Badrum
Benny_P: Plocka isär och spola/tvätta rent vattenlås och sil, även in i handfatet!
fungsgard: Jo, efter dagens funderande lutar det åt att det blir en halv platta i taket + någon mm i marginal. Jag ska ändå sätta upp taklist sedan så stämmer det inte riktigt så syns det ju inte iaf! :p Sen är det väl bara att mäta sig ner till vart skifte 2 ska vara och börja där. Golvbiten får bli vad det blir.
fredrik.s: Satte panelskivan (ca 139kr m2)med vattenbaserat sättlim (tror det var PL 600). Köpte 2 stöttor från biltema (ca 149kr/st)som användes till att skapa tryck så att skruv ej behövdes. Målade sedan med en färdigbruten antikvitt latexfärg från bäckers (4l 399kr coop) MEN Jag gjorde en separat kaklad duschhörna med kakel runtom, med paxfläkt rakt ovanför. Lite bökigt men det blev
hempularen: Som det ser ut på ritningen så ser det trångt ut för duschen i alt 1. Dörrarna smäller lätt in i toa stolen (vågar inte tänka på den kombinationen och små barn). Och i handfatet åt andr hållet. Nu är det ju inte säkert att toastolen är helt måttriktig på ritningen, bara 5 -10 cm extra gör jättemycket på öppningsvinkeln för dörren.
bsba: Den radion verkar inte avsedd för externa högtalare och orkar nog inte driva dom heller, Skulle förmodligen inte låta särskilt bra heller.
Paul-Staffanstorp: [citat] Helt ärligt så sparar man ingenting på att strunta i armeringen. Armeringen i sig är inte speciellt dyr och det går fort att lägga... Men framförallt är man på säkra sidan. ;)
somelvis: Prima med vanlig primer, den är inte vattentät och inte heller ångtät. Skorstenar kan "andas" åt två håll om det nu vore ett problem vilket det inte är i ditt fall. Du kan ha tätskikt också på den om du vill.
hen_rik79: Ingen som har ett sådant badkar (eller något annat från Neptun)? ja kan väl försöka svara på mina egna funderingar då, man lär sig en hel del under tiden 1) Det TAR can 30 minuter att fylla karet, Nu står ju detta på övervåningen och man tappar ju lite i vattentryck. Har fått bekräftat ave n bekant som har ett vanligt badkar med ca halva vattenvolymen. Det tar ca 15 minuter att
Cheever: Bara därför sprang jag på detta som V&B kapar. [bild] Villeroy & Boch
Mr Sound: [citat] Man ska inte ge sig, tror många blir rädda när ordet tingsrätt/kronkalle kommer på tal. Att som företagare hota med sånt är bara larvigt för i dessa fall är det oftas dom som gjort fel och kommer att förlora målet också. En bra hemförsäkring brukar ta rättsmål och tvister så då behöver du inte som privat person betala några juridiska kostnader förutom självrisk
Paul-Staffanstorp: Personligen ser jag ingen mening med att lägga pengar på att limma några skivor då det ändå måste flytspacklas...
Helena_Gavle: Ska ha ett nytt badkar som placeras i ett hörn. Tittat på vackra, lite höga, ovala eller fyrkantiga badkar i "sanitetsakryl", som kostar 6-7000. Modellerna för vanliga emaljbadkar är tråkiga. MEN, där vet man ju i alla fall vilken kvalitet man får. Finns det någon som har 5-årsanvänt akryl??? Betyg? Att man KAN slipa, fixa, bona vet jag, men underhållsfritt är ju ändå skönast....
ceddix: Dra ut ett vp-rör precis ovanför badrumsskåpet, så att det inte syns. Sen kopplar du in belysningen direkt, och inte sätter något uttag till det. Utan bara drar ut kabel till det.
