Vårt badrum ska kaklas för vi vill få det snyggt gjort. Och det är det enda som ska göras av firma.

Vi har gjort allt enligt branschreglerna när det gäller badrumsbygge och tar nu in offertar.

Det som ska göras är ev flytspackla (har bra lutning då vi bilade upp golvet och gjöt in varmvattenslingor i golvet), tätskikt, fog, kakla . Badrummet är 5,5 kvm golv och 22 kvm väggar. Kakel/klinkers har vi redan köpt.

Hur lång tid är det rimligt att det tar att kakla badrummet och vad är rimligt pris enligt er för att få det gjort? Vad är rimligt i materialkostnad?
Redan bland de få offertar vi tagit in har vi märkt stor priskillnad.....

Tack på förhand

Redigerat:
priset varierar mellan olika företag men bara för att en firma e dyr betyder de ju inte att det blir bra. hur känge det tar har också at göra med hur noga hantverkaren är.

en rimlig materialkostnad??
det beror helt på vad för sorts kakel du vill ha samt tätskikt m.m.

me andra ord så e allt rätt så flyktigt i prisbilden helt beroende på materialval

Här är en offert.

Vad säger ni om pris? Det gäller alltså ett badrum som med väggar+golv är ca 28 KVM att kakla. (Kakel ingå ej i material för det har vi redan inhandlat).

Detta ingår i offerten.

-tätsiktlägning
-flyttspackling
-kakling
-silicon
-fogning

I material ingår :

-5 säckar fix 1200 kr ink.moms
-7 säckar flyttspackel 1400 kr ink.moms
-1 säck fog väg 300
-1 säck fog golv 150
-3 silicon 260 kr inkl.moms
-tätsikt ( prim och gummi ) 3000 kr inkl.moms
-anslutnings remsa 1000 kr inkl.moms
Material kostnad är 7290 kr inkl.moms

Arbets kostnad år 20000 kr exkl.moms ( 25000 kr inkl.moms )

Är jag helt uppåtväggarna när jag tycker att den kunde legat på 10-15 % mindre i totalkostnad (32290 kr)?
Låter lite snål kanske men som småbarnfamilj räknas varje krona ;-) ....

Enda jag har å jämföra med är vårat eget badrum. 14kvm
Fick ett pris på 55k, c:a 36 med rot. Vet av erfarenhet att han e sjukt nogrann å vi hade en genomgång på 2 timmar innan han satte igång. Hade oxå köpt allt kakel själv. Plus att vi har en sarg runt badkar å lite annat special.

optimum
Har precis kalkalt ett lika stort badrum och tycker det verkar ok.
Med 500 kr/tim så blir det 40 timmar och det verkar väll relativt ok.
(säkert tagit dubbla tiden då jag är amatör)

Dock verkar fix och flytspackel vara lite i överkant men beror på underlag.
Själv klarade jag mig med 4x25kg slytspackel och 4x25kg fix
Då med flytspackel ca 13 mm
Men denna post är bara småpengar.

Dock betalade jag ca 8500kr för material enligt din lista så du har fått ett bra pris

En sådan offert hade jag hoppats få för mitt badrum men fick ingen så jag fick göra jobbet själv.

mvh Roland

Hej!

Jag tycker att tiden för jobbet är bra uträknad efter vad som ska göras. Räkna med att det inte blir fulla dagar eftersom hela arbetsmomentet innehåller ganska många torktimmar/moment.

När det gäller priser ang offerten så kan man bara kontrollera att det INTE blir dyrare än vad du själv skulle ha betalat för samma material. ( för exakt samma mängd/märke för ett godkänt våtrum) För då skulle lika gärna du kunna göra inköpen. Du kan ta reda på vilka märken som han/hon brukar använda. Dels för att få ett mer korrekt pris men också för resultatet skulls. Det är ganska stor skilland på märken imellan, hur dem beter sig i blandat tillstånd.

jag själv använder väldigt ofta maxits flyttspackel och där beräknas åtgången vara 17 kg /m2/cm. Dvs höja 1m2 1cm så går det åt 17kg.
Godkänt fall i våtutrymme räknas 1cm första 50cm från brunn, där efter 1 cm /meter.

Åtgången fix beror helt o hållet på storlek på kakel o klinker.

När det gäller priset på gummi/primer etc tycker jag att det verkar billigt, kolla bara att rätt antal manschetter och inner/ytterhörn är med. Dem är ganska dyra.

Nu vill jag bara säga lycka till o hoppas det kan vara någon hjälp på vägen.

Från en plattsättare:)

Tack snälla ni som orkat svara :-)

Godkänt fall i våtutrymme räknas 1cm första 50cm från brunn, där efter 1 cm /meter.
Stämmer det, för det jag har hört är att det bara behöver vara fall där det blir blöt, alltså i duschen och närmaste området där omkring om man inte har byggt in duschen. Resten av golvet behöver inte ha något fall, men får under inga omständigheter ha bakfall.

Tänk på att hantverkaren tjänar nån procent på matrialet, om kunden köper matrial själv så tar hantverkaren igen den procenten på arbetskostnaden.

Offerten låter rimlig tycker jag!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.