optimum
optimum: Då tycker jag du ska ta dit ett proffs som får stå för att det blir rätt gjort och att tätskiktet förblir intakt. mvh Roland
8 svar · 1,3k läst
LAINE
LAINE: Men inte kostar det 100.000 för detta badrum. Golvytan var ju på 1m2. Sådana badrum beställer vi för ungefär 20000kr plus moms, inklusive allt.
9 svar · 6,2k läst
G
GustafH79: Vet inte men ett tips som nämdes ovan är ju att hyra. Ring Tex Cramo eller Ramirent och fråga om deras prylar klarar av det du vill att den ska gör. För det mesta brukar de lyckas plocka fram vad man behöver.
5 svar · 10,1k läst
A
abbe_: Risken är väl att resten av väggen också rasar när du börjar bila för att byta golvbrunn och vattenledningar till dusch/bad och toalett. Så kolla det med rörmokarn. Sen vet jag inte hur bra det är att rolla tätskickt på gammal badrumsfärg. Mvh/Abbe
11 svar · 5,7k läst
·
T
tarantino1: Hallå alla! Ska totalrenovera badrummet med kakel och klinkers. Under den gamla plastmattan ligger 22 mm råspont ovanpå ett bjälklag cc300 av 170*45 reglar. Råsponten och bjälklaget är helt och fint och är inte många år gamla. Min fråga är om råspont fungerar lika bra som golvspån som underlag till golvklinkers. Vad säger reglerna? På väggarna sitter spånskiva och bakom är det
0 svar · 963 läst
Ericc
Ericc: [citat] Tycker nog att du ska gå telabs linje, och har du jättetur är det stående panel på utsida fasad. Hålla på med molly eller skruv a på insida gips är inte att föredra, och du tar avsteg från reglerna då! Jag tror inte heller att det finns något lim som håller profilerna på plats. Reglerna är lite felriktade då det kanske hade varit bättre med kortlingar mellan reglarna med
7 svar · 1,8k läst
B
bsba: [QUOTE vi har en från lufts värme pump i huset, den tar väl luft från badrummen också, antar jag....? men frågan är om den endast tar frånluft från ett av badrummen.[/QUOTE] Den borde ju ta från båda såklart, kanske igensatt av skit?
3 svar · 5,4k läst
·
H
Anonymiserad 44175: Klart att du kan köpa en handdukstork för varmvatten och sen värma den med en elpatron utan att koppla in den på värmesystemet. Eldrivna handdukstorkar värms oftast genom 1. en värmekabel i ett rör. 2. en elpatron värmer upp olja i ett rör. 3. en elpatron värmer upp vatten i ett rör. Tillverkarna brukar säga att det går bra med vanligt kranvatten i de vattenburna , men jag skulle
8 svar · 4,0k läst
B
bsba: Vi har fullt sjå att fylla vårt standardbadkar , speciellt om någon spolat varmvatten till disk eller något liknande så att den inte är fulladdad. Det räcker men inte mycket marginal för att duscha efteråt. Givetvis utan spetsen då.
4 svar · 5,6k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Men kakel skall ju också ha tätskikt bakom sig!?? Och behövdes inte det, brukar man inte behöva i tak, så borde du kunna måla också rakt av. Och är du orolig för stänk så finns det ju våtrumsfärger som är mer vattenresistenta... /K
5 svar · 1,1k läst
J
jimmyboy_666: Samma dusch som vi köpte, Tylö. En helt suverän dusch anser vi. Mkt bättre än alla dessa glasdörrar som alla ska ha. kan rekommenderas!! Elelr har ni något att invända på den?
47 svar · 11,8k läst
·
palbin
palbin: hej! jag har rivit ut handfat (plus allt annat) i mitt badrum och skall sätta in ett nytt nu undrar jag hur mycket större jag kan välja det nya handfatet (om alls större) än det gamla: handfatet sitter (skall sitta) ganska direkt till höger då man kom- mer in genom dörren in till badrummet - denna dörr är i sin tur högerhängd och öppnas utåt (ganska självklart) - dörren sitter 38
0 svar · 1,3k läst
H
hen_rik79: I det badrum vi byggde på vår övervåning gjorde vi som följande * CC30 träreglar som är kortlade där belastningen blir som störst, där vi fick göra hål för avloppsrör etc. * Golvspånskiva * golvgips * golvvärmeslinga * flytspackel * klinkersfix +klinkers /Henrik
11 svar · 10,8k läst
D
Danne031: För att alla garantier på värmekabeln ska gälla så brukar det krävas att elektrikern fyllt i en del uppgifter någonstans. Där (kanske en sida i manualen), bör i alla fall längden och effekten stå.
6 svar · 3,4k läst
G
gaia: [citat] precis så vill jag också ha det mitt i golvet vid en dörr. Nu förstår jag att det var det bästa placering för din rund dusch. Min ska vara en fyrkant 100x100 så jag har minst 4 möjligheter :). har helt enkelt för mycket att välja :). Hoppas du hinner testa din dusch och berätta hur det fungerar innan jag börjar renovera mitt badrum :). Jag kan ju bara gissa fördelar: det som
8 svar · 2,3k läst
·
L
byggare henke: gles panel kanske behövs för att det ganske är knäppt mått på reglerna. men kolla med ditt bolag. säg att glespanel är dina skruvregler. dom kan godkänna det.