Mäster: Nej prisol, Ja pex RIR, Jag vill påstå att pex RIR är billigare, har ett bättre flöde, eroderar inte,är utbytbart utan åverkan på väggar och tätskikt, samt har lägre tillväxt av oönskade organismer.. Insisterar dom på prisol så är det för att dom inte har erfarenhet av pex, annat än skräckhistorier om slangar från tidigt 70-tal Jag har färska skräckhistorier om cu rör som
Askan: Hej all Såg i en inredningstidning en mycket söt lampa, en mindre kristallkrona skulle man kunna kalla det - en enkel mässingsboll-ram med grå, rosa och klara kristallblommor fästa på. Den var jättesöt på bild, dansk design och kostade cirka 6000-7000 kronor och var avsedd för badrum (!) Nu lyckades jag aldrig hitta den lampan någonstans, och undrar om någon har ett bra tips på
Apprentice: Vi har fått lite hjälp på traven att riva badrummet av våra valpar som tatt en stor tugga våtrumstapet i duschen så spånväggen blottats. Har nu ögnat igenom MVK, GVK och BKR där ett gemensamt krav är att träbaserade väggar inte är ok vid en renovering. Här kommer lite frågor, finns det våtrumsskivor för mindre än 150:-/m²? Vad är billigast, lägga klinker själv eller anlita
Jan-Å: Avloppet bilade jag in till vägghängd toastol, problemet var att också få väggen att hålla för belastningen från stolen när man huggit bort all sten just där fästena är :) Jag drog genomgående bultar med bricka/mutter på andra sidan väggen, fungerar utmärkt. Ska Du ha cisternen inne i väggen också blir det förstås mer att bila upp, har inte använt sån toastol så jag vet
Ericc: [citat] Har inte det rivits för mycket så ser man klart och tydligt vad som finns. Jag tvivlar starkt på att han skulle glömma en manschett och jag är rätt säker på att i alla fall där omkring -03 så var filterduksmanschetten godkänd.
Jan-Å: Så Du kan styra tempen till golvslingan med shuntgruppen då? och vattnet ska sen inte gå vidare till en annan radiator? Våra slingor är ju också kopplade via en shunt men har egen slinga från värmeväxlaren.
Anonymiserad 23608: Ja, det är ju mycket pyssel fram till plattsättningen, och en del efter den, så det går att spara en hel del sköna tusenlappar om man har tid och ork.
nino: Vad jag har hört så är det blåklämring som gäller oavsett, den gula har inget typgodkännande. Purusbrunnar alltså
Anonymiserad 88753: Tack för svar men Sitac har massa olika nivåer på sina godkännanden, eller? Om den är EU godkänd är den verkligen godkänd i Sverige också? Se nu att det finns en tidigare tråd om den här skivan men är det någon mer som fått mer info från sina försäkringsbolag? Länsförsäkringar var inte så pigga på skivan förstår jag men någon som hört med något från något annat bolag?
optimum: Jag tror att det är problematiskt för vissa företag att speca allt. Antag att man har följande egan kalkyl Material Arbetskostnad Resor Oförutsett (den del man inte friskriver sig från i offerten) Vinst ------------ Offertpris I denna gäller ROT endast rubriken Arbetskostnad Kan vara en av orsakerna varför man inte får en detaljerad kalkyl. Om man annars bakar ihop allt förutom material
Jenzza: Omkastaren kan du byta själv, Borde inte kosta så värst mycket.
Paul-Staffanstorp: Mycket bra guide... tummen upp... ;)
gluecifer: Är det någon som har ett bubbelbadkar från GAT, och kan meddela lite om hur kvalitén är?
dur: Jag har för avsikt att renovera en toalett. Det kommer även att bli en mindre utbyggnad (nisch) för att få plats med en dusch. Förutsättningar - Golvspånskiva på uppreglat trägolv, kompletteras med flytspackel (alt golvgips) - befintlig spånskiva på ytterväggar (tveksamt om det är någon plast i väggarna bakom spånskivan, ska kontrolleras såklart) - Befintlig spånskiva på
Askan: 80? Ja, det verkar inte bättre än att jag måste flytta på hur rören ligger eller nåt om jag skall få plats med allt. Layouten i badrummet under är mycket smartare, där skall inte alla saker vara bredvid varandra på rad. Men då börjar jag helt enkelt i den ändan istället och kollar om man kan göra en smartare planlösning på den lilla ytan som finns, de gamla avloppen måste ju