3 178 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Badrum i nybygge med isolerad betongplatta och leca/isoblock - hur fuktsäkra?
Jag hade nog inte ens putsat väggarna utan snarare dragit på ett tunt lager kakelfix för att täppa till håligheter och porer. Det förutsätter dock att det är någorlunda välmurat annars är det puts som gäller.
Jag ringde nyss till Länsförsäkringar i Skåne, där man direkt kopplade mig till byggtekniker Erik. (0411-33 80 00, 2009-12-22 10:53)
BBR gäller och Erik hänvisar till BBV och även GVK.
Då jag berättade att min rådgivare hemmavid (XL Bygg i Simrishamn) tycker att det räcker med Höganäs (t.ex.) primer, tätmembran, hörn, remsor och manschetter (i enlighet med tillverkarens instruktioner) - men att jag kan hoppa över duken, då höll även Erik med om detta. Eftersom jag enbart har putsad "betong" osv.
Det tycker jag låter vettig, och så kommer jag att göra! Hela väggarna i badrummet, men bara 10-20 cm upp på väggen i tvättstugan.
d^_^b
BBR gäller och Erik hänvisar till BBV och även GVK.
Då jag berättade att min rådgivare hemmavid (XL Bygg i Simrishamn) tycker att det räcker med Höganäs (t.ex.) primer, tätmembran, hörn, remsor och manschetter (i enlighet med tillverkarens instruktioner) - men att jag kan hoppa över duken, då höll även Erik med om detta. Eftersom jag enbart har putsad "betong" osv.
Det tycker jag låter vettig, och så kommer jag att göra! Hela väggarna i badrummet, men bara 10-20 cm upp på väggen i tvättstugan.
d^_^b
Klicka här för att svara