5 svar · 2,5k läst
J
jakim: Ok tusen tack :) Tycker det var Vösab jag med, efter att ha sett bilden. Ska kolla Bauhaus. Fast Biltemas var ju prismässigt ett fynd...
7 svar · 2,3k läst
Dalbotant
Dalbotant: Drömmer mig lite framåt i tiden... Om ett tag står en badrumsrenovering på schemat, allt skall bort och göras om. Huset är från -34 med en tillbyggnad med badrumet från -69. Plankstomme. Det är ingen plast någonstans och jag hade inga planer på att lägga någon heller. Gamla hus och plast gillar ju inte att umgås. Har tagit in en offert från en firma och de menar att de vill lägga
0 svar · 944 läst
B
Anonymiserad 23608: [citat] Ja, dom gäller. BBV gäller egentligen för plattsättaren. När han(du) går in och gör sitt jobb i våtrummet så tar han över ansvaret för hela konstruktionen, och i ditt fall är konstruktionen inte korrekt. Avvakta till efter stormötet den 22:a så kanske det kommer förändringar som kan vara till din fördel, eller bygg det enligt GVK som ännu inte har några godkända
14 svar · 1,9k läst
Y
Yster: Tack för svar - och ett speciellt tack till feffe6804! Det är med inlägg som dina som man - trots ökad insikt om okunnighet - vill gå vidare och lära sig mer, heders! Syster Yster
6 svar · 1,9k läst
G
gaia: ifö kan justeras upp till 8 liter för varje knapp. Gustavsberg ger bara 6 liter som max. Enkelt val :) gaia
7 svar · 1,6k läst
N
Nybyggarn: Ska du ha rörgenomföringar med väggbockfixturer för pexrör i regelväggen så går det väl åt minst 45x75.
4 svar · 1,1k läst
G
GrodanMaja: Haha, cool lösning, fast det kanske är trevligare att stå någon annanstans än lutad över toan när man tvättar händerna... ;-) Det blev förresten hörntoa med handfatet någon annanstans, så nu när badrummet är klart vet jag fortfarande inte om det hade fungerat med toa och handfat mitt emot varandra, men jag tror fortfarande att det hade blivit trångt, så vi är nöjda med vårt
10 svar · 10,3k läst
K
kakelmannen: [citat] Eller när rörtasken kladdat ner och repat det matta kaklet så man får gå med autosol efteråt.:D
13 svar · 3,1k läst
D
Dr.J: Uppdatering: En kille från rörfirman var här idag och inspekterade. Han hade varit med i början och rivit men ej byggt upp. Han höll med om att toaletten var en katastrof och måste rivas och göras om, vilket de står för. Även kaklingen skulle bättras på. Min fråga nu är: Är det ok att lappa och laga så här? Skall inte hela tätskiktet göras i ett? Och om man plockar ned enstaka
6 svar · 5,1k läst
·
M
Majjijann: Jag har en glashylla i duschen. Den sitter fast med två små knoppar skruvade in i väggen, men väggen är för mjuk så den orkar inte hålla upp hyllan som nu lutar neråt. Det finns inga reglar eller annat man kan fästa i just där och där är det enda stället hyllan kan sitta... Var kan jag hitta riktiga konsoler som fördelar trycket ner längs väggen? De får ju gärna vara lite
0 svar · 1,1k läst
H
hempularen: Då låter det som elektrikerna där skall lära sig vad som gäller. Nu är ju jag iofs. inte behörig elektriker så jag sticker ut hakan lite om jag hävdar att en behörig elektriker har fel. Men detta har varit uppe o otal gånger i elforumet här, och jag vet att enl. elsäkerhetsverket som vi har tillfrågat efter en ganska animerad diskussion i elforumet så är all föerläggninga av
9 svar · 10,2k läst
T
teo77: Tack, har tittat på IDO seven nu och den ser ut att passa perfekt.
2 svar · 3,4k läst
H
High: Tack för ett snabbt svar! Det lilla vatten som kommer uppe på fogarna verkar dock "rinna" mot det andra hörnet där golvbrunnen ligger, dock är det så lite att det inte kommer fram. Tyvärr ser jag ingen möjllighet att komma åt det utan att bryta upp klinker. Klinkern sviktar inte, utan det känns mer som att när man trycker med fingret på ett speciellt ställe på fogen (precis i
2 svar · 2,7k läst
H
henrikrosen: Håller på med renovering av badrum för tillfället. Jag har väl koll på det mesta men önskar ändå åsikter från andra, del för att få idéer men även för att vara säker på att jag tänkt rät. Jag börjar med väggarna. Nu mins jag inte vad de skivor heter som jag tänkt sätta upp på väggen. De är i alla fall vanlig gipsskiva fast glasfiber istället för papp på utsidan. Vad
0 svar · 1,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.