4 996 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Fråga; att tänka på för att montera duschblandare
Ska montera dushblandare med blandarfäste för utanpåliggande rör med cc40
Vägg leca med kakelplattor. (och tätskickt rejält)
Köpt plugg Fischer UX 10 och rostfri 6x100 skruv med försänkt skalle efter rekomendation på byggfirman.
Kromade halvhårda rör som ska gå uppåt i duschen
Fråga, pluggen till balandarfästet ska väll ligg jämns med kakelplattorna? (inte igenom och plant mot underliggande lager)
Och massor med silicon i hålet för pluggen och sedan i hålet för skruven mm
Rören som går uppåt.
Ska man (får man) ha rörklammer som skruvas upp inne i dushdelen?
Köpt Falu-snapp efter rekomendation här på forumet.
mvh Roland
Vägg leca med kakelplattor. (och tätskickt rejält)
Köpt plugg Fischer UX 10 och rostfri 6x100 skruv med försänkt skalle efter rekomendation på byggfirman.
Kromade halvhårda rör som ska gå uppåt i duschen
Fråga, pluggen till balandarfästet ska väll ligg jämns med kakelplattorna? (inte igenom och plant mot underliggande lager)
Och massor med silicon i hålet för pluggen och sedan i hålet för skruven mm
Rören som går uppåt.
Ska man (får man) ha rörklammer som skruvas upp inne i dushdelen?
Köpt Falu-snapp efter rekomendation här på forumet.
mvh Roland
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det låter ju som du har koll på läget.
Detta är ju normalt sett rörläggarens arbete att ordna med så det blir rätt och godkänt,
men jag ger mig på ett försök hur jag själv skulle löst det hela.
Så länge du kan bottna med silicon när du gör en infästning genom tätskiktet så är där inget som talar emot att göra infästningar av diverse ting i duschdelen.
Hålet dammsuges rent på skräp efter borrning och fylls med silicon varefter du trycker in pluggen så den kommer i nivå med kakeln.
Därefter lägger du på ytterligare silicon på pluggen så det bildas en topp som pressas ut när blandarfästet sätts dit och sen skruvar du fast det.
Då har du gjort vad som går att göra för att minimera problem.
Dessutom brukar det finnas en form av packning som medföljer blandarfästet som ytterligare tätar mellan detta och kakeln.
Samma tillvägagångssätt hade jag använt mig av när det gäller klammer, hyllor eller annat som ska monteras upp.
Detta är ju normalt sett rörläggarens arbete att ordna med så det blir rätt och godkänt,
men jag ger mig på ett försök hur jag själv skulle löst det hela.
Så länge du kan bottna med silicon när du gör en infästning genom tätskiktet så är där inget som talar emot att göra infästningar av diverse ting i duschdelen.
Hålet dammsuges rent på skräp efter borrning och fylls med silicon varefter du trycker in pluggen så den kommer i nivå med kakeln.
Därefter lägger du på ytterligare silicon på pluggen så det bildas en topp som pressas ut när blandarfästet sätts dit och sen skruvar du fast det.
Då har du gjort vad som går att göra för att minimera problem.
Dessutom brukar det finnas en form av packning som medföljer blandarfästet som ytterligare tätar mellan detta och kakeln.
Samma tillvägagångssätt hade jag använt mig av när det gäller klammer, hyllor eller annat som ska monteras upp.
Tackar för bra svar.
Jo jag har relativt bra koll och beror till stor del på intensivt läsande här på forumet samt en del frågor liknande denna. Men stor ödmjukhet till nya saker och frågar gärna före jag sätter igång.
Det blev varken röris eller plattis till detta projekt eftersom de inte behagade att komma med pris. Blev en del svett och tog lite längre tid men himla kul och pengar till Thaliandsresan blev det över också.
Idag fogat färdigt så strax ska VVS delen upp.
Dammsugare var ett bra tipps (hade jag nog missat) och är ju perfekt för att få rent inne i hålet, speciellt Leca blocken.
Någon typ av tätningar finns med i påsen till blandarfästet, (Gustavsberg).
Rejält med silicon får det bli.
mvh Roland
Jo jag har relativt bra koll och beror till stor del på intensivt läsande här på forumet samt en del frågor liknande denna. Men stor ödmjukhet till nya saker och frågar gärna före jag sätter igång.
Det blev varken röris eller plattis till detta projekt eftersom de inte behagade att komma med pris. Blev en del svett och tog lite längre tid men himla kul och pengar till Thaliandsresan blev det över också.
Dammsugare var ett bra tipps (hade jag nog missat) och är ju perfekt för att få rent inne i hålet, speciellt Leca blocken.
mvh Roland
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jaha du... lite OT så har vi då något gemensamt intresse tydligen... d^_^brolri skrev:Tackar för bra svar.
mvh Roland
Åker själv igen den 14 februari för en månad...
Dammsugaren är klockren eftersom siliconet annars inte får så bra fäste i hålet.
Klicka här för att svara