Hej,

Har renoverat mitt badrum och tvättstuga och har nu fått en faktura på enbart plattsättningen som jag känner att jag är tvungen att syna.

Badrummets mått är: 2,3m x 1,85m x 2,40 höjd

Tvättstugans mått är: 2,3m x 1,85m x 2,40 höjd (enbart klinker på golvet)

Det ska även tilläggas att rummen var helt tomma från badrumsmöbler m.m. och inga konstigheter med andra vinklar m.m.

Jag skulle behöva er hjälp att uppskatta hur många timmar det kan tänkas ta att lägga plattorna och foga dessa?

Allt underarbete är gjort av andra hantverkare så det gäller enbart tidsåtgången för att lägga plattorna på golven x 2 samt väggarna i badrummet.

Har köpt in klinkerplattor själv 15x15cm och kakelplattor 25x40cm.

Nämner inte just nu hur många timmar som fakturerats men jag önskar gärna få svar från andra hantverkare.

Hjälp mig gärna så fort som möjligt eftersom jag sitter på fakturan nu.

Tack på förhand!

ca 30 timmar för läggningen, 3 timmar för fogning och då tar jag i lite

Håller med föregående person.
Fyra arbetsdagar låter rimligt för jobbet, om inget konstigt inträffat vid läggningen.
Har svårt att tänka mig att det skulle behöva ta längre tid för ett proffs.

mvh
Steffe

Paul-Staffanstorp
Kan hålla med er andra... max fyra arbetsdagar...
Antagligen bara tre, men det har lite med andra faktorer att göra.
Typ tillgänglighet, körningar och liknande...

Ingen fuktmembran?
Ingen primer?

Bara plattor?

Om bara plattor - mitt badrum har en kille gjort på knappt 40 timmar. 2,5 x1,6 samt en "konstig" duschhörna placerat under trappa.

Och fogningen ingick med ca 6 timmar. Akryl vid tak, silicon i övrig.

kamilenski skrev:
Ingen fuktmembran?
Ingen primer?

Bara plattor?

Om bara plattor - mitt badrum har en kille gjort på knappt 40 timmar. 2,5 x1,6 samt en "konstig" duschhörna placerat under trappa.

Och fogningen ingick med ca 6 timmar. Akryl vid tak, silicon i övrig.
Hoppas du inte betalade för 40 tim. för då har du blivit blåst rejält för det lilla utrymmet.

kakelmannen skrev:
Hoppas du inte betalade för 40 tim. för då har du blivit blåst rejält för det lilla utrymmet.
Hade det varit ett "rakt" utrymme, hade du haft rätt. Men med alla vinklar, mosaik och mönster inpassning känner jag mig inte blåst. Jag tyckte han var duktig. Både toastolen som handfattet passade perfekt i mönstret efter monteringen. Både vertikalt som horisontellt.

Det är skillnad på kakling och kakling.

kamilenski skrev:
Hade det varit ett "rakt" utrymme, hade du haft rätt. Men med alla vinklar, mosaik och mönster inpassning känner jag mig inte blåst. Jag tyckte han var duktig. Både toastolen som handfattet passade perfekt i mönstret efter monteringen. Både vertikalt som horisontellt.

Det är skillnad på kakling och kakling.
Ja och huvudsaken är att du är nöjd d^_^b

du har inte betalat för mycket kamilenski. direkt det blir lite special så tar det mer tid, det får man räkna med

Tack för alla svar!

Känner att min hantverkare tagit i lite för mkt. Vi blev fakturerade 42h för ovanstående arbete. Och då var det verkligen inga konstiga vinklar eller mönsterändringar i kaklet.

Golvet var även samma storlek rakt över, dvs ingen minskning vid avloppsbrun eller liknande. Och i och med att väggplattorna i badrummet var 25x40 så tycker jag att det borde gått relativt fort att täcka väggarna, eller har jag fel?

Vad kan jag göra för att överklaga tidsåtgången för arbetet? Arbetet är ju gjort. Finns det några normer inom branschen som man kan "hänvisa" till.

Självklart har han gjort ett bra arbete men 42h? Vad tycker ni jag ska göra. Kan man "mötas" på 30h tro?

Problematiken i sammanhanget är att plattläggaren har anlitats av en byggkille som vi haft å göra med som i sin tur anställs av föreningen. (vi ska betala olika delar).

Lägg gärna upp en bild, så man kan se om det är nåt som avviker.

Daadio skrev:
Tack för alla svar!

Känner att min hantverkare tagit i lite för mkt. Vi blev fakturerade 42h för ovanstående arbete. Och då var det verkligen inga konstiga vinklar eller mönsterändringar i kaklet.

Golvet var även samma storlek rakt över, dvs ingen minskning vid avloppsbrun eller liknande. Och i och med att väggplattorna i badrummet var 25x40 så tycker jag att det borde gått relativt fort att täcka väggarna, eller har jag fel?

Vad kan jag göra för att överklaga tidsåtgången för arbetet? Arbetet är ju gjort. Finns det några normer inom branschen som man kan "hänvisa" till.

Självklart har han gjort ett bra arbete men 42h? Vad tycker ni jag ska göra. Kan man "mötas" på 30h tro?

Problematiken i sammanhanget är att plattläggaren har anlitats av en byggkille som vi haft å
göra med som i sin tur anställs av föreningen. (vi ska betala olika delar).
Ja visserligen så går det inte snabbare bara för att plattorna är större för ju större plattor det är desto bökigare blir det. Dels så kräver det ett spikrakt underlag samt att du inte kan ta en trave på armen som du kan med 15 x 15 plattor så det blir mer spring för att hämta och packa upp plattor. Men 42 tim är i överkant. Många raster måste det blivit.

Redigerat av moderator:
42h, Men vad tar han i timmen?
200, 300, 400... Det blir stor skillnad på totalpriset...

Är en hantverkare som tar 200:-/h långsammare än en som tar 400:-/h?

Paul-Staffanstorp
Satt och funderade på precis samma sak och vad detta har med allting att göra.

Antar dock att Freddy syftar på att om plattsättaren anser att han kanske inte är så effektiv som en renodlad plattsättare så lägger han sig på en billigare timpeng för att kompensera detta...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.