1 859 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Badrumsoffert - rimlig?
Hej,
Vi ska renovera ett mindre badrum på dryga 3 kvm och har fått en offert på totalt ca 90k. I det priset ingår i princip allt förutom det "synliga" i badrummet, dvs kakel, klinker, möbel, toalett, dusch, blandare osv. I priset ingår även material samt timmar för VVS och el. De kommer riva befintliga väggar och riva ut rubbet och bygga upp med plyfa och ickeorganiskt våtrumsgips och fuktspärra med nån slags duk. Eventuell förstärkning av väggarna samt material för det ingår i priset. El och vatten/avlopp kommer dras om i vägg. Tak kommer sänkas och spotar kommer installeras (innertak och spotar samt installationsmaterial för det ingår i priset). Värmegolv kommer installeras och materialet för det ingår i det totala priset. Det gör även installation samt material av jordfelbrytare. Toaletten kommer vara av vägghängd modell. Efter ROT-avdrag landar offerten på ca 70k. I priset ingår även hyra av diverse maskiner som behövs.
Vad säger ni? Känns det rimligt? Personligen tycker jag det, men känner ändå att jag vill ställa frågan här. Firman har goda referenser.
//P
Vi ska renovera ett mindre badrum på dryga 3 kvm och har fått en offert på totalt ca 90k. I det priset ingår i princip allt förutom det "synliga" i badrummet, dvs kakel, klinker, möbel, toalett, dusch, blandare osv. I priset ingår även material samt timmar för VVS och el. De kommer riva befintliga väggar och riva ut rubbet och bygga upp med plyfa och ickeorganiskt våtrumsgips och fuktspärra med nån slags duk. Eventuell förstärkning av väggarna samt material för det ingår i priset. El och vatten/avlopp kommer dras om i vägg. Tak kommer sänkas och spotar kommer installeras (innertak och spotar samt installationsmaterial för det ingår i priset). Värmegolv kommer installeras och materialet för det ingår i det totala priset. Det gör även installation samt material av jordfelbrytare. Toaletten kommer vara av vägghängd modell. Efter ROT-avdrag landar offerten på ca 70k. I priset ingår även hyra av diverse maskiner som behövs.
Vad säger ni? Känns det rimligt? Personligen tycker jag det, men känner ändå att jag vill ställa frågan här. Firman har goda referenser.
//P
Det låter helt OK, och bra med goda referenser.peppelito skrev:Hej,
Vi ska renovera ett mindre badrum på dryga 3 kvm och har fått en offert på totalt ca 90k. I det priset ingår i princip allt förutom det "synliga" i badrummet, dvs kakel, klinker, möbel, toalett, dusch, blandare osv. I priset ingår även material samt timmar för VVS och el. De kommer riva befintliga väggar och riva ut rubbet och bygga upp med plyfa och ickeorganiskt våtrumsgips och fuktspärra med nån slags duk. Eventuell förstärkning av väggarna samt material för det ingår i priset. El och vatten/avlopp kommer dras om i vägg. Tak kommer sänkas och spotar kommer installeras (innertak och spotar samt installationsmaterial för det ingår i priset). Värmegolv kommer installeras och materialet för det ingår i det totala priset. Det gör även installation samt material av jordfelbrytare. Toaletten kommer vara av vägghängd modell. Efter ROT-avdrag landar offerten på ca 70k. I priset ingår även hyra av diverse maskiner som behövs.
Vad säger ni? Känns det rimligt? Personligen tycker jag det, men känner ändå att jag vill ställa frågan här. Firman har goda referenser.
//P
Lycka till!!
Jag har en offert på vårt badrum som har ca 4kvm golvyta och den ligger på 74000:-. I det priset har jag en vvs del som tar ca 25000:- vilket jag tyckte var mycket (finns diskussion i annan tråd). Där har jag nu fått en annan offert på ca 6000:- från en annan firma så då blir min totala offert på ca 55-56000:- . Då ingår det allt som du skrev upp men inte möbler, blandare och kakel.
Jag kommer iofs riva badrummet själv och upp med nya skivor.
Jag kommer iofs riva badrummet själv och upp med nya skivor.
Hmmm...vet inte om jag kanske använde fel ord? Med plyfa menar jag nån slags träfiberskiva. Den kommer fästas i reglarna och på den kommer sedan gips med ickeorganiskt ytskikt fästas följt av tätskikt i form av nån slags duk. Är det alltså inte godkänt att göra så?Paul-Staffanstorp skrev:
//P
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ingen form av träfiberskiva är godkänd att användas i ett våtutrymmes väggkonstruktion.
Varken plyfa, osb, spån eller något liknande...
Kolla själv branschreglerna på www.bkr.se
Varken plyfa, osb, spån eller något liknande...
Kolla själv branschreglerna på www.bkr.se
Reglerna är enligt rykten på väg att revideras till det nya året. Ha koll på när dom släpps. Tror att det har pyst ut lite läcka om plywood som kottling. Men vi får se.
Det är väldigt viktigt det utförs enligt regelsystemet när du anlitar en firma som utför uppdraget.
Och det kommer det att göras när du får ett kvalitetsdokument som är framställt av BKR och ifylld av firman som utfört uppdraget.
Det är väldigt viktigt det utförs enligt regelsystemet när du anlitar en firma som utför uppdraget.
Och det kommer det att göras när du får ett kvalitetsdokument som är framställt av BKR och ifylld av firman som utfört uppdraget.
Klicka här för att svara