Ska dela av ett rum och behöver göra så tunn vägg som möjligt för att inte tappa golvyta. Tänkte 45mm stålreglar (cc45), skruva 10mm osb och sen limma 6mm renoveringsgips. Kommer det att funka tro?

Varför ska du limma gipsen när du har OSB bakom?

Jag tror mer på träreglar i så fall. Känns stabilare än stål. Kanske ta en 45x70 på flatan för att för att öka stabiliteten?

D Danne213 skrev:
Varför ska du limma gipsen när du har OSB bakom?
Satte renoveringsgips på en betongvägg för ett tag sen genom att limma och det kändes smidigt. Mindre spackling efteråt dessutom.

nimhed nimhed skrev:
Jag tror mer på träreglar i så fall. Känns stabilare än stål. Kanske ta en 45x70 på flatan för att för att öka stabiliteten?
Frågan är om 45x70 är så mycket styvare än stålregel 45? Ska dra lite rör också så det känns enklare med stålregel.

C calvin82 skrev:
Satte renoveringsgips på en betongvägg för ett tag sen genom att limma och det kändes smidigt. Mindre spackling efteråt dessutom.
Ja men nu har du ju en regelstomme med osb att fästa i. Att limma gips på betongvägg för att få en slätare yta är något helt annat. Det är dessutom svårt att pressa ut allt lim jämt. Lim bygger också, tar du en Rotgips som är 6mm och limmet kanske bygger 2-3mm så är du ju nästan uppe på en vanlig gipsskiva.

Jämför också priset för en vanlig skiva mot en rotgips.

Bra poäng med att limmet bygger. Jag kör på vanl gips istället

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.