Badrum
Paul-Staffanstorp: Det du ser som små hål är garanterat luftbubblor som poppat upp i fogarna vilket inte är ovanligt. Detta är absolut ingen fara utan mest utseendemässigt negativt.
optimum: Blir säkert lite nya regler. Vad sägs om våtrumstak. Inga avloppsrör genom golv. Våtrumsdörr. Förbud mot skruv i väggar, allt ska limmas fast. Våtrumsmatta + flytande våtrumssystem Förbud mot vattenburen golvvärme pga risk för vattenskador. Förbud mot förbud Ska riva badrum nu på fredag och är sedan 1985 med spånskivor i väggarna och cc 60 mellan reglar. Rör upp ur golv, oj
danne.sk: Besiktningsmannen hade tid att komma omgående och nu väntar jag på protokollet. Han fick i hop en sida i anteckningsblocket med saker som jag inte ens tänkt på. Bl.a. avloppet till handfatet stack bara upp ca 10-15mm ovanför golvet vilket måste vara minst 40-50mm och det fanns bakfall. Dessutom så ansåg han att golvbrunnen/klämringen inte satt korrekt i förhållande till golvets
snuttjulle: Självklart måste du ha fall men den delen fattade jag inte att du frågade om.
torrum: Tackar Nej, det blir inte keramik (blir dock i gästtoan fast det klassas inte som våtrum) vet inte vad skivan hette. ytskiktet var blåfärgat och fanns på xl-bygg. den är lika stor som våtrumsskivan. kände på skivan o det verkar vara som papper.
Anonymiserad 23608: Jo, men alla vill ju inte följa BBV på den punkten.
jan_af_lisoe: ..och varje gång vi andas får vi i oss minst en molekyl som ingick i Julius Cesars sista andetag !
Mr Sound: Om ni ska sätta skivor, dra vatten och avlopp så kan ni väl också sätta väv och måla själv? Då skulle arbetet bara vara spackling och läggning av golvmatta vilket inte kostar så mycket.
v-g: Matta på golv och våtrumsfärg ger som ovan bekrivet ett bra budgetresultat. Har man kabin så håller färgen väldigt länge. Relativt snyggt blir det också! Själv gör jag just nu ett badrum med badkar där golvet är klinker och det är kakel runt badkaret och bakom en intilliggande handdukstork resten blir målat. Färgen går ju att bryta som man vill så man måste ju inte ha vitt
kaj_partaj: Tack för det snabba svaret!! Då vet jag vad som gäller
Anonymiserad 88753: Åh, den där clypso 40 skulle kunna funka. Tack! :)
imported_peter: [citat] ok, då gör jag så med,jag har ett skvaller rör också, så det skall nog fungera... tack...
Knaparn: Men kom igen! Nån vet väl något? Låt mig inte bli tvungen att lita helt på hantverkare... =)
nino: Tror inte heller att det finns något att köpa till vanlig varmluftspistol Du kan använda en vanlig färgskrapa med trekantsstål för att fixa fogen Varmluftspistol är det väl egentligen för dålig kräm i, min fön är på 3400w
Mäster: Avllopp till toalett får fortfarande gå genom golv, mest därför att det ska gå att renovera badrummet utan att bygga om hela huset, golvbrunnen hör man ju nästan på namnet var den måste hamna .-) Övriga genomföringar går oftast att placera i vägg, eller på upphöjd sockel, allt detta är för att minimera risker för vattenskada, Det är tydligen vanligare att vatten tränger igenom
apotekarnes: Du behöver faktiskt inte flyspackla. Enligt GVK kan du förstärka spånskivan antingen med flytspackel eller med en formstabil skiva som hellimmas. Om du behöver ändra fallet i rummet är såklart spackel att föredra. Vad som är en formstabil skiva vet jag dock inte. Våtrumsgips kanske? Nån som vet?
andypandy: Vet man vid vilket årtal det försvann från nybyggnation? Hus byggt 1976 tex. kan det innehålla asbest? Edit: såg svaret i annan tråd... bygget är ett gränsfall..' Farligaste förbjudet 1976... totalförbud 1982
apotekarnes: Men hur ska man tänka när BKR ratar tätskikt på skivmaterial och GVK tycker att det är OK? I slutändan handlar det kanske om att försäkringen ska täcka. Det gäller kanske att använda ett tätskikt godkänt av just GVK om jag använder mig av deras rekomendationer gällande underlag. Samt en GVK-godkänt mattläggare. Eller?
Jan-Å: Det avgörande är vad som finns bakom putsen?? betonghålsten? lättbetong? tegel? Alla större bygghandlare borde ha passande plugg för just den väggen om Du frågar, har dom inte gå nån annanstans :) Ta me skruven, antingen har plugg som passar eller så har dom skruv som ersätter dom Du har.
Mäster: Det ser bra ut, och det funkar nog lika bra ! ( Fast det är inte rätt ;-) Den ser ut att sitta högt, är det dusch som är tänkt, så dra dit en kortling för duschstången också
Paul-Staffanstorp: Har du lägre än 190cm till taket ?? INR har ju mängder av lösningar. Tror t.o.m att det finns lägre än 190cm... http://www.inr.se/sv/produkter/duschar/?PrimaryFilter=&SecondaryFilter=Horna
Winberg81: Hej. Ny på det här forumet och hoppas på hjälp! Min fundering är: Jag ska bygga om vårt badrum i källaren. Vi har tidigare haft kombinerad tvättstuga/duschrum där med en halv vägg som avskiljde duschen från det övriga. Den väggen är bara uppreglad och kaklad på dusch sidan och vått tapet på den andra. Övriga väggar är i betong kläda med våttapet. Nu har jag byggt tvättstuga
Mosmaskin: Har kollat närmare på det och även känt på isoleringen mer noggrant. det är snustorrt och det vita är torkad gips/cement eller nåt liknande. Virket som ligger an mot isoleringen verkar inte angripet av nåt iallafal. Så det verkar som om det inte är så akut som jag först trodde det va. Tack för tipsen.
Immobil: Det vet jag inte, men kan du inte prova på en överbliven eller undanskymmd bit.
jens77: Hej Vi har ett sekelskifteshus med en liten toalet på ca 3kvm som vi kommer att gör om till ett duschrum. Har nu på börjat rivning av tyttre väggen, tanken är att blåtta timmerstomen. Till min stora förvåning så ser jag att det är gjutet halva väggen. Man ser timmerstommen bakom betongen. Vad kan detta vara för funktion? Jens
peppe: [citat] Regelverken säger faktiskt tvärtom... att dubbla tätskikt ej är tillåtet, bla pga det hempularen anger. Är det så illa att någon skarv spricker med åren är det antingen rent slarv vid svetsningen eller att konstruktionen rör sig onormalt mycket. Rent praktiskt kan det också vara problematiskt att montera plastmatta på tätskikt eftersom du då inte ger lösningsmedlet i
tank77: Ja, Lip har en skumgummiskiva som heter Lip Board som finns i en svängd variant, eller rättare sagt en spårad skiva som du kan böja som du vill. Finns något som heter lux-element också.....
Frekke: Ej för våtrum med kakel Minerit® Normalskiva skall inte användas som kakelbärare, använd endast den specialanpassade Minerit® VT-skiva.
hempularen: Finns att köpa på badrumsbutiker och vissa byggvaruhus,. Har sett det på k-rauta, och om jag kommer ihåg det rätt på Bauhaus också. Det är det medlet som Hafa rekomenderar.