Hej

Har några frågor kring flytspackling. Har försökt läsa mig på både här och på Internet men vill gärna ha era bästa tips.

Vi sitter just nu och planerar för inköp av material och fastnade lite på beräkningen av flytspackel. Rummet är 8,8 kvm är en gjuten platta med vattenburen golvvärme. Det är två golvbrunnar, en för duschen och en i andra ändan av rummet vi värmepump och tvättmaskin.

För våra ögon ser det ut som vi har en bra grund i hur betongplattan är utformad, den har redan bra fall till brunnarna.

Nu till den direkta frågan. Finns det något minimimått som man skall börja bygga med vid brunnarna, eller kan man utgå från de 2 mm som flytspacklet har som mininivå?
Det är här vi får problem med att beräkna mängden :)

Tackar
pewa

ps. just nu lutar vi åt att köra LIP system 17 och då deras Flytspackel - Lip 226 fiberförstärkt, eller skall man köra på LIP 245?

Detta är vårt första badrum vi gör…

Redigerat:
Först och främst bör ni nog gå över hela golvet med vattenpass och kolla hur mycket fall det egentligen är. Det ska vara fall i hela rummet mot brunnarna. Ligger brunnarna FÖR djupt, mer än kanske 2 centimeter under övrig golvyta bör ni inhandla förhöjningsringar för att få ett angenämnt lokalt fall.

OM golvet har någorlunda ok fall kan det mycket väl räcka att justera med LIP 245 då det är ett handspackel och ganska lättarbetat. Dock dyrt som guld :) .

Lip 226 har en beräknat åtgång om 1,5 kg / mm och m2 om jag inte missminner mig.

Bra ide, pinsamt och inte komma på det själv :-)

Gubben i familjen är nu på väg ut till huset för att mäta... hör hur dörren går igen nu. Lite purken lät han allt men insåg att det var en bra iden och pinnar därför iväg. Tur att lilla stugan inte ligger långtifrån hemmet när vi kommer på saker sent på kvällarna.

Vi är lite sugna på att få iväg beställning av materialet, det kommer ändå en massa helgdagar som kommer att fördröja leveransen och ekonomin tyckte att beställa över internet var bra.
Det blir ändå runt 9000 kr om vi räknat rätt.

/pewa

Paul-Staffanstorp
Jag förstår inte alls varför ni ska flytspackla om ni som du skriver redan har ett bra fall mot brunnarna...

LIP 226 är flytspackel men 245 är ett snabbtorkande handspackel för att spackla upp mindre ytor och lokala fall.

Det kanske inte behövs flytspacklas.

Vi var och mätte lite snabbt och för våra ögon ser det rätt bra ut. Här är det vi mätte upp nu.

Lägger till slutsats/ny fråga:
Om man inte skall flytspackla, är det 245 man skall köra på då?

som vi nu tror så behöver vi höja till ca 3 på "nedersta" raden och till ca 3,5 vi väggen. Mitten behöver höjas något. Gör man det lättast med "handspackel". Det känns för oss nybörjare lättare, spackla (och slipa) har vi tränat väl på :)

• badrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.