3 957 läst ·
27 svar
4k läst
27 svar
Blåsning plattsättning?
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Den som är snabb och duktig vill väl ha mer betalt, hans jobb blir ju mycket billigare. Det räcker med 1kr mindre för att vara billigast. Den som inte är lika säker kanske tar lite längre tid på sig och håller nere timpenningen för att kunna konkurera.
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Just det....d^_^b
Så hur skulle man kunna gå vidare med överklagandet av fakturan. Är det bara ord mot ord eller finns det någon man kan "luta" sig mot?
Blir det jag eller min andra hantverkare, som i sin tur hyrt in plattläggaren som ska dra i trådarna? Vad tycker ni?
Blir det jag eller min andra hantverkare, som i sin tur hyrt in plattläggaren som ska dra i trådarna? Vad tycker ni?
Blev plattsättningen bra?Daadio skrev:
Om, ja varför bråka, plattsättaren har kanske lagt ner lite omsorg för att få till ett riktigt bra resultat vilket har gjort att det har dragit ut lite på tiden.
Och hur mycket kommer du att tjäna på att "bråka", 1500 spänn eller?
Tänk istället om det hade sett ut som "skit" men billigt blev det..........
Tala med din hantverkare, han borde ju veta om det är rimligt eller orimligt tidsmässigt.Daadio skrev:
Jag antar att det är han har gjort förberedelserna till plattsättaren. Då bör han ha bra koll på situationen och använd honom att "luta" dig emot.d^_^b.
Om plattsättaren varit i ditt hus och satt plattor borde du väl ha koll på ungefär hur många dagar han var där?
Kanske dags att sätta upp en lista på entredörren där alla hantverkare får skriva upp när dom kommer och går så behöver man ju inte klaga i efterhand på att fakturor inte stämmer. Är ju ganska vanligt på andra arbetsplatser. Och givetvis då avtala med hantverkaren att man inte accepterar fakturor på arbetstid som inte är uppsatt på din kontroll lapp. Eller om du är hemma när hantverkaren jobbar så antecknar du själv när han kommer och går och har då ett bra underlag på att avgöra om han fakturerat rätt antal timmar.
Kanske dags att sätta upp en lista på entredörren där alla hantverkare får skriva upp när dom kommer och går så behöver man ju inte klaga i efterhand på att fakturor inte stämmer. Är ju ganska vanligt på andra arbetsplatser. Och givetvis då avtala med hantverkaren att man inte accepterar fakturor på arbetstid som inte är uppsatt på din kontroll lapp. Eller om du är hemma när hantverkaren jobbar så antecknar du själv när han kommer och går och har då ett bra underlag på att avgöra om han fakturerat rätt antal timmar.
Jag förstår inte frågan. Antalet timmar skal motsvara de timmar han har lagt ner, om någon annan gjort det 50% snabbare eller långsammare spelar liksom ingen roll. Är han långsam så det tar 42h så är det 42h som skall stå på fakturan.
Såvida inte plattsättarn har lämnat ett fast pris för då spelar det ingen roll hur många tim. det handlar om. Men i Daddios fall så får han bestrida antalet tim för plattsättarn men har han inte klockat honom så blir det ju svårt att tjafsa emot. Han kanske är otroligt långsam men som Tank77 säger varför bråka om jobbet var bra för övrigt.-MH- skrev:
Redigerat:
Glömde säga god jul
Precis, om det inte vore för ROT-avdraget. Då vill man ju veta vilket av det fasta priset som är arbete rsp. material.kakelmannen skrev:
Men jag tror inte det var fastpris i detta fallet.
Redigerat:
Jag tänker inte dela ut en massa varningar som julklappar.
Jag har raderat en massa tjafsiga inlägg om hantverkare i forumen. Lägg ingen möda på att tjafsa. Inläggen kommer ändå att raderas.
De flesta tycker att det är mycket bra att det finns hantverkare som svarar sakkunnigt på forumen. Se er själva som just sakkunniga. Det är uppskattat.
Vad som inte är OK är att ragga jobb och att ideligen påpeka att hantverkarjobb bäst lämnas åt hantverkare.
Om någon håller på att göra en riktig tavla så påpekar man att det är ett olämpligt förfarande och gärna varför det är fel och hur det skall göras i stället.
God Jul!
/Mattias
Jag har raderat en massa tjafsiga inlägg om hantverkare i forumen. Lägg ingen möda på att tjafsa. Inläggen kommer ändå att raderas.
De flesta tycker att det är mycket bra att det finns hantverkare som svarar sakkunnigt på forumen. Se er själva som just sakkunniga. Det är uppskattat.
Vad som inte är OK är att ragga jobb och att ideligen påpeka att hantverkarjobb bäst lämnas åt hantverkare.
Om någon håller på att göra en riktig tavla så påpekar man att det är ett olämpligt förfarande och gärna varför det är fel och hur det skall göras i stället.
God Jul!
/Mattias
d^_^b
Klicka här för att svara