Badrum
Ada: I vårt badrum ska vi ha väggmattta i duschen och utanför det väv och målat. Vi ska överlappa mellan väggmatta och väven, med väven överst. Detta enligt förslag från målare och mattläggare. Hur gör man då vid hörnet? Jag bad mattläggaren att dra ut mattan en bra bit över hörnet så att vi kan göra överlapp. Då belv det som bilden visar. Mina frågor: Ska vi be mattläggaren
SJW: Kwik har svarta badrumsskåp som kan kombineras till olika längder. Urtag för avlopp i den översta lådan och den andra, nedre kan vara hel. Kan kombineras med skåp också. Kwik butikerna är franchisingtagare och har varierande kvalitet som jag kan anmärka på. I en butik blev jag mycket anmärkningsvärt behandlad. Kvaliteten på skåpen är ok tycker jag. För mig passade det bra då jag
bigsnucke: Det ÄR jobbigt och ibland helt omöjligt att få ett bra resultat med ett dåligt förjobb. Den tid du "tjänar" på halvdant grundarbete får du ta igen *5 sedan. Det behövs inte många mm dalar/toppar för att det ska bli tråkigt...
Anonymiserad 23608: Riskabelt så till vida att det kan vara svårt att genomföra -ja, men vad är felaktigt med det?
Roary: [citat] Oljud - Ja, det kommer att höras när vattnet träffar böjen. Mycket eller lite är svårt att säga. Läcka - Nej, så länge du fäster röret både ovan och under böjen, annars riskerar du att det kryper isär. Övrigt - Det rekomenderas ofta att man ska använda 2 45 böjar istället för en 90. Själv har jag bara 90 böjar och de funkar. Men har du plats för 2 45 så sätt dit
Mattias Jönsson: Vi har lyckats få in fukt/vatten i en innervägg i ett badrum. En skada i den gamla ytan (fuktspärr/glasfiber/våtrumsfärg) bakom badkaret hade transporterat in vatten i väggen innan vi upptäckte det och tätade. Det är gips på 70-reglar, ingen isolering och när jag lyfte på golvlisterna på andra sidan väggen noterade jag rejält med svartmögel i nederkant på syllen. Vi har slutat
omix: Hmm nu förstår jag inte alls hur du tänker? Du menar att man ska köra ett vertikalt avluftningsrör med 75mm dimension gå rakt igenom ett badrumskåp? Kan inte se det hända med mitt fin-fina Vedum skåp. ;) En utopi hade varit att skåpet preciiis får plats om man inte kaklar bak och på sidorna om det, sedan silikonar man (eventuellt även sätter en liten list) mellan vägg och skåp,
Paul-Staffanstorp: Det viktiga är att rören är fixerade ordentligt så att inte tätskiktet runt genomföringarna skadas när rörläggaren kopplar ihop det hela. Se till så att prisolen bottnar mot bakre delen av väggen. Fixera rören i det läget med hjälp av en liten spik och t.ex lite PL400 i kortlingens hål... Pex är ju smidigt men inte i alla lägen det fungerar heller.
Paul-Staffanstorp: Kan hålla med om detta. När man ändå bilar upp och bytar brunn är det inte mycket extrajobb att byta resten samtidigt. I annat fall bör du väl kunna använda denna nippeln... http://www.jafo.eu/products.php?groupid=23&pro_id=302
psv79: Prova att ta bort sidokåpan till badet och ta ut ventilerna som sitter i karet. Kan vara ett virrvarr av kablar och slangar men det går nog fint! Kanske t.o.m sitter ett stort filter som behövs rengöras!
bsba: [citat] Skulle vara intressant att spinna vidare på det lite , nån som gjort nåt sånt eller har ideer? (kanske fult att sno tråden förstås)
Filipf: Tack för det. Ja, jag hade tänkt att ta en liten bit under tvättmaskinen att testa på först. Jag har tittat runt lite här på forumet på andra trådar och något som är återkommande är att tvätta golvet med t-röd. Detta är inget du gjorde?
optimum: Självklart. Förstår alla som sågat av en bräda. Givetvis gäller motsvarande om man ska kapa plattor. Gör samma även med vinkekapen för alla typer av plattor mm. Bra inlägg som hjälper de som inte förstått detta tidigare. mvh Roland
kakelmannen: [citat] Är du allvarlig eller bara ironisk:)
takdags: Vet nån varför det kommer småflugor i mulltoan? beror det på att man har fel inställning på termostaten? Mulltoan används av 2 personer och är manuell.
