulle svetsa ihop 2st 20fots containers och göra ett uterum av det. Jag tänkte rodda det här projektet själv i största mån men har då lite frågor som någon vänlig själ kanske kan hjälpa mig med? Jag vet inte men jag har fått för mig att stål kommer dra till sig fukt. Jag ska ju isolera och sätta ytskikt men kan stålet bakom göra att fukten samlas bakom och
Kallebo: Jag är oftast nöjd med Byggmax. Tycker tvärtom att man ofta kör till Bejiers eller Woody och sen i ren förskräckelse kör till Byggmax för att köpa samma saker mycket mycket billigare. Här är personalen på Byggmax mycket trevligare än de på både Woody och Bejiers. Om vi ska återgå till topic. måste jag berätta att jag lyckats knäcka huvudet på en massa byggmax gipsskruvar i
mölnbo: Jag funderar på hur det påverkar akustiken, om det finns risk att det blir för mycket ljud (enligt BBR) mellan våningsplanen, för att få godkänt.
PhilipZ: [citat] nybörjare. Så man är extra frågvis vad andra har gjort och nej det är ingen riskkonstruktion
Claes Sörmland: Murkalk E är släckt kalk och då specifikt torrsläckt kalk. Förr i världen var det vanligare med våtsläckt kalk. Våtsläckt kalk är lite av en specialprodukt som används för kalkning, putsning eller för murning i byggnadsvårdssammanhang.
falkn: Är det utseendet i andra bilen du vill åt så smäll på en tunn plywood, måla och sedan dit med listerna. Då kan du limma och skjuta med dyckert där listerna sen hamnar så slipper du spackla.
prdoucenten: Hej alla! Lite uppdateringar. Jag lade en beställning på spontat 195x22-utomhuspanel. Hyvleriet tar helt sonika ett paket om 590 lpm och hyvlar upp åt mig. Det kostar 34,95kr/lpm. Så knappt 21000 kronor. Känna väldigt rimligt ändå.
justusandersson: En w-takstol i stil med den som visas i inlägg #7 är bättre. Dels pga takfotsförstärkningarna, dels för att den är styvare i förhållande till materialanvändningen.