Paul-Staffanstorp: Det här med att bila upp och byta avlopp är så olika från fall till fall, men personligen har jag aldrig varit med om att det tagit mer än en dag och göra detta arbetet inkl. gjutning... Men visst...det finns säkert undantag.
Jenzza: Du kan använda alla torkar som är avsedda för vvc, Badrumsradiatorer är inte helt sällan kopplade som i ditt fall. Dock är det en radiator som är avsedd för vvc.
bryggtomten: Har snart huset klart och har badrumsinredningen kvar. Vet att IKEA släpper endel nyheter till Badrum i november, såg en bild på ett svart handfat tex. Är det någon som vet om det kommer nån kampanj typ "få 1000 kr för varje 10.000 du handlar för" snart? Köpte vårt kök på just en sån kampanj i maj:)
vessey: Nån annan med erfarenhet utav kina jacuzzi?
somelvis: Man har fall i hela badrummet, 1 cm på 100 cm förutom i dusch där man har 1cm på 50 cm. Mvh
PX-21: Genom vägg= kallrasskydd (Fuktstyrd) genom tak spiro vind ut vägg eller skorsten=utan kallras Mvh
byggare henke: då man kan få svarta fogar dom man duschar ofta. och rummet inte städas så ofta
jeppeknaster: [citat] En säck på 50 liter kostar 160 kr på K-rauta. läs mer på www.epscement.com
Pulser: Läs GVK eller BRK råd här. Är en del som ska göras om de ska gå igenom golvet. Bor du tex i lägenhet får nog rören vara kvar genom golvet, men om jag förstått rätt är det här en bedömning över hur mycket som måste göras om för att dra om rören, även om de går igenom golvet. Har även hört att visa försäkringsbolag ersätter en del av arbetet om man tar drar om den så de
Jan-Å: Linor hade vi i förra huset. Jag skulle föredra vägghängda ställningar som går att vika undan när så behövs, det går inte med linor. Vi har en ställning som hänger i taket och som man firar upp och ner efter behag, köpt på IKEA. Snygg? nä inte alls :D funktionell är den däremot är själva funktionen som när IKEA är som sämst :p Fast jag personligen använder den väl inte så
nino: Det kan vara en liten kant i brunnen så prova att vrida vattenlåset 45grader i taget och se om det går ner bättre
p480aja: Vi håller på att bygga en relax i huset. Det kommer vara bastu, dusch och ett bubbelbadkar för 4-5 personer. Förutsättningarna är svart klinker på golvet och vitt kakel på väggarna. Nu har vi fått för oss att vi vill hitta på nåt kul på den ena vita väggen, som blir lite för "tråkig". Vi har kollat på fotokakel och även fotomotiv i vinyl som man limmar på kakelplattorna. En
Alpha: På en del FM mattsons blandare för utanpåliggande rör så finns det uttag både nedåt och uppåt beroende på vart man har rören, så i din brors fall utnyttjas väl bägge då kanske pga rördragningen. Här är en likvärdig TROR jag(nedersta) http://www.sigro.se/es_shop/produkter2/vattenkranar/fmma/du/1040040.html Möjlig att moratemp har liknande modell med. Edit: Rättade till länken
Jan-Å: Vår senaste köpte vi på Bauhaus, deras erbjudanden brukar hålla bra pris däremot inte deras ordinarie priser. Den förra vi köpte var ett utställningsex, utgående modell i "fel" färg (alltså inte årets modefärg) vilket var en av våra bästa affärer hittills, dyr av hög kvalitet under halva priset. Det klart bästa priset är att köpa sånt, alla firmor vi kollar brukar ha såna
19ml73: Hej! Jag har köpt en Tvättställsblandare till vårt handfat på toaletten och på den finns det tre kopplingar alltså varmvatten och kallvatten och en koppling till som länkar ihop med de två andra. Min tanke är att det är någon sorts vidarekoppling (vet inte till vad). Frågan är kan jag skruva dit en huv och plugga igen den tredje kopplingen eller ska den användas till något?